Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. april 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 570 (alm. del) efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 570:
Vil ministeren oversende en sammenligning for forskellige familietyper af gevin-
sten ved at tage en IGU eller et andet arbejde i forhold til hhv. integrationsydel-
sen, selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelsen og kontanthjælp?
Svar:
Flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som ønsker at starte på Integrati-
onsgrunduddannelsen (IGU), skal være fyldt 18 år men være under 40 år ved
starttidspunktet og skal have haft folkeregisteradresse i Danmark i mindre end 5
år.
Med de gældende regler vil det derfor ikke være muligt for flygtninge eller fami-
liesammenførte til flygtninge at overgå fra fuld kontanthjælp til en IGU-
ansættelse, da målgruppen for IGU-ansættelse som udgangspunkt ikke kan have
optjent ret til fuld kontanthjælp.
Sammenligningen mellem rådighedsbeløb for kontanthjælp og en IGU-ansættelse
vil således alene illustrere gevinsten i tilfælde af, at integrationsydelsen afskaffes,
og ydelsesmodtagerne i stedet kunne modtage fuld kontanthjælp.
Udlændinge, der er ansat i en IGU-uddannelse, aflønnes med de satser, som også
gælder for EGU (erhvervsgrunduddannelse). Disse satser følger af de kollektive
(offentlige/private) overenskomster på det pågældende faglige område. Indtæg-
ten vil dermed variere afhængigt af, hvilket ansættelsesområde der konkret er
tale om.
Familiernes gevinst eller tab ved en IGU-ansættelse er nedenfor illustreret ved to
konkrete eksempler:
2. maj 2019
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2019 - 5734
703813
Side
1/3