Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 366 (Alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 366:
Vil ministeren redegøre for udviklingen i antallet af inddragelser af opholdstilla-
delser, herunder hvor mange udlændinge der er blevet sendt tilbage til deres
hjemland som konsekvens af vedtagelsen af L 72 (folketingsåret 2014-15, 1. sam-
ling)?
Svar:
Det bemærkes indledningsvis, at der med vedtagelsen af det i spørgsmålet nævn-
te lovforslag nr. L 72, jf. lov nr. 153 af 18. februar 2015 om ændring af udlændin-
geloven, blev indført en bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, om opholds-
tilladelse til udlændinge med henblik på midlertidigt ophold, hvor risikoen for
dødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdi-
gende behandling eller straf har baggrund i en særlig alvorlig situation i hjemlan-
det præget af vilkårlig voldsudøvelse og overgreb på civile.
Udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus (udlændingelovens § 7, stk. 3) og
udlændinge med beskyttelsesstatus (§ 7, stk. 2) er ikke omfattet af flygtningekon-
ventionen, og der skal således ikke som betingelse for inddragelse stilles krav om,
at der er sket fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet, som det er
tilfældet for konventionsflygtninge (udlændingelovens § 7, stk. 1).
I forbindelse med indførelsen af den midlertidige beskyttelsesstatus i udlændinge-
lovens § 7, stk. 3, blev udlændingelovens bestemmelse om inddragelse i § 19, stk.
1, nr. 1, samtidig ændret, således at der ved inddragelse af en udlændings op-
holdstilladelse skal tages hensyn til grundlaget for opholdstilladelsen. Der var med
denne ændring ikke tiltænkt nogen ændring af, under hvilke betingelser en op-
holdstilladelse kan inddrages, men henset til indførelsen af § 7, stk. 3, og den for-
udgående praktiske anvendelse af § 19, stk. 1, nr. 1, blev der fundet anledning til
at beskrive bestemmelsens anvendelse nærmere, så det klart fremgår, at der er
væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal stilles for inddragelse afhængigt
af, om der er tale om konventionsflygtninge (§ 7, stk. 1), udlændinge med beskyt-
telsesstatus (§ 7, stk. 2) eller udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus (§ 7,
stk. 3).
Side
1/4
14. marts 2019
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2019 - 1219
673996