Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1976343_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. november 2018
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Camilla Hellesø Nielsen
2018-0032/40-0183
924765
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 57 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 30.
oktober 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om der efter regeringens opfattelse vil ske en indskrænkning af ytringsfriheden i Danmark og en indskrænkning af retten til at kritisere islam og den såkaldte profet Muhammed, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 57 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af Den Europæiske Menneskeret-
tigheds domstols afgørelse i sagen ”E.S. v. Austria (application
no. 38450/12)” oplyse, hvilke konsekvenser dommen får, her-
under om der efter regeringens opfattelse vil ske en indskrænk-
ning af ytringsfriheden i Danmark og en indskrænkning af ret-
ten til at kritisere islam og den såkaldte profet Muhammed?”
Svar:
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) ar-
tikel 10, stk. 1, at enhver har ret til bl.a. ytringsfrihed.
Efter EMRK artikel 10, stk. 2, kan ytringsfriheden dog underkastes sådanne
begrænsninger, som er foreskrevet ved lov og er nødvendige i et demokra-
tisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, territorial integritet eller
offentlig tryghed, for at forebygge uorden eller forbrydelse, for at beskytte
sundheden eller sædeligheden, for at beskytte andres gode navn og rygte el-
ler rettigheder, for at forhindre udspredelse af fortrolige oplysninger, eller
for at sikre domsmagtens autoritet og upartiskhed.
I sagen
E.S. mod Østrig,
dom af 25. oktober 2018, tog Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol stilling til, om det var i strid med EMRK arti-
kel 10, at de østrigske domstole idømte klageren en straf i form af dagbøder
svarende til i alt 480 euro for at have overtrådt en bestemmelse om blasfemi
i den østrigske straffelov. Efter bestemmelsen kunne personer, der – på en
måde som er egnet til at skabe forargelse – offentligt ytrer sig nedsættende
og fornærmende om bl.a. personer, som er genstand for religiøs ærefrygt,
straffes med dagbøder eller fængsel i indtil 6 måneder.
Menneskerettighedsdomstolen udviste tilbageholdenhed i forhold til prøvel-
sen af, om de østrigske domstole havde tilsidesat EMRK artikel 10 ved at
idømme klageren en straf for sine udtalelser. Domstolen anførte, at det ikke
er dens opgave at erstatte de nationale myndigheder, og at i de tilfælde, hvor
de nationale myndigheders afvejning af de modsatrettede hensyn er foreta-
get i overensstemmelse med Domstolens praksis, vil det kun være, hvis der
er ”stærke grunde” (”strong reasons”), at Domstolen vil ændre de nationale
myndigheders vurdering.
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om der efter regeringens opfattelse vil ske en indskrænkning af ytringsfriheden i Danmark og en indskrænkning af retten til at kritisere islam og den såkaldte profet Muhammed, til justitsministeren
I dommen henviste Menneskerettighedsdomstolen endvidere til sin tidligere
praksis på området for ytringsfrihed og anførte, at medlemsstaterne har en
bredere skønsmargin, når de regulerer ytringsfriheden i forhold til emner,
der har tendens til at krænke andres personlige religiøse overbevisninger.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at der ikke findes en fælles europæisk standard
for beskyttelsen af ”andres rettigheder” i forhold til dette emne.
Menneskerettighedsdomstolen konkluderede, at de østrigske domstole i den
konkrete sag ikke havde overskredet deres brede skønsmargin ved at
idømme klageren den pågældende bøde. Der forelå derfor ikke en krænkelse
af EMRK artikel 10.
Menneskerettighedsdomstolen finder ved dommen ikke grundlag for at til-
sidesætte den østrigske blasfemilovgivning. Det indebærer imidlertid ikke,
at andre medlemsstater er forpligtet til at indføre blasfemilovgivning, men
derimod at det står medlemsstaterne frit for, om de vil have en sådan lov-
givning.
Det bemærkes i øvrigt, at der har været rejst kritik – bl.a. af direktør i tæn-
ketanken Justitia Jacob Mchangama – af den måde, som domstolen argu-
menterer på. Uanset hvad man måtte mene om dette spørgsmål, betyder
dommen ikke, at der i Danmark skal indføres blasfemilovgivning.
3