Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
1. februar 2019
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 298 (alm. del) efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren og undervisningsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 298:
Vil ministrene fremlægge en korrigeret analyse, der følger gængse statistiske me-
toder for at opnå sammenlignelighed mellem grupper og tager højde for forskelle
i baggrundsforhold, som børnenes køn og alder, forældrenes alder, forældrenes
uddannelse, bopælskommune, forældrenes arbejdsmarkedstilknytning samt antal
børn i husstanden (jf. »Analyse af børn af efterkommere af ikke-vestlig oprindel-
se«, UIM.dk, 2018)?
Svar:
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tel.
Mail
Web
33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Sagsnr.: 19/00104
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2019 - 324
631517
Udlændinge- og Integrationsministeriet og Undervisningsministeriet har for nuvæ-
rende ikke planer om at udarbejde en supplerende analyse, der kontrollerer for
bl.a. forskelle i baggrundsforhold. En sådan analyse er en ressourcekrævende
opgave, der vil kræve et omfattende nyt registerbaseret analysearbejde. Den ef-
terspurgte analyse vurderes derfor også at ligge uden for rammerne af en ud-
valgsbesvarelse. Det skal i øvrigt bemærkes,
at ”A alyse af bør af efterko
ere
med ikke-vestlig
opri delse”
er baseret på Danmarks Statistiks officielle definitio-
ner af efterkommere og børn af efterkommere, og at analysen klart har redegjort
for de anvendte definitioner.
Vi hilser dog andre undersøgelser velkommen og vil generelt opfordre til, at der
laves flere analyser, der kan hjælpe til at udbygge vores viden og give forklaringer
på, hvorfor elever med ikke-vestlig oprindelse på mange parametre klarer sig dår-
ligere end elever med dansk oprindelse.
Sags nr.
Akt-id
Merete Riisager
Inger Støjberg
Side
1/1