Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2045547_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. april 2019
Politikontoret
Mie Funder
2019-0032/40-0288
1061191
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 523 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
25. marts 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om ministeren kan af- eller bekræfte, at politiledelsen i København i forbindelse med Hizb ut Tahrirs fredagsbøn på Christiansborg Slotsplads havde givet ordre om, at politiet ikke skulle gribe ind overfor personer, der brød tildækningsforbuddet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 523 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge og Integra-
tionsudvalg:
”Kan ministeren af- eller bekræfte, at politiledelsen i Køben-
havn i forbindelse med Hizb ut Tahrirs fredagsbøn på Christi-
ansborg Slotsplads havde givet ordre om, at politiet ikke skulle
gribe ind overfor personer, der brød tildækningsforbuddet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har indhentet et bidrag fra Københavns Politi, der
har oplyst, at politikredsen den 17. marts 2019 modtog en an-
meldelse af Hizb ut Tahrirs demonstration den 22. marts 2019.
Det fremgik af anmeldelsen, at formålet med demonstrationen
var en ”protest mod massakren i New Zealand og fælles bøn i
solidaritet med ofrene”.
Politikredsen har endvidere oplyst, at henset til det angivne for-
mål med demonstrationen foretog Københavns Politi forud for
demonstrationen en vurdering af, hvorvidt der ville kunne fore-
ligge et anerkendelsesværdigt formål, såfremt personer under
demonstrationen bar beklædningsgenstande, der skjulte ansig-
tet.
Det var i den forbindelse Københavns Politis vurdering, at der
ville kunne foreligge et anerkendelsesværdigt formål, såfremt
personer under demonstrationen bar beklædningsgenstande, der
skjulte ansigtet. I forlængelse heraf vurderede politikredsen end-
videre, at der ikke ville foreligge et anerkendelsesværdigt for-
mål, såfremt personer under transport til og fra demonstrationen
bar beklædningsgenstande, der skjulte ansigtet.
Under demonstrationens afholdelse fastholdt Københavns Politi
ovennævnte vurdering.
Københavns Politi har oplyst, at politikredsen ved vurderingen
lagde vægt på bemærkningerne til lovforslaget til straffelovens
§ 134 c. Det fremgår bl.a. heraf, at det vil bero på en konkret
vurdering, om en tildækning af ansigtet i det enkelte tilfælde tje-
ner et anerkendelsesværdigt formål. Ved denne vurdering vil der
navnlig skulle lægges vægt på beklædningsgenstandens karak-
ter, den konkrete brug samt den situation, hvori beklædnings-
genstanden bæres. Det fremgår endvidere, at i det omfang en til-
dækning af ansigtet i sig selv anses for en meningstilkendegi-
velse, der er beskyttet af ytringsfriheden, vil dette skulle indgå i
vurderingen af, om tildækningen tjener et anerkendelsesværdigt
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om ministeren kan af- eller bekræfte, at politiledelsen i København i forbindelse med Hizb ut Tahrirs fredagsbøn på Christiansborg Slotsplads havde givet ordre om, at politiet ikke skulle gribe ind overfor personer, der brød tildækningsforbuddet, til justitsministeren
formål. Tilsvarende vil det skulle indgå i vurderingen, om en til-
dækning af ansigtet sker på en måde – og i en konkret sammen-
hæng – der er nært forbundet med udøvelse af religionsfriheden
m.v. Det forudsættes, at tildækning af ansigtet af religiøse årsa-
ger som klart udgangspunkt ikke er forbudt, når det sker i for-
bindelse med en konkret religiøs handling eller lignende, f.eks.
i en religiøs bygning eller i forbindelse med et vielses- eller be-
gravelsesritual m.v. Uden for sådanne konkrete religiøse sam-
menhænge – herunder f.eks. også under almindelig transport til
og fra stedet for en religiøs handling – vil det derimod ikke være
tilstrækkeligt at henvise til, at en tildækning af ansigtet sker af
religiøse årsager.
Politikredsen har supplerende oplyst, at Københavns Politi
umiddelbart efter afslutningen af Hizb ut Tahrirs demonstration
ad to omgange med kort tids mellemrum observerede to kvin-
der, som bar beklædning, der skjulte kvindernes ansigter.
Københavns Politi observerede to kvinder på Højbro Plads. In-
den politipersonalet nåede at rette henvendelse til kvinderne, tog
disse selv den tildækkende beklædning af. Politipersonalet ret-
tede herefter ikke henvendelse til kvinderne. Ifølge Københavns
Politi var baggrunden for dette, at det tilstedeværende politiper-
sonale skulle benyttes til andre opgaver i forbindelse med hånd-
teringen af situationen omkring demonstrationerne på og om-
kring Christiansborg Slotsplads.
Endvidere observerede Københavns Politi to kvinder med til-
dækkede ansigter på Købmagergade. Politipersonalet rettede
henvendelse til kvinderne og anmodede dem om at tage den til-
dækkende beklædning af, hvilket de gjorde. Politipersonalet sik-
rede sig kvindernes generalier. Grundet situationen beskrevet
ovenfor omkring demonstrationerne på og omkring Christians-
borg Slotsplads blev det konkret besluttet alene at påtale forhol-
det over for kvinderne.”
Der kan desuden henvises til Justitsministeriets besvarelse af 25. marts 2019
af spørgsmål nr. 428 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg. Det fremgår bl.a. heraf, at når politiet konstaterer en overtræ-
delse af lovgivningen, har de involverede politibetjente i et vist omfang mu-
lighed for at foretage en konkret vurdering af, hvorvidt der skal rejses sig-
telse for den pågældende overtrædelse, eller om overtrædelsen kan afgøres
med f.eks. en advarsel, et påbud eller andet. Denne vurdering er altid situa-
tionsbestemt og beror på en afvejning af de helt konkrete omstændigheder,
forholdets karakter mv.
3