Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1989965_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalget
[email protected]
Martin Henriksen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
17. december 2018
CVR 10172748
Udlændinge- og Integrationsudvalget har i brev af 30. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 65 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 65:
”Er
der efter ministerens opfattelse et problem med EU-reglerne om arbejdskraft
fra lande uden for EU, når de åbenlyst medfører massiv social dumping i transport-
branchen (jf. »Afsløring: Filippinske arbejdere bor i slumlejr i Danmark«,
www.fagbladet3F.dk, den 29. oktober 2018)?
Svar:
Der skal ikke være tvivl om, at det er helt afgørende, at der er ordnede forhold på
arbejdsmarkedet i Danmark.
Her spiller indsatsen for ordnede forhold på arbejdsmarkedet en afgørende rolle
med den fælles myndighedsindsats med Arbejdstilsynet, skattemyndighederne og
politiet i spidsen. Det viser aktionen i Padborg med al tydelighed.
Derfor prioriteter regeringen indsatsen for ordnede forhold. Det har vi bekræftet
med en række finanslovsaftaler
senest med aftalen for 2019.
Jeg er glad for, at regeringen og DF er enige om at prioritere indsatsen for ordnede
forhold, og vi ønsker at sikre mere stabile rammer om indsatsen.
Jeg vil til foråret invitere partierne i arbejdsmiljøforligskredsen til en bredere drøf-
telse af indsatsen for ordnede forhold.
Drøftelserne skal bl.a. handle om, hvordan vi kan fastlægge en fortsat stærk og
flerårig indsats for ordnede forhold i perioden efter 2019. Det har bl.a. Padborg-
sagen vist, at der er behov for.
I den forbindelse skal vi bl.a. drøfte, hvorledes der kan fastlægges en flerårig bevil-
ling til Arbejdstilsynet.
Samtidig har regeringen og DF med finanslovsaftalen styrket Arbejdstilsynets ind-
sats for ordnede forhold på arbejdsmarkedet i 2019 og sikret, at der ikke sker nogen
besparelser i Arbejdstilsynets bevilling i 2019.
J.nr.
2018 - 7178
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om der efter ministerens opfattelse er et problem med EU-reglerne om arbejdskraft fra lande uden for EU, når de åbenlyst medfører massiv social dumping i transportbranchen, til beskæftigelsesministeren
Det står uden for diskussion, at de danske spilleregler på arbejdsmarkedet skal
overholdes, og at udenlandske lønmodtagere skal arbejde under de løn- og arbejds-
vilkår, der gælder i Danmark.
Det følger af den danske arbejdsmarkedsmodel, at myndighederne har ansvaret for
at sikre, at lovgivningen overholdes, og at arbejdsmarkedets parter har ansvaret for
at sikre løn- og arbejdsvilkår
det gælder både i forhold til danske og udenlandske
virksomheder.
Jeg har sammen med transportministeren har haft en konstruktiv drøftelse om sa-
gen med arbejdsmarkedets parter den 23. november 2018. Det er aftalt, at parterne i
fællesskab vil bidrage til at finde løsninger.
Regeringen har derfor nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af arbejdsmarkedets
parter på vejtransportområdet. Det første møde forventes afholdt inden jul 2018.
I forhold til spørgsmålet om EU-reglerne om arbejdskraft fra lande uden for EU har
jeg anmodet Udlændinge- og Integrationsministeriet om et bidrag, der i den anled-
ning har oplyst følgende:
”Tredjelandsborgeres adgang til ophold og arbejde i EU er reguleret dels i med-
lemsstaternes nationale ret, dels i EU’s regler om den fælles indvandringspolitik.
Under EU-samarbejdet på indvandringsområdet er vedtaget en række direktiver af
såvel specifik som mere generel karakter, der regulerer adgang til lovligt ophold og
arbejde i EU for tredjelandsborgere. Af specifikke ordninger for arbejdstagere kan
nævnes direktiverne vedr. sæsonarbejdere, koncernarbejdere, forskere samt Blue
Card-direktivet i forhold til højt kvalificerede arbejdstagere.
På grund af retsforbeholdet deltager Danmark ikke i vedtagelsen af EU’s regler om
den fælles indvandringspolitik, og disse regler er ikke bindende for og finder ikke
anvendelse i Danmark.
I Danmark er tredjelandsstatsborgeres adgang til indrejse og ophold reguleret i ud-
lændingeloven. Unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til ophold på an-
dre medlemsstaters område på baggrund af reglerne om fri bevægelighed er regule-
ret i EU-opholdsbekendtgørelsen.
Tredjelandsstatsborgere har ikke en selvstændig ret til at tage ophold og arbejde i
Danmark efter de EU-retlige regler om arbejdskraftens fri bevægelighed. En tredje-
landsstatsborger med adgang til ophold og arbejde i en medlemsstat kan imidlertid
i visse tilfælde aflede en ret til ophold og arbejde i forhold til en konkret opgave af
den ret, som dennes arbejdsgiver (der er tjenesteyder i en medlemsstat) har til at le-
vere tjenesteydelser i en anden medlemsstat.
Retten til ophold og arbejde er dermed afledt af og begrænset til leveringen af en
tjenesteydelse som et accessorium til den frie bevægelighed for tjenesteydelser.”
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om der efter ministerens opfattelse er et problem med EU-reglerne om arbejdskraft fra lande uden for EU, når de åbenlyst medfører massiv social dumping i transportbranchen, til beskæftigelsesministeren
Overordnet finder regeringen det fornuftigt, at 3. landsborgere kan udstationeres i
EU, så danske virksomheder med 3. landsborgere kan påtage sig en opgave i fx
Sverige eller Tyskland. Men det er klart, at reglerne ikke skal bruges til at omgå
nationale regler. Nu afventer vi dels resultatet af efterforskningen i den konkrete
sag. Dels har regeringen nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som bl.a. skal
undersøge, hvilke initiativer der kan overvejes på EU-plan for at forhindre misbrug
af reglerne.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3