Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2042904_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
[email protected]
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsudvalget har ved brev af 12. marts 2019
(UUI alm. del
spørgsmål 475) bedt om min besvarelse af følgende
spørgsmål:
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Dansk Moské slettede kontrover-
sielle spor til Iran”, Jyllands-Posten
den 10. marts 2019 og besvare føl-
gende spørgsmål:
-
Akt nr.: 45727
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
-
-
-
Er det ministerens opfattelse, at den i artiklen omtalte Imam Ali
Moské i København i det store hele er opført på et bevidst forløjet
og urigtigt grundlag?
Vil ministeren i lyset af de nye oplysninger overveje, om anerken-
delsen af moskéen kan trækkes tilbage?
Hvis anerkendelsen kan trækkes tilbage, vil der så være mulighed
for samtidig at forlange, at moskéen rives ned?
Hvis ikke anerkendelsen kan trækkes tilbage på det oplysnings-
grundlag, der foreligger i dag, hvad skal der så til, for at anerken-
delsen af moskéen kan trækkes tilbage?”
Dato: 9. april 2019
Svar:
Det følger af § 7, stk. 1, at det bl.a. er en betingelse for at blive anerkendt
som trossamfund, at trossamfundet ikke opfordrer til eller foretager no-
get, der strider mod bestemmelser i lov eller bestemmelser fastsat i
medfør af lov.
Forudsætningen om, at trossamfund skal overholde dansk lovgivning for
at blive anerkendt som trossamfund, var også gældende, da Foreningen
Ahlul Bait/Imam Ali Moskéen i København blev godkendt tilbage i 2005.
Om anerkendelsesforløbet af Foreningen Ahlul Bait/Imam Ali Moskéen
kan jeg således oplyse, at foreningen første gang ansøgte om anerken-
delse i 2001. Det Rådgivende Udvalg vedrørende Trossamfund afgav de-
res første indstilling til kirkeministeren i august 2002 efter bl.a. at have
vurderet foreningens vedtægter og medlemstal.
Det Rådgivende Udvalg fandt ikke, at foreningen overvejende havde et
religiøst formål, ligesom medlemstallet lå under det antal medlemmer,
der normalt kræves for at blive anerkendt. På den baggrund fik forenin-
gen i november 2002 afslag på ansøgningen om anerkendelse som tros-
samfund.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om ministeren kommentere artiklen »Dansk moské slettede kontroversielle spor til Iran«, Jyllands-Posten den 10. marts 2019, til kirkeministeren
2042904_0002.png
Efter en fornyet ansøgning om anerkendelse blev sagen flere gange fore-
lagt Det Rådgivende Udvalg. Som led i denne sagsbehandling blev For-
eningen Ahlul Bait i Danmark bl.a. bedt om at præcisere foreningens reli-
giøse forhold, dvs. en trosbekendelse eller tilsvarende, vielsesritualet og
imamernes uddannelse. Derudover bad udvalget foreningen om at rede-
gøre for forholdet til den internationale Forening Ahlul Bait. Endelig bad
udvalget foreningen præcisere vedtægtens bestemmelser om medlem-
skab og om at fremlægge kopi af det seneste årsregnskab, revideret af en
anerkendt revisor.
Det Rådgivende Udvalg indstillede i december 2004 Foreningen Ahlul
Bait til anerkendelse, og på baggrund af denne indstilling blev forenin-
gen anerkendt som trossamfund i marts 2005.
For så vidt angår spørgsmålet om det er min opfattelse, at Imam-Ali Mo-
ske blev opført på et bevidst forløjet og urigtigt grundlag, må jeg natur-
ligvis gå ud fra, at det tidligere rådgivende udvalg kun har indstillet tros-
samfund til anerkendelse, fordi udvalget har vurderet, at ansøgeren op-
fyldte betingelserne, og sagen var tilstrækkeligt oplyst til at foretage den
vurdering. Min gennemgang af anerkendelsessagen giver ikke anledning
til en anden vurdering.
Hvis et anerkendt trossamfund overtræder dansk lovgivning, kan det
danne grundlag for, at der indledes en konkret tilsynssag om, hvorvidt
trossamfundets anerkendelse skal tilbagekaldes, jf. trossamfundslovens
§ 22. Udfaldet af en sådan tilsynssag vil afhænge af sagens omstændighe-
der, og afgørelsen skal opfylde de almindelige forvaltningsprocessuelle
og forvaltningsretlige krav om fx saglighed og proportionalitet. I situati-
oner, hvor der er tale om strafbare forhold, vil grundlaget for en even-
tuel tilbagekaldelse være oplysninger i form af endelig dom om, at tros-
samfundet har begået en alvorlig lovovertrædelse. Det er således ikke
Kirkeministeriets opgave at efterforske kriminalitet
den opgave hen-
hører under politi og anklagemyndighed, men Kirkeministeriet vil natur-
ligvis reagere, hvis der sker domfældelse, der kan have betydning for an-
erkendelsen af et trossamfund.
I forlængelse heraf mener jeg ikke, at de aktuelle historier i medierne gi-
ver grundlag for, at Kirkeministeriet indleder en tilsynssag mod Forenin-
gen Ahlul Bait/Imam-Ali Moskéen. Jeg vil også godt understrege, at mini-
steriet ikke kan tilbagekalde en anerkendelse alene på baggrund af me-
dieomtale.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at tilbagekaldelse af en anerkendelse som tros-
samfund ikke medfører et forbud mod eller indskrænkning af trossam-
fundets lovlige aktiviteter, uanset om der er tale om religiøse, sociale el-
ler politiske aktiviteter. Trossamfundet vil således kunne fortsætte sine
aktiviteter
bortset fra kirkelige vielser med borgerlig gyldighed
og vil
Akt nr.:
Side 2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om ministeren kommentere artiklen »Dansk moské slettede kontroversielle spor til Iran«, Jyllands-Posten den 10. marts 2019, til kirkeministeren
2042904_0003.png
derfor også fortsat kunne have religiøse bygninger og bruge dem til
gudstjeneste, fredagsbøn m.v. Trossamfundets økonomiske grundlag for
disse aktiviteter vil dog muligvis forringes, hvis trossamfundet mister
skattebegunstigelser m.v.
Mister et trossamfund sin anerkendelse, vil trossamfundet blive slettet
fra Trossamfundsregistret. Trossamfundets vielsesforrettere med viel-
sesbemyndigelse vil samtidig miste denne, og der kan ikke meddeles nye
vielsesbemyndigelser. Da opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f,
stk. 1, skal betinges af, at udlændingen har tilknytning til folkekirken el-
ler et anerkendt trossamfund her i landet, jf. § 9 f, stk. 2, 1. pkt., kan ud-
lændinge med opholdstilladelse efter § 9 f miste deres opholdsgrundlag
ved en tilbagekaldelse af trossamfundets anerkendelse.
Akt nr.:
Side 3
Mette Bock
/ Lena Bhakti Marcussen Petersen