Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2051141_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 319
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 8. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 319 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 319:
Hvilken tandprofylakse og tandbehandling tilbydes beboere i udrejsecen-
trene Kærshovedgård og Sjælsmark, og er der forskel på den profylakse og
behandling, der tilbydes beboere på udrejsecentre og på andre typer asyl-
centre f.eks. modtagecentre og hjemrejsecenter Ellebæk?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som jeg kan hen-
holde mig til:
"1. På Udrejsecenter Kærshovedgård indkvarteres alene voksne ud-
lændinge. På Udrejsecenter Sjælsmark indkvarteres både voksne og
mindreårige udlændinge. Kriminalforsorgen driver udrejsecentrene
på vegne af Udlændingestyrelsen. Kriminalforsorgen har indgået en
kontrakt med Røde Kors om levering af bl.a. sundhedsydelser, herun-
der tandbehandling, til beboerne på udrejsecentrene.
2.
Asylansøgere og udlændinge med ulovligt ophold får under visse
nærmere betingelser udgifterne til nødvendige sundhedsmæssige
ydelser dækket af Udlændingestyrelsen, indtil de pågældende med-
deles opholdstilladelse, udrejser eller udsendes. Dette fremgår af ud-
lændingelovens § 42 a, stk. 1 og 2, jf. dog stk. 3 og 4. De nødvendige
sundhedsmæssige ydelser omfatter også tandbehandling.
Følgende fremgår af afsnit 7.1. i de almindelige bemærkninger til lov-
forslag nr. L 11 fremsat den 2. oktober 2013, som vedtaget ved lov nr.
1618 af 26. december 2013 om ændring af udlændingeloven:
'I praksis anses en sundhedsmæssig ydelse eller behandling for nød-
vendig, hvis den er smertelindrende eller uopsættelig. En behandling
4. februar 2019
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 1980
646204
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om ministeren vil redegøre for flygtninges ret til tandlægebehandling i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
anses for uopsættelig, hvis den ikke kan vente, fordi tilstanden ellers
kan indebære ikke ubetydelige risici for livsvarige mén, udvikling af
svær progression af sygdom eller kronificering af tilstanden. Som ek-
sempel på smertelindrende behandling kan nævnes tandlægebe-
handling for huller i tænderne.'
Det er en generel betingelse for Udlændingestyrelsens afholdelse af
udgifterne til tandbehandling, at der er foretaget en tandlægefaglig
vurdering, som anser den konkrete tandbehandling for nødvendig i
betydningen smertelindrende eller uopsættelig.
Udlændingestyrelsen tager ikke stilling til, om behandlingen skal eller
bør foretages, men alene om udgifterne kan dækkes af den danske
stat, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1 og 2, jf. dog stk. 3 og 4. Styrel-
sens vurdering heraf foretages konkret og individuelt med udgangs-
punkt i den tandlægefaglige vurdering af nødvendigheden af behand-
lingen.
3.
Omfanget af den tandbehandling, som Udlændingestyrelsen dæk-
ker udgifterne til, afhænger af, om udlændingen er voksen eller min-
dreårig.
Det fremgår af Udlændingestyrelsens administrative retningslinjer for
styrelsens dækning af udgifter til tandbehandling til voksne asylansø-
gere og udlændinge med ulovligt ophold i Danmark, at styrelsen ikke
dækker udgifterne til tandbehandling af forebyggende, kosmetisk el-
ler konserverende karakter til voksne. Styrelsen dækker således ty-
pisk udgifterne til smertelindrende tandbehandling til voksne.
Det fremgår af Udlændingestyrelsens administrative retningslinjer for
styrelsens dækning af udgifter til tandbehandling til mindreårige
asylansøgere og mindreårige med ulovligt ophold i Danmark, at sty-
relsen dækker udgifterne til tandbehandling, herunder også forebyg-
gende tandbehandling, til mindreårige i samme omfang, som det til-
bydes herboende mindreårige, der er omfattet af det danske sygesik-
ringssystem.
Det er derimod uden betydning for omfanget af den tandbehandling,
som Udlændingestyrelsen dækker udgifterne til, om asylansøgeren
eller udlændingen med ulovligt ophold er indkvarteret på udrejsecen-
ter eller en anden type asylcenter.
4.
Udlændingecenter Ellebæk anvendes til frihedsberøvelse af ud-
lændinge. Ellebæk drives af Kriminalforsorgen, og de indsatte forsør-
ges af Kriminalforsorgen. Udlændingestyrelsen kan ikke oplyse, hvil-
ken tandbehandling de indsatte i Udlændingecenter Ellebæk tilbydes.
Hjemrejsecenter Avnstrup er et asylcenter, som drives af Røde Kors
på vegne af Udlændingestyrelsen. Målgruppen for centret er voksne
og mindreårige udlændinge, som er meddelt endeligt afslag på asyl,
og som medvirker til deres udsendelse. Beboerne får udgifterne til
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om ministeren vil redegøre for flygtninges ret til tandlægebehandling i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
nødvendige sundhedsmæssige ydelser, herunder tandbehandling,
dækket af Udlændingestyrelsen som beskrevet ovenfor."
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
3/3