Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2038728_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. marts 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 463 (alm. del) efter ønske fra Andreas Steenberg (RV) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 463:
Vil ministeren oplyse, om det er juridisk afklaret, om personer på tålt ophold vil
kunne pålægges opholdspligt på Lindholm mere end fire år, uden at de
pågældendes ret til familieliv krænkes?
Svar:
Som det ligeledes er tilkendegivet i pkt. 2.11 i den kommenterede høringsoversigt
til lovforslag nr. L 140 om ændring af udlændingeloven (Videre adgang til
inddragelse af opholdstilladelser for flygtninge, loft over antallet af
familiesammenføringer, skærpet straf for overtrædelse af indrejseforbud og
overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt, ydelsesnedsættelse for
forsørgere m.v.) jf. Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19, L 140 Bilag 4, vil
vilkårene for indkvartering på Udrejsecenter Lindholm som udgangspunkt være de
samme som på det eksisterende Udrejsecenter Kærshovedgård (bl.a. i forhold til
besøg, tilladelse til overnatninger uden for centeret, afvikling af meldepligt i
tilknytning til opholdsstedet mv.).
Endvidere ligger øen tæt på beboede områder og byer, ligesom beboerne på
Lindholm vil blive sikret adgang til jævnlig transport til og fra øen. Det forhold, at
udlændinge på tålt ophold m.fl. fremadrettet vil blive indkvarteret på et
udrejsecenter på Lindholm i stedet for Kærshovedgård, ændrer således efter
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse ikke ved, om og i givet fald
hvor længe en udlænding på tålt ophold kan pålægges opholdspligt.
Det bemærkes i øvrigt, at regeringen den 20. februar 2019 har fremsat et
lovforslag (nr. L 165), som bl.a. indeholder en nyaffattelse af bestemmelserne om
opholds-, underretnings- og meldepligt for udlændinge på tålt ophold. Den
foreslåede nyaffattelse har til formål at give mulighed for i bemærkningerne at
1. april 2019
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 3842
677220
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm. om ministeren vil oplyse, om det er juridisk afklaret, om personer på tålt ophold vil kunne pålægges opholdspligt på Lindholm mere end fire år, uden at de pågældendes ret til familieliv krænkes, til udlændinge- og integrationsministeren
præcisere, at udlændinge på tålt ophold ikke befinder sig lovligt i Danmark, og at
de pågældende derfor ikke er beskyttet af retten til bevægelsesfrihed i artikel 2 i
4. tillægsprotokol til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Lovligheden af et pålæg om opholds-, underretnings- eller meldepligt til
udlændinge på tålt ophold skal således ikke som hidtil vurderes i forhold til retten
til bevægelsesfrihed. Den foreslåede præcisering ændrer dog ikke ved, at
myndighederne som hidtil skal vurdere, om et pålæg om opholds-, underretnings-
og meldepligt rejser spørgsmål om forholdet til Danmarks øvrige internationale
forpligtelser, herunder navnlig retten til respekt for familie- og privatlivet.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets generelle opfattelse, at en
vurdering af opholds-, underretnings- og meldepligten i forhold til EMRK artikel 8,
i de fleste tilfælde ikke vil føre til et andet resultat end den hidtidige vurdering af
de nævnte forpligtelser i forhold til artikel 2 i 4. tillægsprotokol til EMRK. Det kan
imidlertid ikke afvises, at vurderingen efter EMRK artikel 8 i det konkrete tilfælde
vil føre til et andet resultat, som følge af, at der er tale om et indgreb i en anden
rettighed (retten til respekt for familie- og privatliv i stedet for retten til fri
bevægelighed). Der henvises til pkt. 3.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslag nr. L 165.
Inger Støjberg
/
Rebekka Schjellerup
Side
2/2