Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2023155_0001.png
Beslutningsforslag nr.
B 109
Folketinget 2018-19
Fremsat den 27. februar 2019 af Andreas Steenberg (RV), Sofie Carsten Nielsen (RV) og Morten Østergaard (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af økonomisk sikkerhedsstillelse i ansøgningssager om
familiesammenføring
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte lovforslag om at afskaffe kravet i udlændingelovens § 9, stk. 4, om, at en her-
boende ægtefælle eller samlever skal stille økonomisk sikkerhed på 100.000 kr. i sager om familiesammenføring. Lovforslaget
skal fremsættes inden udgangen af 2019.
AX022938
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2023155_0002.png
2
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker kravet om økonomisk sikkerheds-
stillelse i sager om familiesammenføring afskaffet. Med
vedtagelsen af lovforslag nr. L 231 i juni 2018 blev kravet
om økonomisk sikkerhedsstillelse skærpet fra 50.000 til
100.000 kr. (2018-niveau), på trods af at flere organisationer
vurderede, at skærpelsen ville skabe en strukturel forskels-
behandling af ansøgerne. Forslagsstillerne deler synspunktet
og finder det urimeligt, at familiesammenføring begrænses
til de ressourcestærke. Danske statsborgere skal kunne bo i
Danmark med deres familier.
Derudover er ordningen uhensigtsmæssig dyr, og mulig-
heden for at trække på garantien anvendes kun i ganske få
sager. En undersøgelse lavet af Ægteskab Uden Grænser i
2018 konkluderer, at kommunernes udgifter til administra-
tion af ordningen overgår det beløb, der trækkes fra bankga-
rantierne. Blandt de ti største kommuner blev der i årene
2015-2017 i gennemsnit trukket 126 kr. om året for hver ak-
tive garanti. Samtidig udgjorde udgifter til administration
470 kr. pr. aktive konto. Af bemærkningerne til L 231 frem-
går bl.a., at formålet med forhøjelsen af beløbet er at sikre,
at de pågældende familier ikke ligger det offentlige til byr-
de. Der argumenteres med, at den økonomiske sikkerheds-
stillelse skal dække eventuelle fremtidige offentlige udgif-
ter. Undersøgelsen fra Ægteskab Uden Grænser viser dog, at
det kun er 1 ud af 300 garantier, der bliver brugt på årsbasis
(»Undersøgelse af kommuners anvendelse af bankgarantien
ved ægtefællesammenføring«, Ægteskab Uden Grænser,
marts 2018).
Forslagsstillerne er enige i, at man skal kunne forsørge sin
ægtefælle i sager om familiesammenføring. Erfaringerne vi-
ser dog, at det skaber tilstrækkeligt incitament, at den tilflyt-
tende ægtefælle ikke er berettiget til ydelser. En økonomisk
sikkerhedsstillelse er derfor overflødig og bringes sjældent i
anvendelse. Derudover kan en garantistillelse ikke i sig selv
sikre, at en ægtefælle får en hurtig og vellykket integration i
Danmark og hurtigt bliver selvforsørgende. Integrationen
styrkes ikke af en ekstra økonomisk forpligtelse for famili-
en. Integrationen og selvforsørgelsen fremmes snarere, ved
at man er en del af en dansk familie, hvilket de øvrige krav
for ægtefællesammenføring fokuserer på.
De gældende regler giver mulighed for i særlige tilfælde
og efter en konkret vurdering af hensyn til familiens enhed
at fravige kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse. Den
fremherskende praksis er imidlertid, at kravet om økono-
misk sikkerhedsstillelse fastholdes, og det giver ikke danske
statsborgere tilstrækkelig adgang til familiesammenføring.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at kravet om økonomisk sik-
kerhedsstillelse helt afskaffes. Den lange og omstændelige
sagsbehandling belaster familierne både økonomisk og fø-
lelsesmæssigt.
Det fremgår af udlændingeloven, at den økonomiske sik-
kerhedsstillelse kan nedsættes gradvis med i alt 40.000 kr.,
hvis ansøgeren har bestået danskprøven på henholdsvis A1-
niveau og A2-niveau og en afsluttende prøve. Den gradvise
nedsættelse har til formål at øge incitamentet til, at den til-
flyttende ægtefælle lærer dansk. Men kravet om at bestå
danskprøverne er et integreret vilkår. Hvis man ønsker at ha-
ve mulighed for at forlænge sin opholdstilladelse, skal A1
bestås inden for 6 måneder, og A2 bestås inden for 9 måne-
der.
Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse rammer danske
statsborgere og begrænser deres muligheder for at bo i Dan-
mark med dem, de har valgt at dele livet med.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 403: Spm. om forklaring om ulovlig instruks om adskillelse af asylpar, til udlændinge- og integrationsministeren
2023155_0003.png
3
Skriftlig fremsættelse
Andreas Steenberg
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved
at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om om afskaffelse af
økonomisk sikkerhedsstillelse i ansøgningssager om
familiesammenføring.
(Beslutningsforslag nr. B 109)
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager
forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.