Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2019898_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 372 (alm. del) efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) til udlændin-
ge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 372:
Vil ministeren redegøre for, hvilken adgang henholdsvis Kriminalforsorgen og
politiet har til beboeres værelser på udrejsecentrene Kærshovedgård og Sjæls-
mark uden beboernes samtykke og henholdsvis med og uden beboernes tilstede-
værelse, herunder for de nævnte myndigheders adgang til uden dommerkendelse
at gennemsøge beboernes private ejendele?
Svar:
1.
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes oplysninger om, hvilken
adgang politiet har til beboernes værelser som led i politiets varetagelse af opga-
ver i henhold til udlændingeloven. Min besvarelse indeholder på den baggrund
ikke en redegørelse for, hvorvidt politiet som led i efterforskning mv. af strafbare
forhold har adgang til beboernes værelser.
Jeg har endvidere forstået spørgsmålet således, at der spørges til kriminalforsor-
gens varetagelse af opgaver som indkvarteringsoperatør i henhold til reglerne i
udlændingeloven. Min besvarelse indeholder derfor heller ikke en redegørelse
for, om kriminalforsorgen som straffuldbyrdende myndighed har adgang til bebo-
ernes værelser i forbindelse med afsoning i fodlænke på bopælen efter reglerne i
kapitel 13 b i straffuldbyrdelsesloven eller i forbindelse med varetægtsfængsling i
fodlænke efter udlændingelovens § 35 b.
2.
Udlændingeloven indeholder en række regler om anvendelse af tvangsindgreb
over for udlændinge.
Efter udlændingelovens § 40, stk. 10, kan dokumenter og genstande, der må an-
tages at være af betydning for at fastslå en udlændings identitet eller tilknytning
til andre lande, tages i bevaring, hvis det skønnes fornødent. I den forbindelse
22. febuar 2019
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 1887
644154
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om hvilken adgang henholdsvis Kriminalforsorgen og politiet har til beboeres værelser på udrejsecentrene Kærshovedgård og Sjælsmark uden beboernes samtykke og henholdsvis med og uden beboernes tilstedeværelse, til udlændinge- og integrationsministeren
finder retsplejelovens kapitel 72 om legemsindgreb, herunder visitation, og kapi-
tel 73 om ransagning samt reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74
anvendelse i samme omfang som i sager, der angår forbrydelser, der kan medføre
fængselsstraf.
Tilsvarende gør sig gældende, når politiet skal undersøge, om en udlænding har
tilstrækkelige midler til at dække udgifterne til sit og sin families underhold mv.
Det indebærer, at politiet konkret kan ransage et værelse i forbindelse med vare-
tagelsen af ovennævnte opgaver.
De nævnte indgreb skal foretages i overensstemmelse med retsplejelovens regler,
hvilket bl.a. indebærer, at ransagning og eventuel efterfølgende beslaglæggelse
alene vil kunne foretages på baggrund af en retskendelse, medmindre den pågæl-
dende meddeler samtykke til indgrebet. I praksis vil der ofte være behov for, at
indgrebene foretages uden indhentelse af en forudgående retskendelse, idet ind-
grebets øjemed ville forspildes, hvis man skulle afvente en retskendelse. I disse
tilfælde vil politiet, hvis udlændingen anmoder herom, inden for 24 timer skulle
forelægge afgørelsen for retten til efterfølgende godkendelse.
3.
Kriminalforsorgen driver udrejsecentrene på vegne af Udlændingestyrelsen.
Der er ikke fastsat regler i udlændingeloven for indkvarteringsoperatørernes, her-
under kriminalforsorgens, adgang til beboeres værelser i forbindelse med vareta-
gelse af opgaven som indkvarteringsoperatør. Det retlige grundlag er almindelige
anstaltsforhold. Det indebærer, at personalet på udrejsecenteret kan skaffe sig
adgang til en beboers værelse i forbindelse med den almindelige drift og i forbin-
delse med f.eks. misligholdelse. Det kan f.eks. være ved tilsyn og vedligeholdelse
af diverse installationer.
Når personalet skaffer sig adgang til en beboers værelse, sker dette altid ud fra et
sagligt hensyn og under iagttagelse af de almindelige forvaltningsretlige grund-
sætninger, herunder om proportionalitet.
Personalet vil som udgangspunkt indhente udlændingens samtykke, men hvis
formålet er akut, kan det være nødvendigt for personalet at skaffe sig adgang
uden samtykke. Det kan f.eks. være i situationer med brand, vandskade eller lig-
nende.
Det følger af operatørkontrakten, at Kriminalforsorgen løbende skal gennemføre
tilstedeværelseskontrol og dermed kontrollere, om en beboer er udeblevet fra
udrejsecentret. Det kan i den forbindelse være nødvendigt for Kriminalforsorgen
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om hvilken adgang henholdsvis Kriminalforsorgen og politiet har til beboeres værelser på udrejsecentrene Kærshovedgård og Sjælsmark uden beboernes samtykke og henholdsvis med og uden beboernes tilstedeværelse, til udlændinge- og integrationsministeren
at skaffe sig adgang til en beboers værelse for at udføre tilstedeværelseskontrol,
hvis der er grund til at tro, at beboeren ikke opholder sig på centret.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
3/3