Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2038586_0001.png
Dato:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. juni 2018
Stephan Andreas Dam-
gaard
2017-0090-0233
787133
Orientering om tildækningsforbuddet
1. Indledning
Den 1. august 2018 træder det nye ”tildækningsforbud” i kraft – det vil sige
et forbud mod på offentligt sted at bære beklædningsgenstande, der skjuler
ansigtet, jf. lov nr. 717 af 8. juni 2018 samt lovforslag nr. L 219 af 11. april
2018, der førte til lovens vedtagelse.
Det fremgår af lovforslaget, at det har som sine overordnede mål at værne
om respekten for fællesskabet, værdierne og sammenhængskraften i det
danske samfund. Tildækningsforbuddet har således nærmere bestemt til for-
mål at fremme og lette den sociale interaktion og sameksistens, der er afgø-
rende i et samfund, ved at bidrage til, at man i Danmark møder hinanden på
en ordentlig måde.
Nedenfor gives et overblik over de nye regler, herunder indholdet af tildæk-
ningsforbuddet (pkt. 2), undtagelsen til forbuddet om tildækning med et ”an-
erkendelsesværdigt formål” (pkt. 3) samt håndhævelsen af tildækningsfor-
buddet (pkt. 4).
2. Tildækningsforbuddet: Det forbydes på offentligt sted at bære be-
klædningsgenstande, der skjuler ansigtet
Det nye tildækningsforbud fremgår af straffelovens § 134 c, stk. 1:
”Den,
som på offentligt sted bærer en beklædningsgenstand, der skjuler vedkom-
mendes ansigt, straffes med bøde”.
Omfattede beklædningsgenstande
kan f.eks. være huer, hætter,
tørklæder, masker, hjelme, heldækkende dragter, kunstige skæg mv.
Forbuddet omfatter tildækning af ansigtet, der sker ved én eller flere
beklædningsgenstande.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om ministeren vil få politiets ledelse til at melde ud til politikredsene, at der foretages sigtelse med henblik på straf af personer, der overtræder tildækningsforbuddet, til justitsministeren
2038586_0002.png
Det er en konkret vurdering, om ansigtet anses for ”skjult”.
Ved
denne vurdering indgår navnlig, om det er muligt at se og aflæse per-
sonens ansigtsudtryk. Burka og niqab samt elefanthuer o.l., hvor
alene øjne og mund er synlige, er eksempler på beklædningsgen-
stande, der skjuler ansigtet. I forbindelse med folketingsbehandlin-
gen af lovforslaget gav Justitsministeriet på den anden side udtryk
for, at en maske, der alene dækker en persons næse- og mundåbning
– f.eks. en luftforureningsmaske e.l. – som udgangspunkt ikke kan
anses for at skjule ansigtet i strid med tildækningsforbuddet.
Forbuddet omfatter alle personer og beklædningsgenstande, uanset
f.eks. religiøst eller politisk tilhørsforhold mv.
Noget andet er, at der
kan være situationer, hvor f.eks. tildækning af ansigtet af religiøse
årsager ikke er forbudt, jf. nærmere nedenfor under pkt. 3.
Det er ikke i sig selv forbudt på offentligt sted at besidde beklæd-
ningsgenstande, der kan bruges til at skjule ansigtet (f.eks. i en
lomme eller i en taske).
Dette er således ikke særskilt strafbart, lige-
som det heller ikke kan straffes som forsøg på at overtræde tildæk-
ningsforbuddet. (Der kan således slet ikke straffes for forsøg på at
overtræde tildækningsforbuddet, da strafferammen alene indeholder
bødestraf, jf. straffelovens § 21, stk. 3.)
Forbuddet gælder på ”offentligt sted”, der skal forstås som sva-
rende til det område, der er omfattet af ordensbekendtgørelsen,
jf. §
2 i bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 med senere ændringer.
3. Undtagelse: Tildækningsforbuddet forbyder ikke tildækning af an-
sigtet, der tjener et ”anerkendelsesværdigt formål”
Der gælder følgende generelle undtagelse til det nye tildækningsforbud, jf.
straffelovens § 134 c, stk. 2:
”[Tildækningsforbuddet efter stk. 1] gælder
ikke for tildækning af ansigtet, der tjener et anerkendelsesværdigt formål”.
Tildækningsforbuddet er på dette punkt opbygget på en lignende måde som
det gældende ”maskeringsforbud” ved møder, forsamlinger o.l., der har vir-
ket siden 2000, jf. straffelovens § 134 b.
Det vil være en konkret vurdering, om en tildækning af ansigtet tjener et an-
erkendelsesværdigt formål i forhold til tildækningsforbuddet. Generelt skal
der ved denne vurdering navnlig lægges vægt på a) beklædningsgenstan-
dens karakter, b) den konkrete brug samt c) den situation, hvori beklæd-
ningsgenstanden bæres.
I bemærkningerne til lovforslaget om tildækningsforbuddet gives en række
retningslinjer og eksempler mv. om vurderingen af, hvad der udgør et ”an-
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om ministeren vil få politiets ledelse til at melde ud til politikredsene, at der foretages sigtelse med henblik på straf af personer, der overtræder tildækningsforbuddet, til justitsministeren
2038586_0003.png
erkendelsesværdigt formål”. Et anerkendelsesværdigt formål kan således
f.eks. være:
Tildækning af ansigtet med halstørklæde, hue o.l. til beskyttelse mod
kulde, hvis det efter omstændighederne – herunder årstiden og vejrfor-
holdene – må anses for sædvanlig og rimelig påklædning.
Tildækning af ansigtet med f.eks. kostumer og masker anvendt i forbin-
delse med karnevaller, fastelavn, halloween, udklædningsfester, sports-
begivenheder o.l. I forbindelse med folketingsbehandlingen af lovfor-
slaget gav Justitsministeriet også udtryk for, at det vil tjene et anerken-
delsesværdigt formål, hvis en person tildækker ansigtet ved at bære en
traditionel folkedragt i forbindelse med fejring af en årlig lokalfestival
(sådan som det f.eks. kan være tilfældet med den såkaldte Fanø-dragt).
Tildækning af ansigtet med f.eks. masker og hjelme anvendt i forbin-
delse med jagt, fiskeri, sportsudøvelse o.l. – f.eks. sikkerheds- eller ca-
mouflageudstyr – hvis det efter omstændighederne foregår på en sæd-
vanlig og rimelig måde.
Tildækning af ansigtet med forbindinger o.l., der skyldes helbredsmæs-
sige årsager.
Tildækning af ansigtet i en konkret arbejdsmæssig sammenhæng, hvis
det efter omstændighederne sker på en sædvanlig og rimelig måde. Det
kan bl.a. være anvendelse af beskyttelses- eller sikkerhedsudstyr e.l.,
f.eks. beskyttelseshjelme og åndedrætsværn. Det kan efter omstændig-
hederne også tjene et anerkendelsesværdigt formål, når eksempelvis
personale i en butik, et butikscenter mv. er udklædt som ”butiksmaskot”
e.l., hvis det foregår på en sædvanlig og rimelig måde.
Tildækning af ansigtet med henblik på opfyldelse af lovkrav o.l. (f.eks.
færdselslovens regler om anvendelse af styrthjelm under kørsel af mo-
torcykel mv.)
Tildækning af ansigtet, som i sig selv kan anses for en meningstilken-
degivelse, der er beskyttet af ytringsfriheden. Dette vil således skulle
indgå i vurderingen af, om tildækningen tjener et anerkendelsesværdigt
formål.
Tildækning af ansigtet på en måde – og i en konkret sammenhæng – der
er nært forbundet med udøvelse af religionsfriheden mv. Som klart ud-
gangspunkt er tildækning af ansigtet af religiøse årsager således ikke
forbudt, når det sker i forbindelse med en konkret religiøs handling e.l.,
f.eks. i en religiøs bygning eller i forbindelse med et vielses- eller be-
gravelsesritual mv.
Hvis man
ikke
har et anerkendelsesværdigt formål, er det forbudt på offent-
ligt sted at bære en beklædningsgenstand, der skjuler ansigtet. Det betyder
også, at det ikke i sig selv er tilladt at tildække ansigtet, selv om man er på
vej under almindelig transport til eller fra et sted eller en sammenhæng mv.,
hvor tildækning af ansigtet tjener et anerkendelsesværdigt formål (f.eks.
hvis man kører i tog hen til sit arbejde, et karneval mv.).
4. Håndhævelsen af tildækningsforbuddet
3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om ministeren vil få politiets ledelse til at melde ud til politikredsene, at der foretages sigtelse med henblik på straf af personer, der overtræder tildækningsforbuddet, til justitsministeren
2038586_0004.png
Straf
Overtrædelse af tildækningsforbuddet kan straffes med bøde, jf. straffe-
lovens § 134 c, stk. 1.
