Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1970657_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 33 (Alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 33:
Vil ministeren redegøre for, hvordan integrationsvurderingen foregår i praksis i
sager om familiesammenføring til børn under 15 år, hvor den ene forælder fortsat
er bosiddende i hjemlandet, jf. udlændingelovens § 9, stk. 20, jf. § 9, stk. 1, nr. 2,
og herunder hvilke momenter der bliver lagt vægt på, om alle momenter vejer lige
tungt samt beskrive de typiske eksempler på afgørelser, der fører til hhv. afslag og
opholdstilladelse?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
"Det fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, at der kan gives
opholdstilladelse til et ugift mindreårigt barn under 15 år af en i Danmark
fastboende person eller dennes ægtefælle, når barnet bor hos
forældremyndighedens indehaver og ikke gennem fast samlivsforhold har
stiftet selvstændig familie, og når den i Danmark fastboende person har
dansk indfødsret, har statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, har
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, har
haft opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, i mere end de sidste 3 år, eller har
permanent opholdstilladelse eller opholdstilladelse med mulighed for varigt
ophold.
Når en ansøgning om familiesammenføring til et barn under 15 år
behandles, vurderes det, om de grundlæggende betingelser i
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, er opfyldt. Såfremt det er tilfældet,
vurderes det herefter, hvorvidt sagen på baggrund af de konkrete
omstændigheder falder inden for anvendelsesområdet for de supplerende
krav til familiesammenføring til børn under 15 år i udlændingelovens § 9,
stk. 19-23. I bekræftende fald vurderes det samtidig, om der i sagen er tale
18. november 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18382
554822
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvordan integrationsvurderingen foregår i praksis i sager om familiesammenføring til børn under 15 år, hvor den ene forældre fortsat er bosiddende i hjemlandet, til udlændinge- og integrationsministeren
om ganske særlige grunde, der fører til, at en opholdstilladelse til et barn
under 15 år alligevel ikke skal betinges af, at disse krav er opfyldt.
Det fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 20, som ændret senest ved lov
nr. 664 af 8. juni 2016, at hvis barnet og en af barnets forældre er
bosiddende i hjemlandet eller et andet land, og barnet er over 8 år, kan
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, kun gives, hvis
barnet har eller har mulighed for at opnå en sådan tilknytning til Danmark,
at der er grundlag for en vellykket integration her i landet. Ved denne
vurdering skal der lægges vægt på barnets og begge forældres forhold.
Bestemmelsen gælder ikke, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet
til familiens enhed, taler derimod.
Kravet om vellykket integration vil således alene blive stillet, såfremt barnet
og en af barnets forældre fortsat er bosiddende i hjemlandet eller et andet
land, og hvis barnet på ansøgningstidspunktet er fyldt 8 år. Hvis der ansøges
om familiesammenføring til barnet til en herboende forælder, og barnets
anden forælder også ansøger om familiesammenføring til den herboende
ægtefælle, er barnet ikke omfattet af kravet om vellykket integration.
Såfremt barnets anden forælder får afslag på sin ansøgning om
opholdstilladelse, vil kravet om vellykket integration imidlertid som
udgangspunkt blive stillet, idet betingelsen om, at barnet har en forælder i
hjemlandet herved anses for opfyldt.
Uanset om ansøgningen om familiesammenføring til barnet som
udgangspunkt er omfattet af kravet om vellykket integration, gælder kravet
ikke, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed,
taler derimod. Det vil fx være tilfældet, hvis den herboende forælder er
flygtning og risikerer asylrelevant forfølgelse ved en eventuel tilbagevenden
til hjemlandet eller det land, hvor barnet og barnets anden forælder
opholder sig, eller hvis det på grund af alvorlig sygdom eller alvorligt
handicap vil være humanitært uforsvarligt at henvise den herboende
forælder til at tage ophold i et andet land, hvor den pågældende ikke kan
tilbydes pasnings- eller behandlingsmuligheder. Kravet om vellykket
integration vil som udgangspunkt heller ikke blive stillet, hvis barnet
ansøger om opholdstilladelse i tilknytning til, at den herboende forælder
har ansøgt om eller fået opholdstilladelse her i landet og barnet i det
væsentlige har boet sammen med denne forælder, idet det i disse tilfælde
typisk forudsættes bedst stemmende med barnets tarv ikke at henvise
barnet til at etablere et familieliv med den anden forælder, der fortsat bor i
hjemlandet.
Såfremt kravet om vellykket integration stilles, vurderes det, om barnet har
eller har mulighed for at opnå en sådan tilknytning til Danmark, at der er
grundlag for en vellykket integration her i landet. Ved afgørelsen af, om
integrationskravet er opfyldt, lægges der vægt på barnets og begge
forældres forhold. Således lægges der bl.a. vægt på:
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvordan integrationsvurderingen foregår i praksis i sager om familiesammenføring til børn under 15 år, hvor den ene forældre fortsat er bosiddende i hjemlandet, til udlændinge- og integrationsministeren
længden og karakteren af barnets ophold i hjemlandet og i Danmark,
om barnet har opholdt sig her i landet tidligere,
i hvilket land barnet har haft hovedparten af sin opvækst,
hvor barnet har gået i skole,
om barnet taler dansk, og
om barnet taler det sprog, der tales i barnets hjemland.
Der lægges også vægt på forhold hos den af forældrene, der bor i Danmark.
Det drejer sig om dennes beskæftigelsesforhold, danskkundskaber,
uddannelsesmæssige aktiviteter og indsats for egen integration mv. samt
kontakten med barnet, herunder om der er bidraget økonomisk til barnets
forsørgelse. Der er tale om en samlet vurdering af de forhold, der er oplyst
til den konkrete sag. Det er ikke muligt at opgøre, hvor stor en vægt de
enkelte momenter udgør.
Eksempler
Typiske momenter, der vil kunne indgå i vurderingen af, om der
afhængigt
af de konkrete omstændigheder i den enkelte sag
skal meddeles afslag på
ansøgning om familiesammenføring, er blandt andre,
at barnet har opholdt sig i længere tid i hjemlandet, efter at den
herboende forælder har fået opholdstilladelse i Danmark, eller ikke i
det væsentlige har boet sammen med den herboende forælder forud
for dennes udrejse fra hjemlandet
at barnet har tilbragt størstedelen af sine formative år i hjemlandet,
at barnet har haft flere års skolegang i hjemlandet, og
at den herboende forælder alene har en begrænset tilknytning til det
danske samfund i form af danskkundskaber, arbejde eller
uddannelse.
Typiske momenter, der vil kunne indgå i vurderingen af, om der
afhængigt
at de konkrete omstændigheder i en enkelte sag
skal meddeles
opholdstilladelse, er blandt andre,
at der søges om opholdstilladelse til barnet i tilknytning til, at den
herboende forælder har ansøgt om eller fået opholdstilladelse her i
landet, og barnet i det væsentlige har boet sammen med den
herboende forælder forud for dennes udrejse fra hjemlandet,
at barnet ikke har tilbragt størstedelen af sine formative år i
hjemlandet,
at barnet ikke har haft flere års skolegang i hjemlandet, og
at den herboende forælder
efter at have fået opholdstilladelse i
Danmark
har gjort en vis indsats for at blive integreret, tilegne sig
sproget, fået arbejde eller påbegyndt en uddannelse."
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvordan integrationsvurderingen foregår i praksis i sager om familiesammenføring til børn under 15 år, hvor den ene forældre fortsat er bosiddende i hjemlandet, til udlændinge- og integrationsministeren
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af 11. oktober 2018 af spørgsmål nr. 9
(Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
4/4