Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2046252_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. marts 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 506 (alm. del) efter ønske fra Mads Fuglede (V) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 506:
Vil ministeren redegøre for gevinsten ved at tage en IGU frem for at være på kon-
tanthjælp, hvis integrationsydelsen og kontanthjælpsloftet afskaffes?
Svar:
Gevinsten ved IGU afhænger af den konkrete ansættelse, idet aflønningen i IGU
varierer på tværs af forskellige jobtyper og brancher. Familiernes gevinst eller tab
ved en IGU ansættelse er derfor illustreret ved to konkrete eksempler:
1) IGU ansættelse med en gennemsnitsløn til 61 kr. i timen på en offentlig over-
enskomst, og
2) IGU ansættelse til 78 kr. i timen inden for industriens overenskomst.
Gevinsten er opgjort ved at sammenligne rådighedsbeløbet i IGU hhv. ved fuld
kontanthjælp. Rådighedsbeløbet er det beløb den pågældende familietype ved
hjælp af de standardiserede familietypeberegninger har tilbage efter skat, husleje,
boligudgifter og boligstøtte mv.
Det fremgår af tabel 1, at en enlig forsørger på kontanthjælp, hvor kontanthjælps-
loftet er afskaffet, med to børn vil miste omkring 4.550 kr. om måneden ved at
tage et IGU-job til 61 kr. i timen. Får pågældende et IGU-job til 78 kr. i timen mi-
ster vedkommende omkring 2.900 om måneden.
For et ægtepar, hvor den ene kommer i et IGU-job til 61 kr. i timen, vil der være et
tab på 4.400 kr. ved en timeløn på 61 kr., og et tab på 3.400 kr. ved en timeløn på
78 kr.
For en enlig uden børn vil der tilsvarende være et tab på 1.500 kr. ved en timeløn
på 61 kr., mens der vil være en gevinst på 100 kr. ved en timeløn på 78 kr.
12. april 2019
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 4684
687716
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om gevinsten ved at tage en IGU frem for at være på kontanthjælp, til udlændinge- og integrationsministeren
2046252_0002.png
Tabel 1: Økonomiske incitamenter (gevinst) ved at være i IGU frem for at være på
kontanthjælp, kr. pr. måned
Offentlig over-
enskomst.
61 kr. i timen
Hvis der i stedet blev ydet fuld kontanthjælp, og loftet blev ophævet
I job med forskellige timelønninger (kr. i timen)
(2019-pl)
Enlig uden børn
Enlig forsørger
Ægtepar, en i job
Ægtepar, begge i job
Ingen børn
2 børn
2 børn
2 børn
Industriens
overenskomst
78 kr. i timen
-1.500
-4.550
-4.400
-3.950
100
-2.900
-3.400
-2.000
Kilde: Familietypemodellen
Anm.: De voksne i husstanden antages at være i aldrene 36 og 30 år i nævnte rækkefølge. Der er forudsat en månedlig husleje for enlige uden børn på 2.976
kr. og en husleje på 6.613 kr. for forsørgere. Øvrige boligudgifter ligger mellem 778 og 1.205 kr. om måneden afhængig af familietype. I familier med 2 børn
er børnene på hhv. 5 og 10 år. Det er forudsat, at forsørgere får fuld børne- og ungeydelse samt børnetilskud for enlige (har været i landet over 6 år). Det er i
beregningerne antaget, at ingen af familierne er omfattet af 225-timersreglen. Beløbene er afrundet til nærmeste beløb deleligt med 50 kr. Timelønnen på
61 kr. er gennemsnittet for IGU inden for offentlige område og de 78 kr. er satsen en IGU-ansat inden industriens overenskomst. For kombinationspar med
en i job og en på ydelse er der taget højde for evt. modregning i ægtefællens hjælp fra det offentlige, hvis husstandens samlede indkomst bliver for høj.
Integrationsydelse vil fra 2020 blive betegnet selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
2/2