Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2041832_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Christiansborg
6. april 2019
Svar på Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål nr. 3
(Alm. del) af 3. oktober 2018 stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye
(S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform for hvert år frem til 2025 oplyse, hvad besparelsen på
de offentlige finanser vil være i mio. kr. på hvert af følgende områder ved at tage
imod 1.000 færre asylansøgere om året fra 2019 og frem: 1) udgifter til asylfase og
integrationsprogram der kan opgøres som udviklingsbistand (DAC’ede midler), 2)
udgifter til asylfase og integrationsprogram, der ikke kan opgøres som udviklings-
bistand, 3) nettoudgifter til overførselsindkomster fraregnet øgede skatteindtægter,
4) det demografiske træk og 5) asylansøgeres nettobidrag til de offentlige finanser?
Svar
Besvarelsen af spørgsmålet er opdelt i to dele:
A. Første del omhandler udgifter forbundet til selve asylfasen herunder til ind-
kvartering og underhold af asylansøgere, samt udgifter i integrationsfasen, her-
under til integrationsprogram og danskuddannelse.
B. Anden del omhandler beregningsteknisk opgjorte virkninger på det demografi-
ske træk og flygtninges mekaniske nettobidrag til de offentlige finanser. Begge
disse beregninger er illustrative, og de kan ikke tolkes som konkrete virkninger
på den offentlige saldo frem i tid.
For beregningerne i dette svar er det lagt til grund, at der årligt vil komme 1.000
færre asylansøgere fra 2019. Det er endvidere lagt grund, at den samlede andel af
asylansøgere, som får opholdstilladelse i Danmark vil være 50 pct. Det bemærkes,
at der ikke er inkluderet mulige afledte mindreudgifter på familiesammenførings-
området.
A. Udgifter forbundet til asylfasen og integrationsprogram
Finansministeriet har anmodet om Udlændinge- og Integrationsministeriets bidrag
til besvarelsen af følgende delspørgsmål:
1. Udgifter til asylfase og integrationsprogram der kan opgøres som udviklingsbistand
(DAC’ede
midler)
2. Udgifter til asylfase og integrationsprogram, der ikke kan opgøres som udviklingsbistand
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren i tabelform for hvert år frem til 2025 vil oplyse, hvad besparelsen på de offentlige finanser vil være i mio. kr. ved at tage imod 1.000 færre asylansøgere om året fra 2019 og frem, til finansministeren
2041832_0002.png
Side 2 af 6
Indledningsvis skal det bemærkes, at udgiftsskønnene nedenfor er baseret på en
overordnet beregning af de økonomiske konsekvenser på finanslovens § 14. Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet, hvis det antages, at Danmark modtager 1.000
færre asylansøgere om året fra 2019-2025 end forudsat i forbindelse med udarbej-
delsen af finansloven for 2019. Beregningerne er behæftet med usikkerhed.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har beregnet de forventede
direkte
mindre-
udgifter for det offentlige i asylfasen og integrationsprogrammet i perioden 2019-
2025 til at udgøre ca. 0,2 mia. kr. årligt i perioden 2019-2020, ca. 0,3 mia. kr. årligt
i perioden 2021-2022, ca. 0,4 mia. kr. årligt i perioden 2023-2024 og ca. 0,5 mia.
kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser som følge af 1.000 færre asylansøgere om året fra 2019 og frem
2019-pl (mia. kr.)
Direkte mindreudgifter
Mindreudgifter på områder, der kan op-
gøres som udviklingsbistand (DAC-rap-
portering)
Mindreudgifter på områder, der ikke kan
opgøres som udviklingsbistand
2019
-0,2
-0,2
-0,0
2020
-0,2
-0,2
-0,0
2021
-0,3
-0,2
-0,1
2022
-0,3
-0,2
-0,1
2023
-0,4
-0,2
-0,2
2024
-0,4
-0,2
-0,2
2025
-0,5
-0,2
-0,3
Anm.: Det er lagt til grund for beregningerne, at der årligt vil komme 1.000 færre asylansøgere, end de 4.000 årlige
asylansøgere der er forudsat på finansloven for 2019. Det er endvidere lagt grund, at den samlede andel af
asylansøgere, som får opholstilladelse i Danmark, vil være 50 pct., samt at asylansøgere vil opholde sig i
asylindkvarteringssystemet i seks måneder. Det bemærkes, at der ikke er foretaget beregninger af de afledte
mindreudgifter på familiesammenføringsområdet.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriet.
De skønnede mindreudgifter omfatter både udgifter i asylfasen, herunder til ind-
kvartering og underhold af asylansøgere, samt udgifter i integrationsfasen, herun-
der til integrationsprogram og danskuddannelse.
Det skal understreges, at udgiftsskønnene alene omfatter de isolerede mindreud-
gifter relateret til modtagelse af 1.000 færre asylansøgere om året fra 2019 og frem,
som er opgjort på § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet. Der indgår såle-
des ikke udgiftsmæssige konsekvenser af et lavere antal asylansøgere for fx sund-
heds- og uddannelsesområdet.
Som det fremgår af tabel 1 udgør Udlændinge- og Integrationsministeriets skøn
over de forventede mindreudgifter for det offentlige, som forventes at ville kunne
opgøres som udviklingsbistand (DAC-rapporterbare midler), ca. 0,2 mia. kr. årligt
i perioden 2019-2025.
Tilsvarende udgør Udlændinge- og Integrationsministeriets skøn over de forven-
tede mindreudgifter for det offentlige, som forventes ikke at ville kunne opgøres
som udviklingsbistand
(DAC’ede midler),
ca. 0 mia. kr. årligt i 2019-2020, ca. 0,1
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren i tabelform for hvert år frem til 2025 vil oplyse, hvad besparelsen på de offentlige finanser vil være i mio. kr. ved at tage imod 1.000 færre asylansøgere om året fra 2019 og frem, til finansministeren
Side 3 af 6
mia. kr. årligt i perioden 2021-2022, ca. 0,2 mia. kr. årligt i perioden 2023-2024 og
ca. 0,3 mia. kr. i 2025.
Udarbejdelsen af skønnet for de samlede økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige (inkl. DAC-rapportering) er baseret på gældende DAC-praksis.
B. Mekaniske virkninger på nettobidrag og demografisk træk ved ændrede asylforudsætninger
Delspørgsmålene 3) og 5) om hhv. nettoudgifter til overførselsindkomster frareg-
net de samlede skatteindtægter og nettobidrag til de offentlige finanser besvares
sammen, mens delspørgsmål 4) om det demografiske træk besvares efterfølgende.
Indledende bemærkes det, at når asyltilstrømningen ændrer sig vil det være for-
bundet med ændringer i både de offentlige udgifter og indtægter. Hvordan æn-
dringer i antallet af asylansøgere vil slå igennem på befolkningstallet, beskæftigel-
sen og de offentlige finanser afhænger overordnet blandt andet af:
(1) Anerkendelsesprocenten, dvs. hvor stor en andel, som får tilkendt opholdstil-
ladelse og dermed indgår i befolkningstallet. Sagsbehandlingen tager endvidere
en vis tid, således at en ændring i antallet af asylansøgere med forsinkelse slår
igennem i et ændret antal opholdstilladelser.
(2) Familiesammenføringer, dvs. hvor mange familiemedlemmer, der efterføl-
gende over nogle år sammenføres med de, som får opholdstilladelse.
(3) Afledte virkninger via fødsler, dødsfald og genudvandring.
(4) Beskæftigelsesgraden, som typisk stiger med opholdstiden. Beskæftigelsesgra-
den har betydning for virkningen på skatteindtægter og udgifter til overførsels-
indkomst mv.
Ændringer i asyltilgangen kan overordnet siges at have to typer effekter i forhold
til de offentlige finanser. For det første vil færre asylansøgere medføre lavere ud-
gifter til indkomstoverførsler, men også mistede skatteindtægter fra de flygtninge,
som ellers ville være i beskæftigelse og betale indkomstskat og moms mv. Netto
skønnes færre flygtninge at indebære en moderat forbedring af den offentlige
saldo som følge heraf,
jf. nedenfor.
For det andet vil der være en reduktion af ud-
giftspresset
inden for
de udgiftspolitiske rammer
navnlig de rammer for det of-
fentlige forbrug mv., som følger af de udgiftslofter, som er vedtaget af Folketin-
get, og den mellemfristede plan. Eksempelvis vil en lavere asyltilstrømning inde-
bære en lavere vækst i antallet af herboende, der trækker på den offentlige service.
Det betyder alt andet lige flere ressourcer til offentligt forbrug pr. borger for den
øvrige befolkning.
Vedrørende delspørgsmål 3) og 5) er det i beregningerne nedenfor lagt til grund,
at der årligt vil komme 1.000 færre asylansøgere end ellers forudsat. Det er
endvidere lagt grund, at anerkendelsesprocenten udgør 50 pct. (dvs. halvdelen af
den lavere asyltilstrømning vil have virkning på modtagergrundlaget, som er det
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren i tabelform for hvert år frem til 2025 vil oplyse, hvad besparelsen på de offentlige finanser vil være i mio. kr. ved at tage imod 1.000 færre asylansøgere om året fra 2019 og frem, til finansministeren
Side 4 af 6
relevante for nedenstående beregninger). Det er desuden forudsat, at asylansø-
gerne indgår fuldt ud i opgørelsen pr. 1. januar i året (dvs. med fuld virkning for
året).
Med en anerkendelsesprocent på 50 pct. vil 1.000 færre asylansøgere betyde, at
500 færre indgår som flygtninge i opgørelsen for 2019. Frem til 2025 stiger dette
tal til 3.500 færre flygtninge (idet der ses bort fra genudvandring mv.).
Opgørelsen af både nettoudgifter og nettobidrag nedenfor baseres på resultaterne
fra Finansministeriets analyse
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2015
(fe-
bruar 2018). Analysen giver et øjebliksbillede af samtlige offentlige indtægter og
udgifter i 2015, der på baggrund af Danmarks Statistiks registre fordeles på indivi-
der med forskellig herkomst.
Når metoden bag nettobidragsanalysen anvendes til at vurdere effekten af æn-
drede forudsætninger (såkaldte ”marginalstød”), skal resultaterne fortolkes med
forsigtighed. I den konkrete tilrettelæggelse og planlægning af finanspolitikken er
en lang række udgifter ikke mekanisk knyttet til ændringer i befolkningen. Det
gælder fx det offentlige forbrug, de offentlige investeringer, udviklingsbistand,
EU-bidrag og subsidier. Udgiftsstyringen sker ser nævnt inden for rammerne af de
udgiftslofter, der er vedtaget i Folketinget, og den mellemfristede plan.
De mekaniske virkninger, der kan beregnes ved at forudsætte samme indtægts- og
udgiftsbidrag pr. person som i nettobidragsanalysen, fx for flygtninge, er derfor
ikke udtryk for en virkning, der direkte vil optræde på den offentlige saldo, men
derimod et mekanisk og tilnærmet
mål for det øgede eller reducerede ”pres”, der
kan være på de offentlige udgifter og indtægter set under ét.
Beregnet ud fra en overordnet stilleskrue skønnes et fald i antallet af flygtninge på
samlet 3.500 personer frem mod 2025 samlet set at indebære et umiddelbart fald i
nettoudgifterne til herboende flygtninge på i størrelsesorden ca. �½ mia. kr. i 2025.
Dette skal bl.a. ses i lyset af, at flygtninge har en relativ lav tilknytning til arbejds-
markedet og således i relativt højt omfang modtager offentlige indkomstoverførs-
ler, mens de i gennemsnit betaler mindre ind til statskassen i form af lavere skatte-
betalinger.
De samlede nettoudgifter til overførsler fraregnet skatteindtægter skønnes at falde
med samlet set ca. ¼ mia. kr. i 2025,
jf. tabel 2.
Forskellen på de to tal afspejler pri-
mært den mekanisk beregnede reduktion i flygtninges træk på offentligt forbrug,
jf. også næste afsnit.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren i tabelform for hvert år frem til 2025 vil oplyse, hvad besparelsen på de offentlige finanser vil være i mio. kr. ved at tage imod 1.000 færre asylansøgere om året fra 2019 og frem, til finansministeren
2041832_0005.png
Side 5 af 6
Tabel 2
Virkning på flygtninges mekanisk opgjorte nettobidrag til de offentlige finanser samt udgifter til
indkomstoverførsler fraregnet øgede skatteindtægter ved 500 færre flygtninge årligt fra 2019 til 2025
2019
Akkumuleret ændring i flygtninge (perso-
ner)
Mekanisk ændring i nettobidrag til de of-
fentlige finanser fra flygtninge, (mia. kr.)
Sparede udgifter til indkomstoverførsler
fraregnet øgede skatteindtægter (mia. kr.)
-500
0,1
0,1
2020
-1.000
0,2
0,1
2021
-1.500
0,3
0,1
2022
-2.000
0,3
0,2
2023
-2.500
0,4
0,2
2024
-3.000
0,5
0,2
2025
-3.500
0,5
0,2
Anm.: I opgørelsen er det antaget, at aldersfordelingen følger samme aldersfordeling som personer, der
indvandrede fra ikke-vestlige lande uden dansk statsborgerskab i 2018 ifølge Danmarks Statistiks
befolkningsprognose.
Nettobidraget til de offentlige finanser ved færre flygtninge er beregnet på
baggrund af gennemsnit for flygtninge fordelt på aldersgrupper (hhv. børn og voksne), opholdstid (hhv.
personer, der kom til landet i løbet af året og personer, der kom til landet i årene forinden) og
beskæftigelsesstatus (hhv. beskæftiget og ikke-beskæftiget), hvor beskæftigelsesfrekvensen er opgjort
for flygtninge i 2017. I beregningerne er det antaget at flygtninge ikke får børn, dør eller udvandrer.
Kilde: Egne beregninger.
3. Det demografiske træk
Det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør hvor meget res-
sourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis befolk-
ningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr. bruger er fastholdt
uændret fra sidste regnskabsår.
Opgørelsen af det demografiske træk er bl.a. baseret på DREAM og Danmarks
Statistiks befolkningsprognose, hvori en person først indgår i befolkningen efter
personen har fået tilkendt et opholdsgrundlag.
Hvis det illustrativt lægges til grund, at 500 færre asylansøgere årligt opnår status
som flygtninge, vil antallet af flygtninge falde med 3.500 personer i 2025. Beregnet
ud fra en overordnet og illustrativ stilleskrue ville denne mindre indvandring inde-
bære, at væksten i det mekanisk beregnede demografiske træk ville reduceres med
samlet set ca. 0,3 mia. kr. i 2025 (målt i forhold til 2018),
jf. tabel 3.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren i tabelform for hvert år frem til 2025 vil oplyse, hvad besparelsen på de offentlige finanser vil være i mio. kr. ved at tage imod 1.000 færre asylansøgere om året fra 2019 og frem, til finansministeren
2041832_0006.png
Side 6 af 6
Tabel 3
Illustrativt beregningsteknisk eksempel for ændret vækst i det beregnede demografiske træk, hvis antallet
af flygtninge årligt reduceres med 500 personer
Antal personer
Akkumuleret ændring i antallet af flygt-
ninge
2019
-500
2020
-1.000
2021
-1.500
2022
-2.000
2023
-2.500
2024
-3.000
2025
-3.500
Mia. kr. (2019-priser)
Ændring i vækst i det beregnede demo-
grafiske træk, hvis der årligt var 500 færre
flygtninge (akkumuleret)
Memopost: Akkumuleret vækst i det de-
mografiske træk i seneste mellemfristede
fremskrivning
1
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
3�½
6�½
9�½
13
16
19�½
23�½
Anm.: I opgørelsen er det antaget, at aldersfordelingen af flygtninge følger den gennemsnitlige aldersfordeling, som
personer, der har opnået opholdsgrundlag som flygtning (uden familiesammenførte til flygtninge) mellem
2014-2017.
1) Beregningen af det demografiske træk er omfattet af usikkerhed og opgørelsen af det samlede
demografiske træk afrundes derfor på linje med vanlig praksis til nærmeste halve milliard.
Kilde: Danmarks Statistik, Opdateret 2025-forløb, august 2018 og egne beregninger.
Det demografiske træk beregnes bl.a. på baggrund af individuelle udgifter til of-
fentligt forbrug på tværs af alder, køn og herkomst. Det er således de gennemsnit-
lige udgifter pr. person for den samlede gruppe af ikke-vestlige indvandrere, der
indgår i beregningen af det demografiske træk, og ikke særskilt for flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge. Således er opgørelsen af ændringen i det demo-
grafiske træk ikke direkte sammenlignelig med opgørelsen af nettoudgiften og net-
tobidraget i delspørgsmål 3) og 5), da disse opgørelser beror på et mere detaljeret
datagrundlag for opholdsgrundlag. Både beregningen af det demografiske træk og
nettobidraget er som nævnt af illustrativ og mekanisk karakter.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister