Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2020233_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål P (UUI alm. del)
Hvornår:
19. februar 2019 kl. 15
12. februar 2019
Sags nr.
Akt-id
2019 - 878
634907
DET TALTE ORD GÆLDER
Tekst:
Vil ministeren redegøre for status i den verserende sag
mod Danmark ved EU-Domstolen (sag C-89/18 A) vedr.
familiesammenføring for tyrkiske statsborger, herunder
oplyse hvilke initiativer regeringen har iværksat for at
sikre, at Danmark ikke får en dom imod sig, samt rede-
gøre for hvilke mulige konsekvenser dommen kan få for
antallet af familiesammenføringer til Danmark?
[Indledning]
Lad mig med det samme slå fast, at den sag, der verserer
ved EU-Domstolen om det tidligere danske tilknytnings-
krav ved ægtefællesammenføring, har høj prioritet for
regeringen.
Tilknytningskravet
der blev indført i 2000
blev som
bekendt ophævet og erstattet af et nyt integrationskrav
den 1. juli sidste år. Det skete som led i en aftale mellem
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 19/2-19, til udlændinge- og integrationsministeren
2
regeringen, S og DF om en ægtefællesammenføringsre-
form.
Det nye integrationskrav er begrundet i samme formål
som det tidligere tilknytningskrav, nemlig at sikre ansø-
gerens integration i Danmark. Og det er regeringens op-
fattelse, at tilknytningskravet var både nødvendigt for og
egnet til at opnå dette formål.
Vi har derfor gjort alt, hvad vi kunne for at præge sagens
udfald i vores retning.
Udlændinge- og Integrationsministeriet gjorde allerede
tidligt i processen de øvrige EU-lande opmærksomme på
retssagen for at få dem til at gå ind i sagen og bakke op
om vores synspunkter. De øvrige lande har dog desværre
ikke haft samme interesse i sagen som os, hvilket nok
skal ses i lyset af, at de ikke har tilsvarende regler.
Jeg kan godt forstå, at udvalget
ligesom regeringen
er
meget optaget af sagen og dens eventuelle konsekvenser.
Som jeg også har redegjort for i besvarelsen af de
spørgsmål, som udvalget har stillet forud for samrådet i
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 19/2-19, til udlændinge- og integrationsministeren
3
dag, så er det dog ret begrænset, hvad jeg kan sige om de
eventuelle konsekvenser på nuværende tidspunkt.
Status i sagen er, at regeringen har afgivet skriftligt ind-
læg i sagen, hvor vi har argumenteret for, at tilknyt-
ningskravet er i overensstemmelse med Danmarks EU-
retlige forpligtelser.
Derudover har vi haft anmodet EU-Domstolen om et
retsmøde i sagen, så vi også kunne fremføre vores argu-
mentation mundtligt. Retsmødet blev afholdt i december.
Lige nu afventer vi Generaladvokatens forslag til afgø-
relse af sagen. Det er forventningen, at det kommer i
midten af marts. Forslaget er ikke bindende, men vi vil
naturligvis alligevel læse det med stor interesse.
Vi forventer, at der herefter vil gå i hvert fald et par må-
neder, inden EU-Domstolens dom foreligger.
De mulige konsekvenser af EU-Domstolens afgørelse
afhænger selvsagt af sagens udfald.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 19/2-19, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Det har forlydt i pressen, at tusindvis af sager vil skulle
genoptages i tilfælde af en dom, der går Danmark imod.
Til det må jeg bare sige, at det er der ikke nogen, der kan
vide på nuværende tidspunkt.
Det, som EU-Domstolen skal tage stilling til, er, om det
tidligere
tilknytningskrav er foreneligt med EU’s
Associ-
eringsaftale med Tyrkiet.
Det kan dog ikke fuldstændig udelukkes, at en dom vil
kunne få betydning for afgørelser vedrørende
andre
end
tyrkiske statsborgere,
hvis
EU-Domstolen tilkendegiver,
at det tidligere tilknytningskrav generelt må anses for at
være i strid med Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention.
Det er i den forbindelse vigtigt at sige, at en genoptagelse
af sager, hvor der er givet afslag på ægtefællesammenfø-
ring, fordi tilknytningskravet ikke var opfyldt, ikke nød-
vendigvis vil føre til tilladelser. Andre forhold end til-
knytningskravet vil kunne betyde, at der skal gives af-
slag.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 19/2-19, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Hertil kommer, at der også blandt afslagene kan være til-
fælde, hvor de pågældende senere er meddelt opholdstil-
ladelse fordi deres sag er omgjort, eller fordi den pågæl-
dende er meddelt opholdstilladelse på et andet grundlag
end ægtefællesammenføring.
Der kan desuden være tilfælde, hvor der også er meddelt
afslag med en anden begrundelse end manglende opfyl-
delse af tilknytningskravet.
Der er ganske enkelt så mange ubekendte faktorer, at det
ikke er muligt at give et retvisende billede af de potenti-
elle konsekvenser af den endnu ikke afsagte dom.
Hvis
EU-Domstolens dom går os helt eller delvist imod,
skal den selvfølgelig nærlæses og analyseres, så vi hur-
tigst muligt får et overblik over konsekvenserne.
[Afslutning]
Men vi må altså mane en lille smule til sindsro og væbne
os med tålmodighed lidt endnu, mens vi afventer EU-
Domstolens dom.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 19/2-19, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Som nævnt, har regeringen under hele sagen været meget
aktiv og engageret, og vi vil selvfølgelig fortsat følge sa-
gen tæt.
Men lad os nu ikke tage alle sorgerne på forskud. Selv
hvis dommen går os imod, og nogen får mulighed for at
få deres sag genoptaget, så er det jo langt fra sikkert, at
det vil føre til et meget stort antal tilladelser. F.eks. er det
ikke givet, at en person, der fik afslag på ægtefællesam-
menføring for år tilbage, fortsat vil have interesse i at
blive familiesammenført til Danmark i dag. Det kan me-
get vel være, at den pågældende befinder sig et helt andet
sted i livet end dengang.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at jeg
som jeg plejer
vil orientere Folketingets Europaudvalg på et møde, når
Generaladvokatens forslag til afgørelse foreligger, og in-
den dommen afsiges.
Jeg vil selvfølgelig også gerne orientere Udlændinge- og
Integrationsudvalget om sagen igen, når Generaladvoka-
tens forslag foreligger, hvis udvalget ønsker det. Men
som sagt er Generaladvokatens forslag til afgørelse ikke
bindende. Og det vil derfor ikke være muligt at komme
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 19/2-19, til udlændinge- og integrationsministeren
7
de mulige konsekvenser nærmere, selv om vi har Gene-
raladvokatens forslag.
Tak for ordet.