Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2009508_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 296 (alm. del) efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren og undervisningsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 296:
Vil mi
istre e bekræfte, at a alyse ”En
stor del af indvandreres og efterkomme-
res lavere karakterer i forhold
til da skere ka forklares”
fra Danmarks Statistik
2017
– i odsæt i g til ”Analyse
af børn af efterkommere af ikke-vestlig oprindel-
se”
(2018)
tog højde for baggrundsforhold som forældres alder, uddannelse og
oprindelsesland, og at den på et videnskabeligt solidt grundlag kom frem til 1)
”bør af efterko
ere klarer sig altså bedre e d efterko
ere”, 2) ”hvis a
sammenligner elever, der ligner hinanden på baggrundsforhold såsom forældres
alder og uddannelse, så er forskellene mellem elever af dansk oprindelse og ele-
ver med indvandrer-
eller efterko
erbaggru d ge erelt ikke så store”? Er i i-
strene enig i disse konklusioner?
Svar:
Vi kan bekræfte, at den nævnte analyse fra Danmarks Statistiks kontrollerer for
blandt andet elevernes baggrundsforhold og i den sammenhæng blandt andet
konkluderer, at
”Bør af efterko
ere fra Jugoslavie , Pakista og Tyrkiet klarer
sig også bedre end efterkommere fra de samme lande, selvom deres gennemsnit
stadig ligger lavere end for elever med da
sk opri delse”
samt at
”Når der tages
højde for baggrundsforhold, mindskes forskellene mellem indvandrere, efterkom-
ere og elever af da sk opri delse ge erelt.”.
”A alyse af bør af efterko
ere
med ikke-vestlig
opri delse”,
som er udarbej-
det af Udlændinge- og Integrationsministeriet og Undervisningsministeriet, kon-
trollerer i udgangspunktet ikke for forskellige baggrundsforhold. Det skyldes, at
analysen først og fremmest har haft til formål at give en første status for, hvordan
ikke-vestlige børn af efterkommere på forskellige parametre klarer sig sammen-
lignet med ikke-vestlige indvandrere, efterkommere og personer med dansk op-
1. februar 2019
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tel.
Mail
Web
33 92 50 00
[email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Sagsnr.: 19/00104
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 321
631447
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om Danmarks Statistik 30. november 2017 udgav en analyse af indvandrere, efterkommere og børn af efterkommeres karakterer, og at Danmarks Statistiks direktør Niels Ploug i den forbindelse konkluderede: Vores analyse viser, at karaktergennemsnittet stiger henover generationerne. Børn af efterkommere klarer sig altså bedre end efterkommere, der til gengæld klarer sig bedre end indvandrere. Nye generationer klarer sig altså bedre (pressemeddelelse fra Danmarks Statistik, den 30. november, 2017, til udlændinge- og integrationsministeren og undervisningsministeren
rindelse. Analysen viser bl.a., at børn af efterkommere fra ikke-vestlige lande i
skoleåret 2017/18 fik 0,2 karakterpoint lavere gennemsnit i 9. klasses bundne
prøver end efterkommere fra ikke-vestlige lande.
Det fremgår også, at:
Når gruppen af børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse opnår et lavere
karaktergennemsnit i 9. klasse end gruppen af efterkommere med ikke-vestlig
oprindelse, skyldes det bl.a. at gruppernes sammensætning i forhold til oprindel-
sesland er forskellig.
Vi er således enige i, at børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse i gen-
nemsnit klarer sig lidt bedre end efterkommere med ikke-vestlig oprindelse, når
der alene sammenlignes inden for grupper fra samme oprindelsesland. Vi er også
enige i, som det fremgår af bl.a. Danmarks Statistiks analyse fra 2017, at en del af
forskellen mellem elever med dansk baggrund og elever med ikke-vestlig bag-
grund kan forklares statistisk, ved at korrigere for socioøkonomiske forhold.
Disse forhold ændrer dog ikke på, at gruppen af børn af efterkommere med ikke-
vestlig oprindelse i gennemsnit klarer sig på niveau med eller dårligere end efter-
kommere med ikke-vestlig oprindelse, når vi ser på gruppen som helhed, og at
børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse i gennemsnit klarer sig væsent-
lig dårligere end elever med dansk oprindelse. Begge konklusioner er vigtig viden.
Det skal i øvrigt bemærkes, at
”A alyse af bør af efterko
ere ed ikke-vestlig
opri delse”
er baseret på Danmarks Statistiks officielle definitioner af efterkom-
mere og børn af efterkommere, og at analysen klart har redegjort for de anvendte
definitioner.
Merete Riisager
Inger Støjberg
Side
2/2