Det forudsættes, at en enkeltstående overtrædelse af forbuddet i første-
gangstilfælde som udgangspunkt straffes med en bøde på 1.000 kr. Det for-
udsættes endvidere, at straffen i andengangstilfælde som udgangspunkt fast-
sættes til en bøde på 2.000 kr., og at straffen i tredjegangstilfælde som ud-
gangspunkt fastsættes til en bøde på 5.000 kr. I fjerdegangstilfælde og se-
nere tilfælde forudsættes straffen som udgangspunkt fastsat til en bøde på
10.000 kr.
Håndhævelsen i praksis
Ved overtrædelser af tildækningsforbuddet vil politiet i praksis kunne på-
byde den pågældende person at bringe den ulovlige adfærd til ophør – det
vil sige f.eks. påbyde personen at fjerne en beklædningsgenstand, der skju-
ler ansigtet, eller at fjerne sig fra et offentligt sted, ligesom politiet vil kunne
indbringe personen til en politistation.
Det understreges, at tildækningsforbuddet skal håndhæves under hensynta-
gen til personens integritet og uden unødig krænkelse af den pågældende.
Også i forhold til håndhævelsen af tildækningsforbuddet skal der således
gås frem så skånsomt og hensynsfuldt, som situationen tillader. Tilsvarende
har justitsministeren flere gange klart understreget, at han ikke ønsker at se
ydmygende eller nedværdigende scener i forbindelse med håndhævelsen af
forbuddet, og at han bestemt ikke ser for sig, at politiet ”skal hive tøjet af
folk” e.l.
Det tilføjes i øvrigt, at den nye bestemmelse om tildækningsforbuddet i
straffelovens § 134 c – ligesom andre strafbestemmelser – vil spille sammen
med retsplejelovens almindelige regler om strafferetsplejen, herunder om
politiets efterforskning og afhøring, anholdelse, rettighederne for en sigtet
eller en tiltalt, en straffesags behandling ved domstolene mv.
Særligt om mistanke om negativ social kontrol i forbindelse med overtrædelser
af tildækningsforbuddet
Hvis der i forbindelse med en overtrædelse af tildækningsforbuddet opstår mi-
stanke om, at personen er underlagt negativ social kontrol – f.eks. fordi perso-
nen giver udtryk for at være underlagt tvang eller andet pres for at bære an-
sigtstildækkende beklædning – skal politiet vurdere, om der er grundlag for at
efterforske et strafbart forhold. Politiet skal derudover vurdere, om personen
bør tilbydes hjælp og støtte mv.
Det indebærer bl.a., at politiet efter en konkret vurdering skal undersøge, om
der i øvrigt er oplysninger om personen i politiets systemer – f.eks. på grund af
4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om ministeren vil få politiets ledelse til at melde ud til politikredsene, at der foretages sigtelse med henblik på straf af personer, der overtræder tildækningsforbuddet, til justitsministeren
2038586_0005.png
tidligere tilfælde af husspektakler mv. – eller der eventuelt er andre indikatio-
ner på, at personen er udsat for negativ social kontrol.
Politiet vil i disse tilfælde bl.a. kunne vejlede om muligheden for at søge råd-
givning og støtte til at komme ud af et undertrykkende miljø mv., herunder at
personen, hvis det er en kvinde, kan kontakte et kvindekrisecenter. Politiet kan
også selv henvise kvinden til et kvindekrisecenter, hvis det oplyses, at kvinden
har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til fa-
milie- eller samlivsforhold. Hvis der vurderes at være behov for det, kan der
også – som led i den almindelige indsats over for negativ social kontrol og æres-
relaterede forbrydelser mv. – iværksættes konkrete forebyggelses- eller beskyt-
telsesforanstaltninger (f.eks. sikring af vedkommendes hjem, flytning til anden
adresse mv.).
Politiet inddrager og videregiver oplysninger om personen til kommunen, hvis
det er nødvendigt for at forebygge, at personen udsættes for negativ social kon-
trol, eller hvis politiet vurderer, at der er tale om en socialt udsat familie med
børn, som har behov for særlig støtte, herunder på grund af oplysninger om mi-
strivsel, tvang, trusler eller vold i familien.
Kommunerne er herefter efter serviceloven ansvarlige for at yde hjælp og støtte
til den pågældende familie bl.a. med henblik på at forebygge sociale proble-
mer. Kommunerne skal derfor ved modtagelse af politiets oplysninger under-
søge, om familien er kendt i det sociale system, og om de nye oplysninger i gi-
vet fald betyder, at familien skal tilbydes hjælp.
5