Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1971564_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 46 (alm. del) efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 46:
Folketi get vedtog i foråret lovforslag L
”Refor af regler e o ægtefælle-
sa
e føri g .v.”. I de forbi delse
hævedes sikkerhedsstillelsen fra 50.000 kr.
til 100.000 kr. for ægtefællesammenføring. Vil ministeren oplyse;
Hvilke udgifter sikkerhedsstillelsen skal dække, hvis de familiesammenførte sø-
ger økonomisk hjælp hos offentlige myndigheder?
Mister man opholdsgrundlaget, hvis man søger økonomisk hjælp?
Hvor mange gange har sikkerhedsstillelsen været bragt i anvendelse og til hvil-
ket formål?
Hvad er baggrunden for, at ministeren har valgt at øge sikkerhedsstillelsen til
100.000 kr.?
Svar:
1.
En udlænding (ansøgeren) har mulighed for at få opholdstilladelse i Danmark
efter reglerne om ægtefællesammenføring, hvis udlændingen har en ægtefælle
eller fast samlever i Danmark (den herboende).
Det følger af udlændingelovens § 9, at en række krav normalt skal være opfyldt
for, at ansøgeren kan få opholdstilladelse i Danmark som led i ægtefællesammen-
føring. Det gælder bl.a. kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse, der omtales i
pkt. 3 nedenfor. Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse skal ses i sammenhæng
med selvforsørgelseskravet, der omtales i pkt. 2 nedenfor.
2.
Det følger af selvforsørgelseskravet i udlændingelovens § 9, stk. 5, at ægtefæl-
lesammenføring normalt skal betinges af, at den herboende person i 3 år forud for
afgørelsen om opholdstilladelse ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv soci-
alpolitik eller integrationsloven.
Ægtefællesammenføring skal endvidere normalt betinges af, at ansøgeren og den
herboende person ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller inte-
19. november 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18621
558694
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om reglerne om ægtefællesammenføring, til udlændinge- og integrationsministeren
grationsloven, i tiden indtil ansøgeren meddeles tidsubegrænset (permanent)
opholdstilladelse.
Selvforsørgelseskravet stilles ikke, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet
til familiens enhed, afgørende taler imod, at kravet stilles.
Selvforsørgelseskravet omfatter alene ydelser, som gives efter lov om aktiv social-
politik eller integrationsloven. Ydelser, der gives efter andre love, er derimod ikke
til hinder for ægtefællesammenføring. Selvforsørgelseskravet omfatter ikke hjælp
i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, der ikke er
direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med løn eller pen-
sion eller træder i stedet herfor.
Modtager ansøgeren og/eller den herboende person ydelser, der er omfattet af
selvforsørgelseskravet, aktualiseres en sag om inddragelse af ansøgerens opholds-
tilladelse. En tidsbegrænset opholdstilladelse kan således inddrages, når opholds-
tilladelsen er betinget af, at udlændingen eller den herboende person ikke mod-
tager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, og udlændingen
eller den herboende person modtager sådan hjælp. En tidsbegrænset opholdstil-
ladelse kan endvidere inddrages, når opholdstilladelsen, fordi ganske særlige
grunde afgørende taler derimod, ikke er betinget af, at udlændingen og den her-
boende person ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrati-
onsloven, og disse ganske særlige grunde ikke længere foreligger og udlændingen
eller den herboende person modtager sådan hjælp.
Ved afgørelser om inddragelse skal der tages hensyn til, om inddragelsen må an-
tages at virke særlig belastende på grund af bl.a. udlændingens tilknytning til det
danske samfund, udlændingens tilknytning til herboende personer, konsekven-
serne for herboende nære familiemedlemmer og udlændingens manglende eller
ringe tilknytning til hjemlandet.
3.
Det følger af kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse i udlændingelovens § 9,
stk. 4, at ægtefællesammenføring normalt skal betinges af, at den herboende
person, som det påhviler at forsørge ansøgeren, i en periode på 10 år stiller øko-
nomisk sikkerhed for 100.000 kr. til dækning af eventuelle fremtidige offentlige
udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven til ansøge-
ren.
Den økonomiske sikkerhed nedsættes gradvist med i alt 40.000 kr., når ansøgeren
har bestået danskprøven på henholdsvis A1-niveau, A2-niveau og en afsluttende
prøve i dansk. Adgangen til nedsættelse skal sikre et incitament for ansøgeren til
at lære dansk.
Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse stilles ikke, hvis ganske særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, afgørende taler imod, at kravet stilles.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om reglerne om ægtefællesammenføring, til udlændinge- og integrationsministeren
Den økonomiske sikkerhed stilles til dækning af eventuelle fremtidige offentlige
udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, der udbe-
tales til ansøgeren. Udgifter til hjælp, der ydes til ansøgeren efter andre love end
lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, kan således ikke dækkes af den
økonomiske sikkerhed.
Det beløb, der stilles sikkerhed for, blev hævet fra 50.000 kr. til 100.000 kr. ved
lov nr. 742 af 8. juni 2018 (Reform af reglerne om ægtefællesammenføring med
nyt integrationskrav i stedet for tilknytningskravet, skærpet boligkrav m.v.), der
udmønter dele af aftalen af 7. februar 2018 mellem regeringen, Dansk Folkeparti
og Socialdemokratiet om stramme, afbalancerede og realistiske regler for ægte-
fællesammenføring, hvor integrationen er i centrum. Af forarbejderne til lovæn-
dringen fremgår det bl.a., at formålet med forhøjelsen af beløbet er i højere grad
at sikre, at de pågældende ikke ligger det offentlige til byrde, hvilket samtidig vil
bidrage til en generelt større velvilje og forståelse over for udlændinge i befolk-
ningen, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 231 som fremsat, side 27 f.
Er ægtefællesammenføring betinget af, at den herboende person har skullet stille
økonomisk sikkerhed, og ydes der senere ansøgeren hjælp efter lov om aktiv soci-
alpolitik eller integrationsloven, skal kommunalbestyrelsen tvangsinddrive det
beløb, der er stillet til sikkerhed, som betaling for hjælpen. Dette gælder dog ikke
offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven,
som ydes ansøgeren, efter at den pågældende er meddelt tidsubegrænset (per-
manent) opholdstilladelse eller en ny opholdstilladelse på et andet grundlag.
Det er således kommunerne, der står for at tvangsinddrive det beløb, der er stillet
til sikkerhed, som betaling for hjælpen. Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har
Udlændinge- og Integrationsministeriet derfor anmodet KL om et bidrag vedrø-
rende spørgsmålet om, hvor mange gange sikkerhedsstillelsen har været bragt i
anvendelse, og til hvilket formål. KL har oplyst, at KL ikke har disse oplysninger og
derfor ikke har mulighed for at besvare spørgsmålet.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3