Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2048196_0001.png
Finansudvalget 2018-19
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 229
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 229 (Alm. del) af 4.
december 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af at afskaffe integrationsydelsen,
kontanthjælpsloftet, førtidspensions- og fleksjobreformen samt 225-timers reglen?
Ydelsesændringerne som følge af finansloven 2019 bedes indregnet i svaret, og
svaret bedes udregnet på 2019-niveau. Vil ministeren endvidere oplyse de prove-
numæssige konsekvenser for hvert år i perioden 2020-2025 og varigt for hvert
enkelt tiltag?
Svar
I FIU nr. 490 (Alm. Del) stillet i august 2018 blev der stillet et lignende spørgsmål,
men gældende for perioden 2019-2025. Dette spørgsmål er opdateret til at gælde
fra 2020-2025 og opgjort i 2019-niveau. Ændringer som følge af finansloven for
2019 er medregnet. Der henvises til FIU nr. 490 for en nærmere beskrivelse af
elementerne i de enkelte reformer.
Integrationsydelse
Ved finanslovsaftalen for 2019 blev det aftalt, at sænke integrationsydelsen med
2.000 kroner om måneden for enlige forsørgere og 1.000 kroner om måneden per
forsøger for gifte- og samboende forsørgere. Ydelsesreduktionen træder i kraft
efter, at forsørgere har opholdt sig i landet i tre år. Samtidigt deles integrations-
ydelsen op i to nye ydelser: Selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen samt overgangs-
ydelsen, som er på samme niveau.
Disse vil dog fortsat blive omtalt som ”integra-
tionsydelsen”
i dette
svar. Sænkelsen af integrationsydelsen for forsørgere skønnes
efter skat og tilbageløb at give et provenu på 34,3 mio. kr. i 2020 faldende til 18,6
mio. kr. i 2025.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil redegøre for de samlede årlige besparelser som konsekvens af indførelsen af integrationsydelsen, til udlændinge og integrationsministeren
2048196_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Konsekvenser ved afskaffelse af hhv. integrationsydelse, kontanthjælpsloft, 225-timersregel og reform af
førtidspension og fleksjob
2020
Umiddelbart mindreprovenu før skat,
tilbageløb og adfærd (2019-niveau)
Integrationsydelse
Kontanthjælpsloft
225-timersregel
800
400
700
400
700
400
200
-
600
400
200
-
600
400
200
-
500
400
200
-
-
400
200
-
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
200
200
Reform af førtids-
pension og fleksjob
-
-
Mindreprovenu efter skat,
tilbageløb og adfærd, mio. kr. (2019-niveau)
Integrationsydelse
Kontanthjælpsloft
225-timersregel
Reform af førtids-
pension og fleksjob
700
500
100
1.800
600
500
100
2.100
600
500
100
2.400
500
500
100
2.900
500
500
100
3.100
500
500
100
3.300
-
500
100
4.500
Arbejdsudbud, fuldtidspersoner
Integrationsydelse
Kontanthjælpsloft
225-timersregel
Reform af førtids-
pension og fleksjob
-1.200
-500
-200
-2.400
-1.200
-500
-200
-2.700
-1.100
-500
-200
-3.000
-1.100
-500
-200
-3.200
-1.000
-500
-200
-3.400
-900
-500
-200
-3.500
-
-500
-200
-4.500
Anm.: Provenuerne er afrundet til nærmeste 100 mio. kr., og personopgørelserne til nærmeste 100 personer.
