Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2009932_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Dato: 01-02-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCALP
Sagsnr.: 1900372
Dok. nr.: 807622
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har den 4. januar 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 302 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV).
Spørgsmål nr. 302:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Liliane Dolavale Lund-Jensen af 18. no-
vember 2018? Herunder bedes ministeren svare på følgende:
Er ministeren enig i, at henvendelsen tyder på, at vi stiller unødvendige hin-
dringer op for rekruttering og fri bevægelighed for professioner, som er på
positivlisten i Danmark?
Vil ministeren tage initiativ til, at man kan få vurderet sin profession og få til-
sagn om anerkendelse af denne forud for ankomsten til Danmark?
Mener ministeren, at Danmark kan og bør anerkende andre EU-landes regi-
streringssystemer for internationale uddannelser, hvis disse landes egne ud-
dannelser kan godkendes i Danmark (eksempelvis det engelske)?
Er Danmark i tilstrækkeligt omfang villige til og gode nok til at sikre udnyttel-
sen af højtuddannede ægtefællers kompetencer?”
Svar:
Jeg kan ikke kan kommentere på enkeltsager, der behandles af Styrelsen for Patient-
sikkerhed. Men når det er sagt, så er jeg helt enig med spørger i, at der skal være en
passende balance mellem hensynet til patientsikkerheden og hensynet til smidig re-
kruttering inden for sundhedsfaglige professioner, hvor der er mangel på arbejds-
kraft.
Regeringen har den 3. oktober 2018 præsenteret et udspil om styrket rekruttering af
udenlandsk arbejdskraft med 21 initiativer, der skal gøre det lettere og mindre bu-
reaukratisk for danske virksomheder at tiltrække og ansætte udenlandsk arbejds-
kraft. Udspillet indeholder bl.a. et forslag om en mere enkel ordning for opholdstilla-
delse til autorisationsophold for udenlandske tandlæger. Der vil i februar 2019 blive
fremsat et lovforslag, som udmønter de dele af regeringens udspil, der forudsætter
ændring af udlændingeloven.
Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der behandler ansøgninger om dansk autorisa-
tion fra udenlandske sundhedspersoner. Vurdering af ansøgninger foretages i hen-
hold til forskellige regelsæt primært i forhold til hvilket land, ansøger er uddannet i.
Som udgangspunkt er der lempeligere vilkår for anerkendelse af EU-statsborgere, der
har gennemført en uddannelse i et EU-land, end der er for tredjelandsstatsborgere,
der er uddannet i et ikke EU-medlemsland. Det betyder f.eks., at en EU-uddannet
tandlæge kan søge om automatisk anerkendelse af sit EU-uddannelsesbevis og der-
med få dansk autorisation og tilladelse til selvstændigt virke som tandlæge uden krav
om fagprøver m.m. En tandlæge, der er uddannet i et tredjeland, vil derimod som ud-
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om at kommentere henvendelsen fra Liliane Dolavale Lund-Jensen af 18. november 2018, til sundhedsministeren, kopi til udlændinge- og integrationsministeren
gangspunkt skulle bestå danskprøve, odontologiske fagprøver, kursus i dansk sund-
hedslovgivning og gennemføre evalueringsansættelse med positivt udfald. I særlige
tilfælde vil der kunne dispenseres for eksempelvis fagprøver.
Styrelsen for Patientsikkerhed har til brug for min besvarelse oplyst, at alle udenland-
ske sundhedspersoner som udgangspunkt har mulighed for at søge om godkendelse
af deres uddannelse forud for ankomst til Danmark og modtage en afgørelse i hen-
hold til gældende regelsæt. Det vil fremgå af afgørelsen, på hvilke vilkår, der kan ud-
stedes en dansk autorisation.
Kun i ganske særlige tilfælde vil det først være muligt at træffe en afgørelse efter an-
komst til Danmark. Det kan for eksempel være i sager, hvor en tredjelandsstatsborger
ledsager sin EU ægtefælle til Danmark. I sådanne sager, og hvor ansøger kan doku-
mentere at have fået et EU-opholdsbevis, vil der kunne foretages en vurdering efter
de bestemmelser, der fremgår af Rådets Direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af er-
hvervsmæssige kvalifikationer (herefter anerkendelsesdirektivet).
EU-medlemsstater kan anerkende sundhedsuddannelser gennemført i et tredjeland,
efter at have taget stilling til, om anerkendelsesdirektivets mindstekrav til uddannelse
er opfyldt. Men EU-medlemsstater kan ifølge styrelsen også anerkende tredjelands-
statsborgeres uddannelse gennemført i et tredjeland uden at tage stilling til direkti-
vets mindstekrav. Det betyder, at medlemsstaten kan give en eksempelvis en argen-
tinsk tandlæge og statsborger tilladelse til at fungere som tandlæge efter egne natio-
nale regler og dermed uden at vurdere, om mindstekravene i anerkendelsesdirektivet
er opfyldt.
Når Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer ansøgninger fra en tredjelandsstatsbor-
ger, der f.eks. er uddannet tandlæge i et tredjeland, og som har fået anerkendt sin
uddannelse i andet EU-land og flytter til Danmark og får EU opholdsbevis som fami-
liemedlem til en EU-statsborger, da sikrer styrelsen sig derfor altid, at den EU-med-
lemsstat, der har anerkendt tredjelandsuddannelsen, har taget stilling til, at uddan-
nelsen overholder de mindstekrav, der fremgår af anerkendelsesdirektivet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Camilla Lerager Pedersen
Side 2