Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2032269_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Christiansborg
19. marts 2019
Svar på Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål nr. 364
(Alm. del) af 18. januar 2019
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den økonomiske konsekvens for Danmark, hvis vi
forudsætter, at asyltilstrømningen i 2016, 2017 og 2018 havde ligget på det samme
niveau som i 2015? Med andre ord; hvad ville de potentielle offentlige merudgifter
have været, hvis antallet af asylansøgere i både 2016, 2017 og 2018 havde været
lige så højt som i 2015? I den forbindelse bedes ministeren redegøre for, hvor
mange offentligt ansatte man potentielt skulle afskedige for at dække en sådan
ekstra udgift eksemplificeret ved antallet for følgende personalegrupper i det of-
fentlige:
Sygeplejersker
Pædagoger og pædagogmedhjælpere
Skolelærere
Læger
Politibetjente
Sosu-assistenter
Svar
I perioden fra 00’erne frem til 2012
ansøgte ca. 5.100 personer i gennemsnit årligt
om asyl i Danmark. Antallet steg til ca. 7.500 i 2013, ca. 14.800 i 2014 og nåede ca.
21.300 i 2015. Siden 2015 er antallet faldet til ca. 3.500 i 2018.
Når asyltilstrømningen ændrer sig vil det være forbundet med ændringer i både de
offentlige udgifter og indtægter. Hvordan ændringer i antallet af asylansøgere vil
slå igennem på befolkningstallet, beskæftigelsen og de offentlige finanser afhænger
overordnet blandt andet af:
(1) Anerkendelsesprocenten, dvs. hvor stor en andel, som får tilkendt opholdstil-
ladelse og dermed indgår i befolkningstallet. Sagsbehandlingen tager endvidere
en vis tid, således at en ændring i antallet af asylansøgere med forsinkelse slår
igennem i et ændret antal opholdstilladelser.
(2) Familiesammenføringer, dvs. hvor mange familiemedlemmer, der efterføl-
gende over nogle år sammenføres med de, som får opholdstilladelse.
(3) Afledte virkninger via fødsler, dødsfald og genudvandring.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om den økonomiske konsekvens for Danmark, hvis vi forudsætter, at asyltilstrømningen i 2016, 2017 og 2018 havde ligget på det samme niveau som i 2015, til finansministeren
2032269_0002.png
Side 2 af 5
(4) Beskæftigelsesgraden, som typisk stiger med opholdstiden. Beskæftigelsesgra-
den har betydning for virkningen på skatteindtægter og udgifter til overførsels-
indkomst mv.
Tidligere beregninger foretaget inden for rammen af de mellemfristede fremskriv-
ninger har vist, at ændringer i asyltilstrømningen er omtrent neutrale for det fi-
nanspolitiske råderum på mellemfristet sigt,
jf. Øget flygtningetilstrømning lægger pres på
de offentlige finanser (fm.dk fra april 2016).
Det skyldes, at selve størrelsen af råderum-
met ved fx en stigning i asyltilstrømningen ikke kun påvirkes af de stigende udgif-
ter til indkomstoverførsler, men også af de stigende skatteindtægter fra de nytil-
komne, som kommer i beskæftigelse og betaler indkomstskat og moms mv. Disse
to effekter går stort set ud med hinanden på mellemfristet sigt.
I tilrettelæggelsen af finanspolitikken gælder det, at udgifterne til fx integrations-
program samt det øgede udgiftspres på de offentlige serviceydelser ved en øget til-
strømning (eller reduceret udgiftspres ved en reduceret tilstrømning) skal afholdes
inden for de finanspolitiske rammer, herunder gældende udgiftslofter og det fi-
nanspolitiske råderum målt ved den beregningsteknisk højest mulige offentlige
forbrugsvækst. Det offentlige forbrug mv. ændrer sig altså ikke mekanisk med æn-
dret befolkningssammensætning mv., men er bestemt af, hvad der er plads til af
udgiftsvækst inden for de fastsatte udgiftslofter og målene for den strukturelle
saldo.
