Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Spørgsmål nr. 67 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget:
”Kan ministeren oplyse, om der i dansk lovgivning er mulighed
for at rejse en politisag mod den ansvarlige vognmand for hans
virksomheds behandling af udenlandske lønmodtagere i Dan-
mark (jf. »Afsløring: Filippinske arbejdere bor i slumlejr i Dan-
mark«, www.fagbladet3F.dk, den 29. oktober 2018)?”
Svar:
1.
Indsatsen mod tvangsarbejde og udnyttelse af arbejdskraft er vigtig. Jeg
mener grundlæggende, at vi skal gøre, hvad vi kan for at sikre, at der ikke
er områder i det danske samfund, hvor tvangsarbejde og udnyttelse af ar-
bejdskraft finder sted.
Af principielle grunde er jeg dog meget tilbageholdende med at udtale mig
om den konkrete sag, som er under efterforskning af politiet.
2.
Jeg kan dog generelt oplyse, at tvangsarbejde og udnyttelse af arbejds-
kraft i Danmark efter omstændighederne kan straffes efter straffelovens be-
stemmelser om ulovlig tvang, frihedsberøvelse, trusler og åger, jf. straffe-
lovens §§ 260, 261, 266 og 282.
Menneskehandel med henblik på tvangsarbejde kan straffes efter straffe-
lovens § 262 a. Straffeloven indeholder ikke en definition af tvangsarbejde,
men det fremgår af lovbemærkningerne til straffelovens § 262 a, at tvangs-
arbejde skal fortolkes i overensstemmelse med de gældende internationale
konventioner.
Endvidere kan den, som beskæftiger en udlænding uden fornøden arbejds-
tilladelse eller i strid med de betingelser, der er fastsat i en arbejdstilladelse,
straffes efter udlændingelovens § 59, stk. 5.
Derudover kan der i sager om tvangsarbejde og udnyttelse af arbejdskraft
efter de konkrete omstændigheder være tale om overtrædelser af f.eks. skat-
telovgivningen, transportlovgivningen og byggelovgivningen.
2