Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2008979_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 306 (alm. del) efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 306:
Vil ministeren kommentere artiklen » Video med dreng på fem år, der nægtes
mad på Sjælsmark forarger: Kun små børn må få broccoli og kogte kartofler«, Poli-
tiken, 3. januar 2019? Mener ministeren, at det er muligt at udvise en højere grad
af fleksibilitet ift. madordningen på Sjælsmark, så der bliver bedre adgang for børn
til de madvarer, der i forvejen er til rådighed i kantinen? Er ministeren villig til at
se på, om der kan skabes mere frihed om mad og tilberedning af mad på Sjæls-
mark, så familierne kan opretholde en større grad af familieliv omkring spisning,
uden at det går ud over ministerens ønske om at skabe motivation til udrejse?
Svar:
Jeg vil gerne indledningsvist slå fast, at årsagen til, at der er familier, der opholder
sig på Udrejsecenter Sjælsmark, er, at de ikke har ret til at være i Danmark. Langt
de fleste af de her familier kunne rejse ud om ikke i morgen, så ganske kort tid
efter
men de vælger ikke at medvirke til deres egen udrejse.
Forholdene på udrejsecenteret, skal i mine øjne være på et minimum, og det er de
også. Jeg mener dog sagtens, at vi kan være forholdene bekendt.
Regeringen har derfor ikke planer om at ændre på den model, vi har indført, hvor
man som afvist asylansøger skal opholde sig på et udrejsecenter, indtil man rejser
hjem.
I henhold til den konkrete sag, som der spørges til, har Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen,
der endvidere har indhentet bidrag fra Kriminalforsorgen, som jeg kan henholde
mig til:
”Udlændingestyrelsen
er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvarte-
ringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5. I
praksis driver en række indkvarteringsoperatører asylcentrene på vegne af
31. januar 2019
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 304
631147
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om kommentar til artiklen » Video med dreng på fem år, der nægtes mad på Sjælsmark forarger: Kun små børn må få broccoli og kogte kartofler«, Politiken, 3. januar 2019 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2008979_0002.png
styrelsen. Driften af asylcentrene er reguleret i årlige operatørkontrakter
mellem Udlændingestyrelsen og indkvarteringsoperatørerne, hvoraf det
fremgår, hvilke opgaver operatørerne skal udføre. Operatørkontrakterne er
offentligt tilgængeligt på
https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-
begreber/US/Indkvartering/Operatørkontrakter
Kriminalforsorgen driver Udrejsecenter Sjælsmark på vegne af Udlændinge-
styrelsen. De overordnede rammer for Kriminalforsorgens drift af en veder-
lagsfri cafeteriafunktion fremgår af operatørkontrakten og er gengivet ne-
denfor i bidraget fra Kriminalforsorgen.
Kriminalforsorgen forestår selv den nærmere tilrettelæggelse af driften af
cafeteriafunktionen. Der foreligger således ikke yderligere nedskrevne ret-
ningslinjer eller vejledninger fra Udlændingestyrelsen om cafeteriafunktio-
nen. Udlændingestyrelsen er imidlertid i løbende dialog med Kriminalfor-
sorgen om driften af Udrejsecenter Sjælsmark, herunder også driften af ca-
feteriafunktionen.
Udlændingestyrelsen har indhentet en udtalelse fra Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet har til rug for esvarelse i dhe tet e udtalelse fra Kri-
minalforsorgen Hovedstaden, som Udrejsecenter Sjælsmark hører un-
der.
Direktoratet kan herefter oplyse følgende:
Kriminalforsorgen Hovedstaden har i udtalelse af 9. januar 2019 anført
følgende:
”Udrejse e terets opgave ed afeteriadrift er eskrevet i operatørko -
trakt for 2018 (kontrakt for 2019 er endnu ikke indgået, men den forven-
tes at have samme ordlyd) mellem Udlændingestyrelsen og Direktoratet
for Kriminalforsorgen, bilag 2.a, pkt. 1.4.:
”1.4 Cafeteriafunktion
Operatøren skal tilbyde 3 hovedmåltider dagligt til beboerne indkvarte-
ret på udrejsecenteret. Måltiderne skal så vidt muligt tilpasses beboernes
kulturelle, religiøse og aldersmæssige sammensætning. Operatøren skal
endvidere tilbyde mellemmåltider til indkvarterede børn.
Be oere indkvarteret på udrejse enteret etaler ikke for espisning.”
Af
Udrejsecenterets Husorden
er Cafeteriafunktionen beskrevet såle-
des:
”Bespisning
Du tilbydes bespisning i udrejsecenterets cafeteria tre gange dagligt. Be-
spisning foregår på bestemte tidspunkter, som fremgår af opslag ved ca-
feteriaet.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om kommentar til artiklen » Video med dreng på fem år, der nægtes mad på Sjælsmark forarger: Kun små børn må få broccoli og kogte kartofler«, Politiken, 3. januar 2019 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2008979_0003.png
Måltiderne skal indtages i cafeteriaet. Der kan dog gøres undtagelser
ved sygdom eller hvis det er mellemmåltider til børn eller lignende. Det
er ikke tilladt at fjerne kopper, glas, tallerkener og estik fra afeteriet.”
Cafeteriadriften, herunder tilpasningen af måltiderne til ovennævnte
hensyn, hensynet til behov for specialkost (sundhedsmæssige årsager),
kost til børn i forskellige aldre, mellemmåltider og madpakker mv, er de-
taljeret beskrevet i Direktoratet for Kriminalforsorgens redegørelse af
15. marts 2018, pkt. 2.1 til 2.5, til Folketingets Ombudsmand (vedhæf-
tet).
Om rammen for cafeteriafunktionen på udrejsecenteret kan det oply-
ses:
De 3 daglige måltider tilbydes i disse tidsrum og forudsættes som alt-
overvejende hovedregel indtaget i cafeteriaet:
Morgen: 7:00 til 8.30
Frokost: 11:00 til 12:30
Aften: 17:00 til 18:30
Ved alle måltider lukkes adgangen 15 minutter før spisetids ophør. I tids-
rummet mellem måltider klargøres lokale og inventar, service mv. til
næste måltid.
Til morgen tilbydes diverse brød, cerealier, yoghurt, ost, marmelade, te
og kaffe mv. Der kan om morgenen tages brød med til hele dagen.
Til frokost og aften tilbydes et varmt måltid med forskelligt tilbehør. Ud
over det specifikke tilbehør er der et generelt tilbehør af dressinger, oli-
ven, feta, chili mv. (vedhæftet ugeplan (5/2019) som eksempel på målti-
der).
Der gives særlig kost til småbørn (0-2 år) jf. Sundhedsstyrelsens håndbog
til su dhedsperso ale ”Er æri g til spæd ør og s å ør ”. S å ør
tilbydes den samme mad som de øvrige beboere. Herudover tilbydes de
grød og vælling mv. samt bl.a. ekstra-kogte grøntsager til frokost og af-
tensmad.
Også større børn tilbydes samme mad som de øvrige beboere og herud-
over mulighed for i løbet af dagen at få tre mellemmåltider, som bl.a.
består af frugt, brød og mælkeprodukter. De større børn har ligeledes
mulighed for at få madpakker, når de er i skole, ude af udrejsecenteret
eller til en fritidsaktivitet.
Folketingets Ombudsmands redegørelse af den 20. december 2018 og
opfølgning herpå:
Folketingets Ombudsmand afgav den 20. december 2018 redegørelse
om sit tilsynsbesøg i Udrejsecenter Sjælsmark
forholdene for børn,
hvor der i pkt. 3.4. er en beskrivelse af bespisningsordningen. I sin rede-
gørelse anfører Folketingets Ombudsmand, at der er en række forhold,
som kunne ændres på med sigte på bedre trivsel for børnene. Det drejer
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om kommentar til artiklen » Video med dreng på fem år, der nægtes mad på Sjælsmark forarger: Kun små børn må få broccoli og kogte kartofler«, Politiken, 3. januar 2019 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
sig blandt andet om åbningstider i cafeteriet, sammensætningen af den
mad, der er til rådighed, skriftlig information om madudbuddet til børn,
udlevering af køleskabe og mikroovne mv. Kriminalforsorgen skal mødes
ultimo januar 2019 med Udlændingestyrelsen om opfølgning på Folke-
tingets Ombudsmands redegørelse.
Om den konkrete sag, som har givet anledning til spørgsmålet, kan det
oplyses:
Den konkrete sag opstår, da en beboer ønsker den særlige ekstra-kogte
småbørnskost til sit barn, som ikke opfylder alderskravet til den særlige
kost. Der er ikke nedfældet retningslinjer for, hvordan man uddeler ma-
den, men i praksis er man nødt til at være konsekvent i forhold til hvem,
der får hvilken mad, da det kan skabe konflikter, hvis man den ene dag
har adgang til at få en type mad, som man ikke har den næste dag. Det
kan forekomme unødvendigt og firkantet, at større børn ikke kan få
småbørnsmad, men den skarpe sondring opretholdes ud fra et praktisk
behov om mængde og om forudsigelighed og tydelighed for beboerne
om hvilken menu, der er til rådighed for at undgå konflikter om forskels-
eha dli g, forfordeli g og så videre.”
Direktoratet kan i det hele henholde sig til det af Kriminalforsorgen Ho-
vedstade a førte.””
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
4/4