Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2010110_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 349 (Alm. del):
I brev af 14. januar 2019 har udvalget efter ønske fra Martin Henriksen
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 349:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Vold og trusler er en del af hver-
dagen på skoler i hovedstaden”, Berlingske, side 4 og 5, den 14. januar
2019, herunder oplyse om andelen af elever med indvandrerbaggrund i
de i artiklen nævnte skoler? I forlængelse heraf bedes ministeren svare på
om problemerne med vold og lignende i skolerne i overvejende grad
skyldes en bestemt gruppe elever eksempelvis elever med særlige diagno-
ser, elever med en bestemt kulturel eller religiøs baggrund, elever der
ikke er blevet godt nok opdraget, eller om det er en kombination af flere
ting?”
Svar:
Skolen skal være et trygt sted for både elever og skolens ansatte, og vold
og trusler må aldrig blive accepteret som en del af hverdagen på skoler-
ne. Det er udtryk for en kultur, som vi skal have gjort op med. Det kræ-
ver, at der bliver taget hånd om problemet, før det vokser os over hove-
det. Derfor vil jeg også fortsætte med at sætte fokus på problemet i de
kommende måneder.
Eksemplerne, som er nævnt i artiklen fra Berlingske af den 14. januar
2019, står desværre ikke alene. Derfor tog jeg allerede i efteråret 2017
initiativ til at igangsætte en indsats, som skulle dæmme op for problemet
med vold og trusler i skolen.
Til udvalgets orientering har jeg indsat en tabel (tabel 1), der viser forde-
lingen af elever opgjort på herkomst på de tre skoler, der er nævnt i artik-
len fra Berlingske. Sammenlignet med landsgennemsnittet er der mellem
2 og 7 pct.-point færre elever med dansk herkomst på de tre skoler.
Tabel 1. Elevsammensætning opgjort på herkomst pr. 1. oktober 2017.
4. februar 2019
Sagsnr.:19/00560
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Vold og trusler er en del af hverdagen på skoler i hovedstaden, herunder oplyse om andelen af elever med indvandrerbaggrund i de i artiklen nævnte skoler? I forlængelse heraf bedes ministeren svare på om problemerne med vold og lignende i skolerne i overvejende grad skyldes en bestemt gruppe elever eksempelvis elever med særlige diagnoser, elever med en bestemt kulturel eller religiøs baggrund, elever der ikke er blevet godt nok opdraget, eller om det er en kombination af flere ting, til undervisningsministeren
2010110_0002.png
Damhusengens Skole
Lindevangskolen
Gribskolen (Græsted afd).
Landsgennemsnit
Dansk
84 pct.
80 pct.
85 pct.
87 pct.
Ikke-vestlig
14 pct.
17 pct.
11 pct.
10 pct.
Uoplyst
0 pct.
0 pct.
1 pct.
0 pct.
Vestlig
2 pct.
2 pct.
2 pct.
2 pct.
I maj 2018 gennemførte Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmil-
jø en undersøgelse af vold og trusler mod lærere og pædagoger på vegne
af Undervisningsministeriet. Undersøgelsen viser, at episoder med vold
og trusler hyppigst forekommer i indskolingen, og at der er en højere
forekomst af trusler på skoler, hvor elevernes gennemsnitlige socioøko-
nomiske baggrund er lavere end gennemsnittet. Tendensen er den sam-
me med hensyn til forekomsten af fysisk vold. Her er forskellen dog ikke
statistisk signifikant.
Undersøgelsen viser desuden, at lærerne og pædagogerne særligt peger på
to ændringer, som kan være med til at forklare, hvorfor flere oplever at
blive udsat for vold og trusler i skolen. Den første ændring relaterer sig
til elevernes adfærd, hvor lærerne og pædagogerne oplever, at især ele-
verne i indskolingen er blevet mere udadreagerende. Lærerne og pæda-
gogerne i undersøgelsen henviser blandt andet til, at eleverne i dag har
færre sociale kompetencer, at de har mindre respekt over for underviser-
ne, og at de har svært ved at udsætte deres behov, hvilket kan føre til
frustration, vrede og voldelig adfærd. Den anden ændring relaterer sig til
elevsammensætningen, hvor lærerne og pædagogerne oplever, at der er
en større andel elever, der starter for tidligt i skolen, og en større andel
elever med særlige behov.
Det fremgår endvidere, at samspillet mellem ændringen i elevernes ad-
færd og elevsammensætningen i klasserne forstærker udfordringerne, når
det kommer til udadreagerende børn. Det indikerer, at udviklingen i vold
og trusler i skolen er en kombination af flere faktorer. Det går dog igen,
at skolerne særligt oplever udfordringer med elever i indskolingen, og
med elever med udadreagerende adfærd og særlige behov, som kræver en
ekstra indsats.
Jeg kan desuden oplyse, at jeg har bedt Dansk Center for Undervis-
ningsmiljø om at igangsætte en undersøgelse af vold mellem elever. Un-
dersøgelsen forventes færdig i løbet af sommeren 2019.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2