Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1998718_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 261 (alm. del) efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 261:
Vil ministeren oversende Udlændingestyrelsens skriftlige begrundelse for vurde-
ring af, at Somalia er sikkert nok til, at de somaliske flygtninge i Danmark kan ven-
de hjem?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlæ di gestyrelse følger
løbende sikkerhedssituationen i Somalia. De
oplysninger, der benyttes på nuværende tidspunkt til at træffe afgørelse,
både i ansøgninger om asyl og i sager, hvor styrelsen vurderer, om op-
holdstilladelsen skal inddrages eller nægtes forlænget, er følgende:
EASO’s
Country of Origin Information Report, Somalia Security Sit-
uation, December 2017
Udlændingestyrelsens
Country of Origin Report: Somalia. Den ge-
nerelle sikkerhedssituation 2017-2018
10. januar 2019
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 22207
607428
Derudover lægger Udlændingestyrelsen i vurderingen af menneskeret-
tigheds– og sikkerhedssituationen i Somalia vægt på Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis. Efter afsigelsen af domstolens afgø-
relse fra 2011 i sagen Sufi og Elmi mod UK har forholdene i det sydlige og
centrale Somalia ændret sig. I en dom fra 2013 (K.A.B. mod Sverige) vurde-
rede domstolen således, at forholdene i Mogadishu ifølge de tilgængelige
baggrundsoplysninger ikke længere var af en sådan karakter, at enhver,
som var til stede i byen, befandt sig i en reel risiko for overgreb som omfat-
tet af den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 3. I en dom
fra 2015, (R.H. mod Sverige), vurderede domstolen, at forholdene i Moga-
dishu generelt ikke længere var af en sådan karakter, at enhver, som var til
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende Udlændingestyrelsens skriftlige begrundelse for vurdering af, at Somalia er sikkert nok til, at de somaliske flygtninge i Danmark kan vende hjem, til udlændinge- og integrationsministeren
stede i landet, befandt sig i en reel risiko for overgreb som omfattet af den
europæiske menneskerettighedskonventions artikel 3.
Det følger af Udlændingestyrelsens
Country of Origin Report: Somalia. Den
generelle sikkerhedssituation 2017-2018,
at den somaliske hær og
AMISOM til en vis grad har militær kontrol over de fleste bycentre i det
sydlige og det centrale Somalia, men at al-Shabaab kontrollerer eller fort-
sat har indflydelse i de fleste landdistrikter i det sydlige og centrale Soma-
lia. Til trods for denne udvikling, er sikkerhedssituationen i det sydlige og
centrale Somalia stadig præget af udfordringer. Det fremgår således af Ud-
lændingestyrelsens
Country of Origin Report,
at al-Shabaab har skjult til-
stedeværelse i de fleste bycentre, hvorfra de udfører bombeangreb.
Videre fremgår det af EASO’s
Country of Origin Information Report, Soma-
lia Security Situation, December 2017,
at sikkerhedssituationen i Somalia
ikke er forbedret sammenlignet med 2015, og i nogle områder er situatio-
nen blevet forværret. Ifølge flere kilder har AMISOM og den somaliske hær
til en vis grad militær kontrol over de fleste byer, og al-Shabaab kontrolle-
rer eller har indflydelse over landdistrikter i det sydlige og centrale Soma-
lia. Det fremgår endvidere, at når AMISOM-soldater forlader et område, er
der stor risiko for, at al-Shabaab vender tilbage til området og genindtager
kontrollen.
Herudover fremgår det, at Mogadishu til en vis grad er under AMISOM og
regeri ge s ko trol. AMISOM’s tilstedeværelse har til e vis grad haft e
negativ effekt på al-Shabaabs kontrol over området og har gjort det svære-
re for gruppen at komme ind i byen. Al-Shabaab har ingen militær tilstede-
værelse i Mogadishu, men byen er under konstant trussel fra al-Shabaab.
Ifølge flere kilder har al-Shabaab infiltreret byen, herunder Mogadishus in-
ternationale lufthavn og Villa Somalia (præsidentens bolig og regeringens
hovedsæde). Al-Shabaab har kapaciteten til regelmæssigt at angribe civile
og gennemføre komplekse angreb i Mogadishu. Ifølge flere kilder indsam-
ler al-Shabaab skatter og udsteder domme på trods af, at gruppen ikke har
en militær tilstedeværelse i byen. Det fremgår yderligere, ifølge flere kil-
der, at der er flere områder af Mogadishu, hvor den somaliske regering har
en mindre eller ingen tilstedeværelse, og at halvdelen af byen om natten
ikke er kontrolleret af regeringen. I yderområderne er byen formodentlig
kontrolleret af al-Shabaab om natten.
Det fre går af EASO’s
Country og Origin Information Report, Somalia Secu-
rity Situation, December 2017,
at al-Shabaab generelt ikke angriber civile,
men hovedsageligt angriber profilerede mål. Det fremgår ligeledes, at den
største risiko for civile er at være på det forkerte sted på det forkerte tids-
punkt, og civile kan derved vilkårligt blive ofre for al-Shabaabs angreb. Civi-
le, der kan være i risiko for at blive mål for angreb, er de personer, som al-
Shabaab betragter som værende spioner og samarbejdspartnere med re-
geringen, AMISOM og sikkerhedstjenesterne.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren vil oversende Udlændingestyrelsens skriftlige begrundelse for vurdering af, at Somalia er sikkert nok til, at de somaliske flygtninge i Danmark kan vende hjem, til udlændinge- og integrationsministeren
Videre fremgår det af Udlændingestyrelsens
Country of Origin Report: So-
malia. Den generelle sikkerhedssituation 2017-2018,
at al-Shabaabs pri-
mære angrebsmål er embedsmænd, klanledere, forretningspersoner,
edarbejdere i i ter atio ale NGO’er og a dre perso er, der odarbej-
der al-Shabaabs ideologi. Ifølge flere kilder er civile personer i sig selv ikke
angrebsmål for al-Shabaab, men al-Shabaab tager i forbindelse med deres
angreb ikke højde for civile tab.
Herudover fre går det af EASO’s
Country of Origin Information Report,
Somalia Security Situation, December 2017,
og Udlændingestyrelsens
Country of Origin Report: Somalia. Den generelle sikkerhedssituation 2017-
2018,
at den generelle sikkerhedssituation i Somalia er bestemt af en ræk-
ke faktorer. En hovedfaktor er den langvarige væbnede konflikt mellem
den somaliske hær, støttet af AMISOM, og oprørsgrupper, hvoraf den stør-
ste er al-Shabaab. Andre faktorer er klanrelateret vold, private militante og
kriminelle grupper, som sammen med den væbnede konflikt påvirker den
generelle situation i landet. Andre faktorer, der påvirker sikkerhedssituati-
onen i Somalia, er usikkerhed på vejene, tørke, oversvømmelse og konflik-
ter om landressourcer.
Såfremt den pågældende oprindeligt stammer fra Mogadishu, lægger Ud-
lændingestyrelsen tillige vægt på de norske udlændingemyndigheders no-
tat
Somalia: Vold, antall drepte, gjerningspersoner og ofre i Mogadishu
fra
27. februar 2017, hvoraf det fremgår, at det ikke er en del af al-Shabaabs
strategi at udøve overgreb mod civile, men at deres angreb i Mogadishu
først og fremmest er rettet mod myndighederne og de militære styrker.
Det fremgår videre af notatet, at al-Shabaab advarer civile i Mogadishu om
at holde sig væk fra områder, der frekventeres af personer med tilknytning
til myndighederne. Endvidere fremgår det, at vold og overgreb mod civile
personer i Mogadishu ofte er økonomisk motiveret eller en følge af en in-
dividuel konflikt, og det antages, at al-Shabaab var ansvarlig for ca. 1/3 af
alle registrerede voldshændelser i Mogadishu i 2016, og at de resterende
/ deri od blev begået af uke dte ger i gs æ d. ”
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
3/3