Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1959845_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 8 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren redegøre for ministerens vurdering af og holdning til de tre pro-
blemstillinger i forhold til behandlingen af LGBT-personer i asylsystem og integra-
tionsfasen, herunder vilkårligheden i asylsagsbehandlingen, manglende viden ved
placering på centrene og utryghed ved boligplacering, der bliver rejst i henvendel-
sen af 1. oktober 2018 fra LGBT Asylum, jf. UUI alm. del
bilag 2?
Svar:
1.
Afgørelser om asyl træffes af Udlændingestyrelsen i 1. instans med klageadgang
til Flygtningenævnet, der er et uafhængigt, domstolslignende organ.
Den nuværende regering efterlever
ligesom tidligere regeringer
et armslæng-
deprincip, der indebærer, at afgørelser i asylsager i Danmark træffes uafhængigt
af den politiske proces.
Jeg kan dog generelt oplyse, at i sager vedrørende personer, der som asylmotiv
henviser til deres seksuelle orientering, træffer udlændingemyndighederne afgø-
relse på baggrund af en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt den pågæl-
dende asylansøger opfylder betingelserne for at opnå opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 7 (asyl). I vurderingen indgår, foruden asylansøgerens personli-
ge forhold, baggrundsoplysninger vedrørende forholdene i det land, som asylan-
søgeren kommer fra
herunder således også oplysninger om forholdene for be-
stemte persongrupper så som LGBTI-personer.
Samtlige personer, der søger om asyl i Danmark, modtager således en konkret og
individuelt begrundet afgørelse, både når der træffes afgørelse hos Udlændinge-
styrelsen og hos Flygtningenævnet.
30. oktober 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 17839
546707
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministerens vurdering af og holdning til de tre problemstillinger i forhold til behandlingen af LGBT-personer i asylsystem og integrationsfasen, jf. UUI alm. del - bilag 2, til udlændinge- og integrationsministeren
Jeg har fuld tiltro til, at personalet hos Udlændingestyrelsen har de nødvendige
kompetencer til at gennemføre asylinterviews, således at alle relevante forhold
tilvejebringes, når der skal tages stilling til, om en asylansøger er berettiget til at
opnå beskyttelse i Danmark.
2.
For så vidt angår forholdene for LGBTI-personer på asylcentrene kan jeg henvi-
se til min besvarelse af 10. september 2018 af UUI spørgsmål nr. 918 (Alm. del) fra
folketingssamlingen 2017-18.
For så vidt angår visitering af flygtninge, herunder LGBTI-personer, til kommuner-
ne kan jeg henvise til min besvarelse af 10. september 2018 af UUI spørgsmål nr.
919 (Alm. del) fra folketingssamlingen 2017-18.
3.
Med hensyn til integration af LGBTI-personer med opholdstilladelse som flygt-
ninge i Danmark kan jeg oplyse, at kommunerne efter integrationsloven har pligt
til at anvise en nyankommen flygtning en permanent bolig, når det er muligt, efter
at kommunen har overtaget ansvaret for flygtningen. Indtil det er muligt at anvise
en permanent bolig, skal kommunen anvise et midlertidigt opholdssted.
Kommunalbestyrelsen har inden for integrationslovens rammer mulighed for at
træffe beslutning om, hvordan man vil opfylde sin forpligtelse til at fremskaffe
boliger og midlertidige opholdssteder.
En enlig flygtning vil i henhold til § 18 i bekendtgørelse nr. 243 af 21. marts 2018
om boligplacering efter en konkret og individuel vurdering af flygtningens behov
sammenholdt med indkvarteringens beskaffenhed eksempelvis kunne anvises til
at dele beboelsesrum med en eller flere andre enlige flygtninge som en midlerti-
dig indkvarteringsløsning. Der vil ved denne vurdering bl.a. skulle tages hensyn til
den enkelte flygtnings personlige forhold, herunder alder, køn eller særlige psy-
kisk sårbarhed.
Hvis det på et senere tidspunkt skulle vise sig uhensigtsmæssigt, at en flygtning er
placeret sammen med andre
f.eks. på grund af den pågældende flygtnings sek-
suelle orientering
kan kommunen træffe beslutning om at foretage anvisning af
et nyt indkvarteringssted til den pågældende.
Afgørelser om konkrete anvisninger af boliger til flygtninge, herunder manglende
anvisning af boliger, kan påklages til Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. integrationslovens §
53, stk. 2, 2. pkt.
4.
Ministeriet har anmodet Styrelsen for International Rekruttering og Integration
(SIRI) om en udtalelse i forbindelse med det af LGBT Asylum anførte vedr. sprog-
skoler eller andre integrationsfora. SIRI har hertil oplyst, at man ikke har konkret
kendskab til, at der udøves negativ social kontrol særskilt målrettet LGBTI-
personer på sprogskoler eller andre integrationsfora.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministerens vurdering af og holdning til de tre problemstillinger i forhold til behandlingen af LGBT-personer i asylsystem og integrationsfasen, jf. UUI alm. del - bilag 2, til udlændinge- og integrationsministeren
Hvis LGBTI-flygtninge på sprogcentrene oplever mobning og chikane på grund af
deres seksuelle orientering, går jeg ud fra, at den ansvarlige ledelse på den på-
gældende undervisningsinstitution kan tage hånd om problemerne.
Sker der konkrete, ulovlige overgreb på sprogcentre eller i andre integrationsfora,
bør de pågældende selvsagt kontakte politiet.
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
3/3