Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2046873_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd i Udlændinge- og Integrations-
udvalget. Mundtlig besvarelse af sam-
rådsspørgsmål X (Alm. del).
12. april 2019
Sags nr.
Akt-id
2019 - 4610
690677
Hvornår:
12. april 2019
DET TALTE ORD GÆLDER
Spørgsmål:
Hvad mener integrationsministeren om formanden for
den omdiskuterede Grimhøjmoske i Aarhus, der kun har
rosende ord om Aarhus-modellen (jf. artiklen » Formand
for Grimhøjmoskeen roser Aarhus-modellen: »Det er ik-
ke nok kun at sætte jihadister i fængsel««, Berlingske.dk
den 3. marts 2019), og er det ministerens opfattelse, at
formandens rosende ord kan have det skjulte formål, at
bortlede myndighedernes fokus fra de tidligere syri-
enskrigeres mulige forbrydelser begået i Islamisk Stats
navn, og i stedet
tale fremadrettet om ”genintegration” i
samfundet? Desuden bedes følgende spørgsmål besvaret:
Hvad er ministerens holdning til, at hjemvendte syri-
enskrigere, hvis mulige medvirken til bestialske og for-
bryderiske gerninger herunder mulige drab på uskyldige
civile, tilfangetagne soldater, homoseksuelle m.fl., efter
Aarhus-modellen
”belønnes” med uddannelse og job?
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. april 2019, til udlændinge- og integrationsministeren
2046873_0002.png
2
Er det ministerens opfattelse, at Aarhus-modellens mu-
lige ”succes” kan hænge sammen med, at de hjemvendte
jihadister ved at gå ind i ordningen dermed samtidigt
undgår en mulig myndighedsinteresse for deres gøren og
laden i Syrien, der kunne afdække deres mulige deltagel-
se i forbrydelser?
Tekst:
Tak for ordet. Og tak for spørgsmålene, som jeg vil
besvare under et.
Lad mig starte med at slå fast, at jeg har den dybeste
foragt for de personer, der er taget til Syrien for at
støtte en barbarisk terrororganisation. Og det gælder
ligegyldigt, hvad de har lavet der. De personer, der er
taget til Syrien for at støtte Islamisk Stat og lignende
grupper, har vendt Danmark ryggen.
Derfor har regeringen også styrket lovgivningen på
området, så fremmedkrigere kan straffes hårdt. Det
betyder bl.a., at vi kan tage passet og opholdstilladel-
sen fra dem.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. april 2019, til udlændinge- og integrationsministeren
2046873_0003.png
3
Desuden er regeringen og Dansk Folkeparti for nyligt
blevet enige om at ændre reglerne, så det bliver mu-
ligt administrativt at frakende fremmedkrigere med
dobbelt statsborgerskab deres danske statsborgerskab,
hvis de pågældende har handlet i strid med landets vi-
tale interesser.
Med det nye initiativ sætter vi hårdt ind mod frem-
medkrigerne. De skal kunne frakendes deres danske
statsborgerskab, mens de stadig er i udlandet, og uden
der stilles krav om, at de skal være blevet dømt ved en
domstol her i landet.
Samtidig strammer vi reglerne, så børn, der fødes i
områder, hvor det er ulovligt at indrejse eller opholde
sig, ikke automatisk får dansk statsborgerskab ved
fødslen, hvis deres forælder er indrejst eller opholder
sig i strid med dette forbud. Deres forældre har vendt
Danmark ryggen, og så er der ingen grund til, at deres
børn bliver danske statsborgere ved fødslen.
Men der er nu engang også fremmedkrigere, der
er
vendt tilbage til Danmark. De
skal i videst muligt om-
fang straffes for deres
forbrydelser. Der er heldigvis
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. april 2019, til udlændinge- og integrationsministeren
4
allerede faldet dom over flere hjemvendte fremmed-
krigere.
Men der er så nogle, der ikke kan straffes, og der er
nogle, der kommer retur fra fængslet efter endt straf.
Så udfordringen er nu engang, at vi også skal forhin-
dre disse mennesker i at falde tilbage i ekstremisme.
Vi skal derfor tage målrettet fat i de her typer og sikre
en konsekvent indsats for afradikalisering både i
fængslerne og udenfor.
Sigtet for den danske model er at forebygge, at der
bliver begået terrorhandlinger i Danmark. Og vi har jo
en stor interesse i at gøre, hvad vi kan for at sikre, at
fremmedkrigerne bliver afradikaliserede og vender
sig væk fra det, de har været en del af, så de ikke be-
går terrorhandlinger i Danmark.
Det betyder ikke, at vi er naive og ser igennem fingre
med, hvad de har lavet. Men hvis der er nogle af de
her mennesker, som opholder sig her i landet og ikke
er f.eks. indsat i et fængsel, så skal vi jo sikre, at
myndighederne løbende er i kontakt med dem og hol-
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. april 2019, til udlændinge- og integrationsministeren
5
der øje med, hvad de laver. Og jeg er da mere tryg
ved at PET og politiet holder øje med dem, end at vi
lader dem rende frit rundt.
Det,
man omtaler som ”Århus-modellen” eller nogle
gange som den danske model, er i bund og grund, at
politiet og kommunerne samarbejder om den her op-
gave.
Og det forebyggende arbejde ændrer ikke på, at vi
skal efterforske og retsforfølge dem, som vi kan.
Efterforskningen og retsforfølgelsen af fremmedkri-
gernes mulige deltagen i forbrydelser i Syrien foregår
helt uafhængigt af kommuner og det lokale politis ar-
bejde.
Og jeg er helt sikker på, at politiet og PET gør, hvad
de kan for at afdække fremmedkrigernes gøren og la-
den med henblik på at få dem retsforfulgt. Helt uaf-
hængigt af, om den enkelte deltager i uddannelse, job
eller andre aktiviteter.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. april 2019, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Der er med den danske model ikke tale om, at vi nu
pludselig begunstiger de personer, der har været i Sy-
rien. Det gør vi ikke. Vi taler om helt de samme til-
bud, som også gives til andre.
Og for så at slutte af med Grimhøj-moskeen. Det er
for mig helt grotesk, at en moske, der i den grad har
bidraget til polarisering, og som ved utallige lejlighe-
der har forsvaret ekstremister, nu udtaler sig om,
hvordan vi skal modvirke ekstremisme.
I den forbindelse kan jeg så se, at formanden for
Grimhøj-moskeen fortsat opfordrer unge til at tage til
Syrien, så længe de nøjes med at yde humanitær bi-
stand.
Det er for mig at se vanvittigt at komme med den
slags udtalelser, når vi ved, at den slags rejser let kan
ende med tilslutning til ekstremistiske grupper.
Jeg vil ikke kloge mig på formanden for Grimhøj-
moskeens motiver
men nøjes med at konstatere, at
man med den danske model har skabt et godt samar-
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12. april 2019, til udlændinge- og integrationsministeren
7
bejde mellem politi og kommune. Og det skal udta-
lelser fra den pågældende ikke ødelægge.