Merudgifterne er opgjort inkl. afdæmpet regulering af ydelserne fra 2019 til 2023. Provenuerne for reform af
førtidspension og fleksjob er opgjort ekskl. finansiering fra satspuljen. Derfor kan tallene afvige fra
reformøkonomien i lovforslag og budgetteringen på finansloven. Desuden er der ikke beregnet varigt
mindreprovenu ved afskaffelse af integrationsydelsen, da der ikke er skønnet over antallet af integrations-
ydelsesmodtagere efter 2025 på grund af usikkerhed. For de øvrige initiativer afspejler det varige
mindreprovenu den fuldt indfasede virkning. Mindreprovenuet forbundet med afskaffelse af kontanthjælps-
loft og 225-timersregel hhv. reform af førtidspension og fleksjob er opgjort med udgangspunkt i
beregningerne bag indbudgetteringen finansloven for 2016 og finansloven for 2013, som herefter er
opregnet med de seneste pris- og lønsatser fra Økonomisk Redegørelse (ØR) dec 2018. Der er ikke angivet
et umiddelbart mindreprovenu for afskaffelse af reform af førtidspension og fleksjob, da det ikke er muligt
at udskille beskæftigelseseffekten før skat og tilbageløb i denne beregning. Beregningen af den umiddelbare
provenuvirkning er dermed ikke sammelignelig med de øvrige initiativer.
Kilde: FL19 og ØR decemeber 2018 fsva. afskaffelse af integrationsydelse. Indbudgettering på FL16 og ØR de-
cember 2018 fsva. afskaffelse af kontanthjælpsloft og 225-timersregel samt egne beregninger. Indbudgette-
ringen på FL13 og ØR august 2018 fsva. reform af førtidspension og fleksjob.
Det er tidligere lagt til grund i beregningerne for afskaffelsen af integrationsydel-
sen, at en afskaffelse af integrationsydelsen indebærer en afskaffelse af opholds-
kravet, heriblandt også for ret til arbejdsløshedsdagpenge. En af årsagerne hertil
er, at personer, der er dagpengeberettiget under normale vilkår, men ikke overhol-
der opholdskravet, vil modtage integrationsydelse.
Siden FIU 490 er kravet om ophold i riget, eller et andet EU/EØS-land, for ret til
arbejdsløshedsdagpenge blevet ændret til at kræve ophold i 7 år inden for de sene-
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil redegøre for de samlede årlige besparelser som konsekvens af indførelsen af integrationsydelsen, til udlændinge og integrationsministeren
Side 3 af 3
ste 12 år, mod 7 år inden for de seneste 8 år i det oprindelige krav. Dette skønnes
at give et provenu på -35,6 mio. kr. i 2020 stigende til -57,5 mio. kr. i 2025. Samti-
digt skønnes det at sænke beskæftigelsen med 150 fuldtidspersoner årligt i 2025.
De økonomiske effekter af den nedsatte integrationsydelse og lempelse af op-
holdskravet påvirker begge provenuvirkningen af at afskaffe integrationsydelsen.
Derudover er det gamle skøn opdateret med seneste skøn for personer på integra-
tionsydelse fra FL19 og opjusteret til 2019-pl.
Det bemærkes, at det fremadrettede skøn for aktiviteten på integrationsydelsen er
forbundet med betydelig usikkerhed, og provenuskønnet kan derfor ændre sig
væsentligt, hvis indrejsemønstrene ændrer sig.
Kontanthjælpsloft og 225-timers regel
Der er ikke sket nogen regelændringer på områderne for kontanthjælpsloft og
225-timers reglen siden opgørelsen i FIU 490. Ved opregning til 2019-pl er min-
dreprovenuet af at afskaffe kontanthjælpsloftet efter skat, tilbageløb og adfærd
dog steget 100 mio. kr. som følge af at der nu rundes op, fra ca. 460 mio. kr., i
stedet for at runde ned fra ca. 440 mio. kr.
Reform af førtidspension og fleksjob
Der er ikke sket nogen regelændringer på områderne for førtidspension og fleks-
job siden seneste besvarelse. Dog er mindreprovenuet, som for kontanthjælpslof-
tet, efter skat, tilbageløb og adfærd, ved omregning til 2019-pl, steget 100 mio. kr.
som følge af, at der nu rundes op.
Det bemærkes, at der ikke indregnes effekter af omlægningen af statspuljen til
tvungen pensionsopsparing.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister