Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del 
Offentligt
Spørgsmål nr. 405 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det forvaltningsretlige over-
og underordnelsesforhold betyder, at en styrelse er tvunget til at
følge en instruks fra en minister medmindre instruksen iværk-
sætter en sagsbehandling, der er ulovlig?”
Svar:
Der henvises til Justitsministeriets tidligere besvarelse af 14. juni 2017 af
spørgsmål nr. 834 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrations-
udvalg. Som det fremgår heraf, indebærer det almindelige over-/underord-
nelsesforhold, som består mellem et departement og en styrelse, som ud-
gangspunkt, at et departement har instruktionsbeføjelse over for den eller de
styrelser, der er underlagt departementet. Disse beføjelser omfatter bl.a. ad-
gang til at omgøre den underordnede myndigheds afgørelser af egen drift og
adgang til at udstede såvel generelle som konkrete tjenestebefalinger til den
underordnede myndighed.
For så vidt angår spørgsmålet om reaktionsmulighederne ved ulovlige tje-
nestebefalinger, henvises i den nævnte besvarelse til Kodex VII, Syv cen-
trale pligter for embedsmænd i centraladministrationen. Pligten til lovlighed
indebærer bl.a., at embedsmænd skal handle inden for gældende ret. Em-
bedsmænd må således ikke handle i strid med grundloven eller lovgivnin-
gen i øvrigt, herunder gældende EU-ret. Det fremgår endvidere, at embeds-
mænd skal sige fra, hvis ministeren eller en overordnet giver en ordre til en
handling, og det er klart, at handlingen er ulovlig.
2