Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2010613_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 8. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 327 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 327:
Vil i istere ko
e terer artikle ”Pro edure, der ka re se a tal af asyla -
søgere, ruges sjælde t”, Berli gske, 1. sektion
s. 12 og 13, den 5. januar 2019,
herunder besvare følgende spørgsmål:
– Vil i istere udvide liste af la de o fattet af de såkaldte ”å e art gru d-
løs haste-pro
edure ” til det aksi alt ulige hurtigst uligt?
Vil ministeren om nødvendigt fjerne Dansk Flygtningehjælp som berettiget til at
nedlægge veto, såfremt Dansk Flygtningehjælp er imod, at listen over ÅGH-lande
ønskes udvidet?
Svar:
Det fremgår af udlændingelovens § 53 b, stk. 1, at Udlændingestyrelsen
efter
forelæggelse af sagen for Dansk Flygtningehjælp
kan bestemme, at afgørelsen i
en sag om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl) ikke kan påklages til
Flygtningenævnet, hvis ansøgningen må anses for åbenbart grundløs (ÅG-
procedure). Proceduren blev indført ved en ændring af udlændingeloven i 1985.
Det fremgår af lovens forarbejder, at Dansk Flygtningehjælp som en retsgaranti
for ansøgeren skal kunne nægte, at en ansøgning behandles i ÅG-proceduren.
En asylansøgning kan derudover behandles som særligt hastende åbenbart grund-
løs (ÅGH-procedure), hvis der allerede på grundlag af ansøgerens nationalitet er
en forhåndsformodning for, at ansøgeren ikke opfylder betingelserne for at opnå
asyl eller beskyttelsesstatus i Danmark. Denne procedure har været anvendt siden
efteråret 1994 som led i en administrativ opstramning af asylsagsbehandlingen
med henblik på at nedbringe antallet af udlændinge, som uden asylrelateret
grund indrejser i Danmark og ansøger om asyl. I praksis er der udarbejdet en liste
over de lande, der skal behandles efter ÅGH-proceduren.
Udarbejdelsen og opdateringen af den såkaldte ÅGH-landeliste sker i samarbejde
mellem Udlændingestyrelsen, Nordsjællands Politi og Dansk Flygtningehjælp.
5. februar 2019
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 519
625241
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Procedure, der kan bremse antal af asylansøgere, bruges sjældent, Berlingske, 1. sektion s. 12 og 13, den 5. januar 2019, til udlændinge- og integrationsministeren
For så vidt angår spørgsmålet om opdatering af ÅGH-landelisten har Udlændinge-
og Integrationsministeriet til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Ud-
lændingestyrelsen, der bl.a. har oplyst følgende:
”Udlæ di gestyrelse overvejer lø e de, o der er ehov for at æ dre liste over
lande, hvis statsborgere som udgangspunkt vil få en asylansøgning behandlet i
ÅGH-proceduren. Listen udarbejdes af Udlændingestyrelsen efter drøftelser med
Dansk Flygtningehjælp og Nordsjællands Politi, og et land optages på eller fjernes
fra listen, hvis der er enighed mellem parterne herom. Landelisten er senest revide-
ret den 21. november 2018, hvor Georgien og Liechtenstein blev tilføjet. Ved vur-
dering af, om et land skal være omfattet af landelisten, lægges der blandt andet
vægt på, hvorvidt der i forhold til det pågældende land ofte er udfordringer med at
fastlægge identiteten på asylansøgere, hvorvidt politiet har erfaringer med, at det
er vanskeligt at udsende afviste asylansøgere til det pågældende land, samt hvor-
vidt asylansøgere fra det pågældende land ofte henviser til mere komplicerede
asylmotiver, hvor asylansøgningen ikke nødvendigvis er åbenbart grundløs. Det be-
tyder, at en asylansøgning ikke nødvendigvis er åbenbart grundløs, alene fordi an-
erke delsespro e te er lav for det pågælde de la d. ”
Jeg har ikke aktuelle planer om at ændre proceduren beskrevet i udlændingelo-
vens § 53 b, stk. 1.
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
2/2