Således vil en mere afdæmpet asyltilstrømning være omtrent neutral for det fi-
nanspolitiske råderum i et mellemfristet perspektiv, men udgiftspresset inden for
rammerne vil alt andet lige være reduceret. Eksempelvis vil en mere afdæmpet
asyltilstrømning betyde en lavere vækst i det beregnede demografiske træk på det
offentlige forbrug end hvis asyltilstrømningen havde været højere.
Det demografiske træk er
på linje med opgørelsen af indvandreres nettobidrag,
jf. Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2015, Finansministeriet 2018
1
en me-
kanisk beregning, som ikke er udtryk for konkrete udgifter som skal finansieres,
hvis antallet af tilkendelser af opholdsgrundlag til flygtninge og familiesammen-
førte ændrer sig.
Nettobidragsanalysen
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2015, februar 2018
giver et øjebliksbillede af samtlige ind-
tægter og udgifter, som på baggrund af Danmarks Statiks registre kan henføres til ikke-vestlige indvandrere. Både opgørel-
sen af nettobidragene i de historiske år og i fremskrivningerne omfatter offentligt forbrug. Et negativt nettobidrag i et givet
år er derfor ikke nødvendigvis udtryk for et negativt bidrag til råderummet i den mellemfristede fremskrivning eller under
udgiftslofterne (idet det negative bidrag afspejler gruppens
beregnede ”træk”
på offentligt forbrug uden at det offentlige
forbrug af den grund ændrer sig mekanisk). I det omfang antallet af flygtninge ændrer sig, antages det i nettobidragsbereg-
ningerne, at de offentlige udgifter og indtægter ændrer sig mekanisk ud fra ændringen i befolkningen. Ved et ændret antal
flygtninge indregnes således ændringer i en række udgiftsposter, selv om disse i den konkrete finanspolitiske planlægning
ikke er mekanisk knyttet til ændringer i befolkningen. Udover det offentlige forbrug gælder det fx de offentlige investerin-
ger, u-landsbistand, EU-bidrag og subsidier.
1
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om den økonomiske konsekvens for Danmark, hvis vi forudsætter, at asyltilstrømningen i 2016, 2017 og 2018 havde ligget på det samme niveau som i 2015, til finansministeren
2032269_0003.png
Side 3 af 5
Beregningsteknisk illustration af virkningen på det demografiske træk, hvis antallet af opholds-
tilladelser var fastholdt på niveauet i 2015
Det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør hvor meget res-
sourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis befolk-
ningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr. bruger er fastholdt
uændret fra sidste regnskabsår med en korrektion for delvis sund aldring.
Beregningen af det demografiske træk skal generelt fortolkes varsomt. Det demo-
grafiske træk anvendes primært som et element i en langsigtet holdbarhedsbereg-
ning.
Det demografiske træk tager blandt andet ikke højde for mulige produktivitetsfor-
bedringer i det offentlige og desuden tages der i beregningen ikke højde for, at
omkostningen ved en ekstra bruger kan adskille sig fra de gennemsnitlige omkost-
ninger pr. bruger.
Opgørelsen af det demografiske træk er bl.a. baseret på DREAM og Danmarks
Statistiks befolkningsprognose, hvori en person først indgår i befolkningen efter
personen har fået tilkendt et opholdsgrundlag.
2
Hvis det illustrativt lægges til grund, at antallet af nytilkomne flygtninge (inkl. fa-
miliesammenførte til flygtninge) var fortsat på det høje niveau fra 2015 i 2016-
2018, ville det indebære, at der ville have været ca. 10.000 flere nytilkomne flygt-
ninge i gennemsnit årligt over perioden, end det har været tilfældet. Beregnet ud
fra en overordnet og illustrativ stilleskrue ville denne merindvandring indebære, at
væksten i det mekanisk beregnede demografiske træk ville være øget med i gen-
nemsnit �½-1 mia. kr. årligt eller samlet set ca. 2�½ mia. kr. i 2018 i forhold til ni-
veauet i 2015,
jf. tabel 1.
