Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2037020_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd om integrationsydelse og fat-
tigdom
26. marts 2019
Hvornår:
25. februar 2019
DET TALTE ORD GÆLDER
Sags nr.
Akt-id
2019 - 3141
667329
Samrådsspørgsmål V
Hvordan forholder ministrene sig til forskernes udtalel-
ser i artiklerne » Forskere: Integrationsydelsen har skabt
en ny fattigdom i Danmark« og »Organisationer adva-
rer: Den nye integrationsydelse forhindrer forældre i at
varetage barnets tarv«, i Information den 16. og 19. fe-
bruar 2019? Mener ministrene, at det er forsvarligt, at
en dansk regering i en tid med økonomisk stabilitet, og
hvor vi aldrig har været rigere, vælger at lade menne-
sker i Danmark leve i fattigdom?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carolina Magdale-
ne Maier (ALT).
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. marts 2019, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og socialministeren
2
Indledning:
Tak for ordet og lejligheden til
endnu engang
at
drøfte integrationsydelsen her i udvalget.
Det er jo ikke længe siden, at vi sidst har drøftet inte-
grationsydelsen. Men det skal da bestemt ikke hindre
os i at gøre det igen.
Nu synes jeg sådan set ikke, at Informations artikler
bringer noget afgørende nyt til bordet. Ja, integrati-
onsydelsen er lav. Lavere end kontanthjælp. Og nej,
der er ikke så mange penge at rutte med. Det vidste vi
alle sammen godt i forvejen. Og det er jo sådan set
heller ikke meningen.
Historien er den, at den tidligere S-ledede regering
afskaffede starthjælpen i 2011 med det resultat, at det
stort set ikke kunne betale sig at arbejde for nytil-
komne. Det sendte simpelthen det signal, at her i
Danmark kan man bare leve af overførselsindkomst
år efter år.
S gik i 2011 til valg på at afskaffe de såkaldte fattig-
domsydelser, og så vidt jeg kan se, går de også til
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. marts 2019, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og socialministeren
3
valg på at sætte ydelserne til flygtninge op ved det
kommende valg, selvom det er gemt væk under fæn-
gende valgtemaer om en ydelseskommission, så man
undgår enhver konkret debat.
V-regeringen genindførte som det første integrations-
ydelsen, da den tiltrådte i 2015. Det var ét af de helt
afgørende tiltag for at understøtte en udvikling, hvor
færre kommer til landet, og hvor dem, der kommer,
skal bidrage
og ikke bare parkeres på overførsels-
indkomst. Og det er jeg stolt af.
Men skal vi gå tilbage til den forrige regerings høje
velfærdsydelser, hvor man kunne komme til Danmark
og leve et behageligt liv på overførselsindkomst? Eller
skal vi give nyankomne flygtninge og familiesammen-
førte et venligt skub, der får dem til at bevæge sig i
retning af arbejdsmarkedet frem for at satse på et pas-
sivt liv på offentlige ydelser?
Se, det er ret beset en politisk diskussion. Men det er
en diskussion, som jeg altid gerne tager.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. marts 2019, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og socialministeren
2037020_0004.png
4
Jeg vil derfor godt starte med at opridse årsagen til, at
regeringen valgte at indføre integrationsydelsen.
Da vi overtog regeringsmagten i 2015, stod vi med en
udlændinge- og integrationspolitik, der mildest talt
sejlede: Alt for mange flygtninge strømmede ind over
grænsen. Alt for mange flygtninge og indvandrere fra
ikke-vestlige lande stod uden for arbejdsmarkedet. Og
alt for mange var på offentlig forsørgelse.
Den massive tilgang af asylansøgere til Danmark, vi
oplevede i 2015, skulle bremses. Og vi skulle sikre et
stærkere økonomisk incitament for flygtninge og an-
dre nyankomne til at komme i arbejde.
Så da vi overtog regeringsmagten i juni 2015, var vo-
res allerførste tiltag også at indfri det løfte, som vi gav
i valgkampen, nemlig at bringe udlændinge- og inte-
grationspolitikken tilbage på sporet. Og med indførel-
sen af integrationsydelsen tog vi faktisk hånd om to
meget vigtige udfordringer på én gang:
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. marts 2019, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og socialministeren
2037020_0005.png
5
For det blev på en gang mindre attraktivt at søge asyl
i Danmark. Og samtidig blev det mere attraktivt for
nyankomne at arbejde.
Og ser vi på udviklingen, så er det kendt stof for de
fleste, at den i dén grad er vendt på hovedet: langt
færre asylansøgere kommer hertil [fra 21.316 i 2015
til ca. 3.500 i 2018], og langt flere nyankomne flygt-
ninge og familiesammenførte kommer i arbejde [fra
21 pct. i 2. kvartal 2015 til 43 pct. i 4. kvartal 2018].
Og det er selvfølgelig ikke alene på grund af indførel-
sen af integrationsydelsen
det er jeg sådan set ude-
mærket klar over. Men jeg vil vove at påstå, at den
har gjort en afgørende forskel.
For med indførelse af integrationsydelsen er det både
blevet mindre attraktivt at søge asyl i Danmark
og
det er blevet mere attraktivt for nyakomne at komme i
arbejde.
Jeg mener helt grundlæggende, at den bedste vej til en
vellykket integration i Danmark går gennem arbejds-
markedet.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. marts 2019, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og socialministeren
6
Og man skal huske på, at pointen med integrations-
ydelsen jo netop er, at det ikke er en ydelse, som man
skal modtage i årevis
den er og skal ikke være en
sovepude, så man kan leve en behagelig tilværelse for
andres skattekroner år ud og år ind.
Tværtimod skal det altid kunne betale sig at arbejde
og bidrage til samfundet. Beskæftigelse
ikke høje
offentlige forsørgelsesydelser
er efter regeringens
opfattelse det bedste værn mod dårlig integration,
mod negativ social arv og mod, at ens børn vokser op
i et parallelsamfund med helt andre normer og værdi-
er.
Og kerer man sig om børnenes tarv, så er det altså alt-
afgørende, at forældrene kommer i arbejde og ikke
bliver fastholdt i passivitet uden at tage del i samfun-
det på en behagelig høj overførselsindkomst.
Derfor finder jeg det faktisk også lidt paradoksalt, at
flere af partierne i oppositionen
bl.a. spørgerens
er
for Integrationsgrunduddannelsen
”IGU’en”,
men
imod integrationsydelsen.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. marts 2019, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og socialministeren
7
For mens man åbenbart godt kan se det fornuftige i, at
flygtninge og familiesammenførte uden de rette kvali-
fikationer får en trædesten til det danske arbejdsmar-
ked i et IGU-forløb, så ønsker de selvsamme partier at
give en så høj velfærdsydelse, at man får flere penge
mellem hænderne ved at sidde passivt derhjemme end
ved at tage et IGU-job. Og hvis det bliver realiteten,
kan vi lige så godt lukke IGU-ordningen.
Hvis vi fx tager en enlig forsørger på integrations-
ydelse med to børn, ja så får vedkommende efter den
reducerede ydelser i 2020 700 kr. ekstra om måneden
ved at komme i IGU-forløb på det offentlige område.
Hvis den pågældende derimod var på kontanthjælp, så
ville han eller hun tabe 800 kr. ved at tage et IGU-job
i det offentlige.
Jeg har tidligere afvist at gå ind i en diskussion om
en fiktiv fattigdomsgrænse, hvor et beløb under et
eller andet niveau kategoriseres som fattigdom. For
det forhindrer bare en saglig diskussion om leve-
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. marts 2019, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og socialministeren
2037020_0008.png
8
vilkår her i landet, og hvad det er, vi bør gøre for at
hjælpe og motivere til en god tilværelse i Danmark.
Efter regeringens opfattelse, så er svaret på at hjæl-
pe mennesker ikke at give dem så meget i overfør-
selsindkomst, at de bliver på overførselsindkomst.
Det er ikke godt for hverken dem eller for deres
børn.
Integrationsydelsens størrelse skal efter regeringens
opfattelse både indeholde et ekstra incitament til
hurtigst muligt at komme videre i tilværelsen og ud
på arbejdsmarkedet
men hjælpen skal naturligvis
også sikre modtagerne et tåleligt leveniveau. Det er
en balance, men jeg synes sådan set, at vi har ramt
den balance meget godt.
Og her skal man igen huske på, at integrationsydel-
sen
eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen
eller overgangsydelsen, som den jo skifter navn til
ved årsskiftet
udgør det underste og ikke mindst
et midlertidigt sikkerhedsnet i Danmark.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. marts 2019, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og socialministeren
9
Og det bringer mig så videre til sidste del af
spørgsmålet:
”Er
det forsvarligt i en tid med øko-
nomisk stabilitet og rigdom at lade mennesker i
Danmark leve i fattigdom?”
Jeg vil gerne vende spørgsmålet om: Mener spørge-
ren, at vi som samfund kan være bekendt at trække
på skuldrene og parkere folk på høje velfærdsydel-
ser uden incitamenter til at komme i arbejde?
Jeg ved godt, hvad min holdning er: Jeg mener ik-
ke, at vi kan byde børn at vokse op i parallelsam-
fund. Hvor mor og far sidder i sofaen og ser Al Ja-
zeera, dag ud og dag ind, afsondret fra det danske
samfund.
Børnene skal vokse op med forældre, der aktivt bi-
drager til samfundet. Som forsørger sig selv og de-
res familie. Og som er aktive rollemodeller for de-
res børn, som også skal tage aktiv del i det danske
samfund. Og her er integrationsydelsen altså en god
motivation til hurtigst muligt at komme i arbejde.
[Afrunding]
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26. marts 2019, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og socialministeren
10
Så for at runde af: Det er regeringens holdning, at
det altid skal kunne betale sig at arbejde, og det
mener jeg så absolut, at integrationsydelsen er med
til at sikre.
Og formålet med de nye ydelsesnedsættelser for
visse grupper er netop at styrke incitamentet til at
tage et arbejde for alle grupper
også for forsørge-
re, der jo har et ansvar for deres børn.
Min forventning er da også, at endnu flere flygt-
ninge kommer i job. Og det er ganske enkelt godt
for det enkelte menneske og deres familier
og det
er godt for Danmark.
Tak for ordet.