Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2043264_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. april 2019
Internationalt Politikon-
tor
Iren Mirmojtahedi
2019-0032/40-0277
1052495
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 480 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
13. marts 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard
(EL).
Søren Pape Poulsen
/
Kenny Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om, hvor mange irakiske statsborgere, der ikke kunne udsendes tvangsmæssigt, har i hvert af årene 2017, 2018 og 2019 måttet løslades, efter at myndighederne eller en domstol har konstateret, at frihedsberøvelse i Udlændingecenter Ellebæk eller en anden institution for frihedsberøvede udlændinge ikke har medført, at de indvilgede i at udrejse til Irak, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 480 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Hvor mange irakiske statsborgere, der ikke kunne udsendes
tvangsmæssigt, har i hvert af årene 2017, 2018 og 2019 måttet
løslades, efter at myndighederne eller en domstol har konstate-
ret, at frihedsberøvelse i Udlændingecenter Ellebæk eller en an-
den institution for frihedsberøvede udlændinge ikke har med-
ført, at de indvilgede i at udrejse til Irak?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Udlændingelovens § 36, indeholder en række bestemmelser,
som giver mulighed for at anvende administrativ frihedsberø-
velse over for udlændinge i forskellige situationer. Frihedsberø-
velse kan således bl.a. anvendes til at sikre muligheden for af-
visning, for administrativ udvisning, for overførsel eller tilbage-
førsel i medfør af Dublin-forordningen eller for udsendelse af
en udlænding, der i øvrigt ikke har ret til at opholde sig her i lan-
det.
Herudover indeholder udlændingelovens § 36, stk. 5, og 6, reg-
ler, som kan anvendes med henblik på at motivere udlændingen
til at medvirke til sin udsendelse. Mens § 36, stk. 5, omhandler
udlændinge, der i den konkrete situation nægter at medvirke til
at meddele enkeltstående oplysninger eller til indhentning af
nødvendige rejsedokumenter, omhandler § 36, stk. 6, udlæn-
dinge, der mere generelt nægter at medvirke til udrejsen eller
udsendelsen af landet.
Administrativ frihedsberøvelse efter udlændingelovens regler
skal ske efter en konkret vurdering og kan alene ske, når mindre
indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige til at sikre
muligheden for bl.a. afvisning og udsendelse.
Rigspolitiet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til
irakere, der på løsladelsestidspunktet var frihedsberøvet i med-
før af udlændingelovens § 36, stk. 5, eller 6, (motivationsfrem-
mende frihedsberøvelse).
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
Nordsjællands Politi, der varetager de landsdækkende operative
driftsopgaver bl.a. i relation til udsendelsesområdet.
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om, hvor mange irakiske statsborgere, der ikke kunne udsendes tvangsmæssigt, har i hvert af årene 2017, 2018 og 2019 måttet løslades, efter at myndighederne eller en domstol har konstateret, at frihedsberøvelse i Udlændingecenter Ellebæk eller en anden institution for frihedsberøvede udlændinge ikke har medført, at de indvilgede i at udrejse til Irak, til justitsministeren
2043264_0003.png
Nordsjællands Politi har oplyst følgende:
Løsladelsesår
2017
2018
2019
Hjemmel
§ 36, stk. 5
§ 36, stk. 6
§ 36, stk. 5
Antal personer
0
11
2
1
Rigspolitiet kan oplyse, at opgørelsen er foretaget på baggrund
af træk af den 18. marts 2019 fra Politiets Sagsstyringssystem
(POLSAS) og interne sagsstyringsark. Opgørelsen er derfor be-
hæftet med en vis usikkerhed, da politiets interne sagsstyrings-
ark alene føres med henblik på administration af Nordsjællands
Politis, Udlændingecenter Nordsjællands, sager om frihedsbe-
røvede udlændinge og ikke med henblik på dannelse af statistik,
og idet POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og
ikke et egentlig statistiksystem, ligesom tallene ikke er endelige,
idet der kan forekomme efterregistreringer.”
3