Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2034867_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. marts 2019
Politikontoret
Mie Funder
2019-0032/40-0255
1027908
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 428 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
26. februar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om ministeren vil sørge for at politiet tager henvendelser om overtrædelser af tildækningsforbuddet alvorligt? Ministeren bedes ligeledes redegøre for, om det er korrekt, at politiet accepterer, at personer bærer noget, der minder om en niqab eller burka af helbredsmæssige årsager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 428 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Meldte kvinde for at bære
burka: Nu raser han mod politiet”, ekstrabladet.dk den 25. februar
2019, samt sørge for at politiet tager henvendelser om overtræ-
delser af tildækningsforbuddet alvorligt? Ministeren bedes ligele-
des redegøre for, om det er korrekt, at politiet accepterer, at per-
soner bærer noget, der minder om en niqab eller burka af hel-
bredsmæssige årsager?”
Svar:
1.
Det er i straffelovens § 134 c, stk. 2, fastsat, at tildækningsforbuddet ikke
gælder for tildækning af ansigtet, der tjener et anerkendelsesværdigt formål.
Forbuddet omfatter eksempelvis ikke forbindinger og lignende, der skyldes
helbredsmæssige årsager. Det vil i øvrigt bero på en konkret vurdering, om
en tildækning af ansigtet i det enkelte tilfælde tjener et anerkendelsesvær-
digt formål. Ved denne vurdering vil der navnlig skulle lægges vægt på be-
klædningsgenstandens karakter, den konkrete brug samt den situation, hvori
beklædningsgenstanden bæres, jf. pkt. 3.2.3. i de almindelige bemærknin-
ger til lovforslaget.
Det kan i den forbindelse tilføjes, at det, som oplyst ved Justitsministeriets
besvarelse af 17. maj 2018 af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Tildækningsforbud) (L 219), er ministeriets opfat-
telse, at en maske, der alene dækker en persons næse- og mundåbning, som
udgangspunkt ikke kan anses for at skjule ansigtet i strid med tildæknings-
forbuddet.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Rigspolitiet har indhentet et bidrag fra Syd- og Sønderjyllands
Politi, der har oplyst, at politikredsen lørdag den 23. februar 2019
kl. 10.33 modtog en telefonisk anmeldelse om, at en tildækket
kvinde opholdt sig i EFI-hallerne i Esbjerg, hvor der blev afvik-
let et taekwondostævne.
Politikredsen sendte en patrulje til stedet, hvor de straks tog kon-
takt til kvinden, der var iklædt en niqab, og fik hendes identitets-
oplysninger.
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om ministeren vil sørge for at politiet tager henvendelser om overtrædelser af tildækningsforbuddet alvorligt? Ministeren bedes ligeledes redegøre for, om det er korrekt, at politiet accepterer, at personer bærer noget, der minder om en niqab eller burka af helbredsmæssige årsager, til justitsministeren
Politiet påbød kvinden at fjerne niqab’en, hvilket kvinden straks
efterkom. Kvinden iførte sig af helbredsmæssige årsager en støv-
maske for munden. I den forbindelse fremviste kvinden doku-
mentation fra et hospital på, at det var påkrævet. Da tildækningen
af munden skete af dokumenterede helbredsmæssige årsager, vur-
derede patruljen, at der var tale om et anerkendelsesværdigt for-
mål, som ikke er omfattet af tildækningsforbuddet.
Kvinden blev herefter vejledt om, at hun ville blive sigtet for
overtrædelse af tildækningsforbuddet, hvis hun igen tildækkede
sit ansigt med sin niqab.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at sagen blev håndteret efter de ret-
ningslinjer, der blev udsendt i forbindelse med ikrafttrædelsen af
tildækningsforbuddet i straffelovens § 134 c, hvor det bl.a. anfø-
res, at retsplejelovens almindelige regler om strafferetsplejen
også finder anvendelse i forhold til tildækningsforbuddet.
Rigspolitiet kan herved henvise til den vejledning om politiets
håndhævelse af tildækningsforbuddet, der blev udsendt til poli-
tikredsene i forbindelse med ikrafttrædelsen af tildækningsfor-
buddet i straffelovens § 134 c. Desuden henvises der til den ori-
entering om tildækningsforbuddet, som Justitsministeriet ud-
sendte den 26. juni 2018. Såvel Rigspolitiets vejledning som Ju-
stitsministeriets orientering er offentliggjort på politiets hjem-
meside www.politi.dk.
Det kan generelt oplyses, at når politiet konstaterer en overtræ-
delse af lovgivningen, har de involverede politibetjente i et vist
omfang mulighed for at foretage en konkret vurdering af, hvor-
vidt der skal rejses sigtelse for den pågældende overtrædelse, el-
ler om overtrædelsen kan afgøres med f.eks. en advarsel, et på-
bud eller andet. Denne vurdering er dog altid situationsbestemt
og beror på en afvejning af de helt konkrete omstændigheder, for-
holdets karakter m.v.
Desuden kan det oplyses, at det fremgår af Justitsministeriets ori-
entering af 26. juni 2018, at politiet ved overtrædelser af tildæk-
ningsforbuddet i praksis kan påbyde personen at bringe den ulov-
lige adfærd til ophør – det vil sige f.eks. påbyde personen at fjerne
en beklædningsgenstand, der skjuler ansigtet.
Det fremgår endvidere, at tildækningsforbuddet skal håndhæves
under hensyntagen til personens integritet og uden unødig kræn-
kelse af den pågældende. Der skal således i forhold til håndhæ-
velsen af tildækningsforbuddet gås frem så skånsomt og hensyns-
fuldt, som situationen tillader.”
3