Antallet af nytilkomne flygtninge i DREAM og Danmarks Statistiks befolkningsprognose stemmer ikke helt overens med
Udlændingestyrelsens opgørelse af opholdstilladelser til flygtninge (inkl. familiesammenførte til flygtninge). Dette skyldes
bl.a., at der de seneste år er sket en stigning i antallet af asylansøgere, der allerede har et opholdsgrundlag i Danmark fx fa-
miliesammenførte til flygtninge. Der er for denne gruppe således ikke tale om nytilkomne, og langt hovedparten opholder
sig allerede i Danmark. Der vil formentlig på den baggrund komme korrektioner i antallet af nytilkomne flygtninge i
DREAM og Danmarks Statistiks befolkningsprognose i 2017 og 2018 pga. nyere oplysninger. Det er dog nødvendigt at
anvende antalsforudsætningerne fra befolkningsprognosen, som lægger til grund for de mellemfristede fremskrivninger, for
en retvisende sammenligning med væksten i det demografiske træk.
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om den økonomiske konsekvens for Danmark, hvis vi forudsætter, at asyltilstrømningen i 2016, 2017 og 2018 havde ligget på det samme niveau som i 2015, til finansministeren
2032269_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 1
Illustrativt beregningsteknisk eksempel for ændret vækst i det beregnede demografiske træk, hvis antallet
af nytilkomne flygtninge (inkl. familiesammenførte) var fastholdt på niveauet i 2015
1.000 personer
Antal nytilkomne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge
Ændring i antallet af nytilkomne flygtninge og familiesammen-
førte til flygtninge, hvis antallet var fastholdt på niveauet i 2015
2015
17.300
-
2016
12.200
5.000
2017
5.300
11.900
2018
3.900*
13.400
2016-
2018
-
30.300
Mia. kr. (2019-priser)
Ændring i vækst i det beregnede demografiske træk, hvis antal-
let af nytilkomne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge
beregningsteknisk fastholdes svarende til niveauet i 2015
Memopost: Årlig vækst i det beregnede demografiske træk i se-
neste mellemfristede fremskrivning
-
�½
1
1
2�½
-
4
3�½
3
11
Anm.: * Antallet af nytilkomne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge i 2018 er baseret på skøn i DREAM
og Danmarks Stastistiks befolkningsprognose.
Kilde: Danmarks Statistik, DREAM, Opdateret 2025-forløb, august 2018 og egne beregninger.
Det demografiske træk beregnes bl.a. på baggrund af individuelle udgifter til of-
fentligt forbrug på tværs af alder, køn og herkomst. Det er således de gennemsnit-
lige udgifter pr. person for den samlede gruppe af ikke-vestlige indvandrere, der
indgår i beregningen af det demografiske træk, og ikke særskilt for flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge.
Omregning af illustrativ virkning på demografisk træk til aflønning af offentligt ansatte
Hvis asyltilstrømningen var fortsat på det historisk høje niveau fra 2015 i 2016-
2018, ville det underliggende udgiftspres på baggrund af ovenstående illustrative
og mekaniske beregninger således have været højere end det aktuelle, svarende til
en samlet yderligere vækst i det demografiske træk på ca. 2�½ mia. kr. i 2018 (målt i
forhold til 2015 og i 2019-priser).
I tabel 2 fremgår en række beregningstekniske regneeksempler, der illustrerer,
hvor mange fuldtidsansatte hhv. sygeplejersker, pædagoger mv., der årligt vil
kunne aflønnes for ca. 2�½ mia. kr. (2019-priser).
Det bemærkes, at de illustrative regneeksempler ikke er udtryk for virkningen på
den offentlige beskæftigelse inden for de efterspurgte personalegrupper af en øget
eller reduceret asyltilstrømning
som nævnt er råderummet som udgangspunkt
nogenlunde upåvirket heraf fordi ændrede skatteindtægter og udgifter til overfør-
selsindkomster går omtrent lige op (groft sagt). Derimod er der alene tale om iso-
lerede regneeksempler, der viser, hvad udgifter på 2�½ mia. kr. (2019-priser) svarer
til i antal fuldtidsansatte for de efterspurgte personalegrupper. Beregningerne kan
derfor ikke opfattes som en vurdering af konsekvenserne for, hvor mange der vil
skulle afskediges inden for de enkelte personalegrupper, hvis de offentlige lønud-
gifter reduceres med 2�½ mia. kr.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om den økonomiske konsekvens for Danmark, hvis vi forudsætter, at asyltilstrømningen i 2016, 2017 og 2018 havde ligget på det samme niveau som i 2015, til finansministeren
2032269_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 2
Skøn for antal fuldtidsansatte sygeplejersker, pædagoger, skolelærere, læger og politibetjente, der årligt
kan aflønnes for 2�½ mia. kr.
Årlig lønudgift tillagt over-
head pr. fuldtidsbeskæfti-
get (kr.)
Sygeplejersker
1)
Pædagoger
2)
Skolelærere
3)
Læger
4)
SOSU-assistenter
5)
Politibetjente
590.000
520.000
630.000
1.040.000
510.000
700.000
Faktisk antal
beskæftigede i 2017
(1.000 personer)
48
43
52
17
36
11*
Beregnet antal årslønnin-
ger (1.000 årslønninger)
4
5
4
2
5
4
* Det faktiske antal beskæftigede politibetjente (inkl. ansatte på Grønland og Færøerne) er opgjort som antal
personer og ikke som antal fuldtidsbeskæftigede, mens de øvrige personalegrupper er opgjort i antal
fuldtidsbeskæftigede.
Anm.: For alle personalegrupper er den årlige lønudgift (inkl. overhead) opregnet til 2019-priser og afrundet til
nærmeste 10.000 kr. For sygeplejersker, pædagoger, folkeskolelærere, læger og SOSU-assistenter er den årlige
lønudgifts opgjort pba. overenskomst- og løndata for fuldtidsansatte tjenestemænd og overenskomstansatte
(ekskl. elever, fleksjob og ekstraordinært ansatte) i 2017 i kommuner og regioner. I tilfælde af flere
stillingskategorier er der lagt et vægtet gennemsnit til grund. Lønudgiften udgør grundløn, særlig
feriegodtgørelse, pensionsbidrag samt centrale-, lokale- og genetillæg, og der er i beregningen antaget et
overhead på 20 pct. af lønudgiften. 1) Omfatter stillingskategorierne sygeplejersker og ledende sygeplejersker
under overenskomstområderne
syge- og sundhedspersonale.
2) Omfatter overenskomstområderne
pædagogisk
personale i daginstitution/klub/skolefritidsordning
samt
pædagogisk personale i dagplejeordninger.
3) Omfatter
stillingskategorierne børnehaveklasseledere, lærere, timelønnede lærere og øvrige lærere mv. under
ovenskomsområdet
lærere m.fl. i folkeskolen og specialundervisning.
4) Omfatter stillingskategorierne under
overenskomstområderne overlæger, speciallægekonsulenter, sygehuslæger, underordnede læger samt
kommunallæger. 5) Omfatter stillingskategorier under overenskomstområderne
social- og sundhedspersonale, KL
og
social- og sundhedspersonale, Regioner.
Udover stillingskategorien social- og sundhedsassistenter omfatter
opgørelsen sygehjælpere, beskæftigelsesvejledere, plejehjemsassistenter, 1. assistenter, assistenter aften/nat,
plejere samt plejere og sosu-assistenter trin 26-30. Det skyldes, at uddannelsen til SOSU-assistent har afløst
en række uddannelser på sundhedsområdet. For politibetjente udgør den årlige lønudgift gennemsnitslønnen
for en polititjenestemænd inkl. elever over hele deres ansættelsesforløb inkl. pension. Den årlige lønudgift er
tillagt et driftsoverhead på ca. 220.000 kr. (2019-PL), og opgørelsen af lønudgifterne til politibetjente kan
således ikke sammenlignes med de øvrige personalegrupper.
Kilde: Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL), Justitsministeriet og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister