Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
2. maj 2019
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. april 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 569 (alm. del) efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 569:
Kan ministeren dokumentere, at integrationsydelsen har fået flere i arbejde? Hvor
stor en del af den øgede selvforsørgelse blandt flygtninge kan henvises direkte til
integrationsydelsen, og hvor stor en del til den øgede beskæftigelsesindsats fra
kommuner mm?
Svar:
Regeringen har fra starten understreget, at integrationsydelsen er indført med to
formål. For det første for at øge tilskyndelsen til beskæftigelse for nytilkomne og
udlændinge, som har været i Danmark i en kortere årrække. For det andet for at
gøre det mindre attraktivt at søge asyl i Danmark. Desuden er det efter regerin-
gens opfattelse både nødvendigt og rimeligt, at man har været her i landet i en vis
periode, før man har ret til at modtage de samme ydelser som øvrige borgere i
landet.
Med virkning fra 2019 har regeringen udvidet gruppen, som får en reduceret ydel-
se. Opholdskravet er ændret til 9 af de seneste 10 år, og opholdskravet er supple-
ret med et beskæftigelseskrav på mindst 2 �½ års beskæftigelse i løbet af de sene-
ste 10 år. Dermed er beskæftigelsesfokus udvidet, så det ikke længere kun er ny-
tilkomne, som har fået et øget incitament til at finde arbejde, men også gruppen
af udlændinge, som har i været i Danmark i en årrække.
Regeringen har parallelt med ydelsesreduktionen gjort integrationsindsatsen mar-
kant mere jobrettet. Regeringen har bl.a. ændret tilgangen til de nytilkomne, så
de i udgangspunktet fra dag ét betragtes som jobparate. Desuden skal kommu-
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2019 - 5683
703774
Side
1/2