Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2052899_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. april 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 570 (alm. del) efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 570:
Vil ministeren oversende en sammenligning for forskellige familietyper af gevin-
sten ved at tage en IGU eller et andet arbejde i forhold til hhv. integrationsydel-
sen, selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelsen og kontanthjælp?
Svar:
Flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som ønsker at starte på Integrati-
onsgrunduddannelsen (IGU), skal være fyldt 18 år men være under 40 år ved
starttidspunktet og skal have haft folkeregisteradresse i Danmark i mindre end 5
år.
Med de gældende regler vil det derfor ikke være muligt for flygtninge eller fami-
liesammenførte til flygtninge at overgå fra fuld kontanthjælp til en IGU-
ansættelse, da målgruppen for IGU-ansættelse som udgangspunkt ikke kan have
optjent ret til fuld kontanthjælp.
Sammenligningen mellem rådighedsbeløb for kontanthjælp og en IGU-ansættelse
vil således alene illustrere gevinsten i tilfælde af, at integrationsydelsen afskaffes,
og ydelsesmodtagerne i stedet kunne modtage fuld kontanthjælp.
Udlændinge, der er ansat i en IGU-uddannelse, aflønnes med de satser, som også
gælder for EGU (erhvervsgrunduddannelse). Disse satser følger af de kollektive
(offentlige/private) overenskomster på det pågældende faglige område. Indtæg-
ten vil dermed variere afhængigt af, hvilket ansættelsesområde der konkret er
tale om.
Familiernes gevinst eller tab ved en IGU-ansættelse er nedenfor illustreret ved to
konkrete eksempler:
2. maj 2019
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 5734
703813
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 570: Spm. om ministeren vil oversende en sammenligning for forskellige familietyper af gevinsten ved at tage en IGU eller et andet arbejde i forhold til hhv. integrationsydelsen, selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelsen og kontanthjælp, til udlændinge- og integrationsministeren
1) IGU-ansættelse med en gennemsnitsløn til 61 kr. i timen på en offentlig over-
enskomst, og
2) IGU-ansættelse til 78 kr. i timen inden for industriens overenskomst.
Tabel 1 viser nogle eksempler på de økonomiske gevinster ved en IGU-ansættelse,
når man ser på husstande bestående af en enlig uden børn, enlige med børn og
ægtepar med børn.
Integrationsydelsen benævnes fra 1. januar 2020 som selvforsørgelses- og hjem-
rejseydelsen eller overgangsydelsen. Der er ingen forskelle i ydelsesniveauet for
selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen og overgangsydelsen. Der gennemføres
derudover med virkning fra 2020 en nedsættelse af ydelsen for forsørgere, der
har optjent tre års ret til børne- og ungeydelser.
Der er derfor først vist gevinsten ved det ydelsesniveau, der er gældende for selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse fra 2020 (opgjort i 2019-
niveau). Herefter er vist tilsvarende beregning ud fra ydelsesniveauet i 2019, og
endelig er vist en beregning af gevinsten, hvis modtagerne kunne modtage kon-
tanthjælp i stedet for selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse.
Gevinsten er opgjort ved at sammenligne rådighedsbeløbet for en IGU-ansat med
henholdsvis selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, integrationsydelse og fuld kon-
tanthjælp.
Rådighedsbeløbet er det beløb, som den pågældende familietype baseret på de
standardiserede familietype-beregninger har tilbage efter skat, husleje, boligud-
gifter og boligstøtte mv.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 570: Spm. om ministeren vil oversende en sammenligning for forskellige familietyper af gevinsten ved at tage en IGU eller et andet arbejde i forhold til hhv. integrationsydelsen, selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelsen og kontanthjælp, til udlændinge- og integrationsministeren
2052899_0003.png
Tabel 1: Økonomiske incitamenter (gevinst) ved at være i IGU frem for at være på
ydelse, gevinst i kr. pr. måned
I job med forskellige timelønninger (kr. i timen)
(2019-pl)
Offentlig overens- Industriens over-
komst
enskomst
61 kr. i timen
78 kr. i timen
Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse/overgangsydelse
ydelsessatserne fra 2020
(i 2019-priser)
Enlig uden børn
Enlig forsørger
Ægtepar, en i job
Ægtepar, begge i job
Ingen børn
2 børn
2 børn
2 børn
1.800
650
1.500
1.950
3.400
2.300
2.500
3.900
Gældende integrationsydelse 2019
Enlig uden børn
Enlig forsørger
Ægtepar, en i job
Ægtepar, begge i job
Ingen børn
2 børn
2 børn
2 børn
1.800
-550
500
950
3.400
1.100
1.500
2.900
Hvis modtageren i stedet kunne modtage kontanthjælp
Enlig uden børn
Enlig forsørger
Ægtepar, en i job
Ægtepar, begge i job
Ingen børn
2 børn
2 børn
2 børn
-1.500
-850
-3.100
-2.650
100
800
-2.100
-700
Kilde: Familietypemodellen
Anm.: Der er indregnet den aftalte reduktion af integrationsydelsen for forsørgere fra 2020. De voksne i husstanden antages at være i aldrene 36 og 30 år i
nævnte rækkefølge. Der er forudsat en månedlig husleje for enlige uden børn på 2.976 kr. og en husleje på 6.613 kr. for forsørgere. Øvrige boligudgifter
ligger mellem 778 og 1.205 kr. om måneden afhængig af familietype. I familier med 2 børn er børnene på hhv. 5 og 10 år. Det er forudsat, at forsørgere får
fuld børne- og ungeydelse samt børnetilskud for enlige (har været i landet i over 6 år). Det er i beregningerne antaget, at ingen af familierne er omfattet af
225-timersreglen. Beløbene er afrundet til nærmeste beløb deleligt med 50 kr. Timelønnen på 61 kr. er gennemsnitlig timeløn for IGU inden for offentlige
område og de 78 kr. er satsen en IGU-ansat inden industriens overenskomst. For kombinationspar med en i job og en på ydelse er der taget højde for evt.
modregning i ægtefællens hjælp fra det offentlige, hvis husstandens samlede indkomst bliver for høj. Integrationsydelse vil fra 2020 blive betegnet
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
3/3