Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1998697_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 259 (alm. del) efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 259:
I forbindelse med at Udlændingestyrelsen har besluttet, at der er tilpas sikkert i
Somalia, til at somaliske flygtninge i Danmark nu skal sendes hjem, bedes ministe-
re ko
e tere på artikle ”Søre Be di e i So alia: Rejser ed e æ ede
agter”,
.dr.dk, de 6. de e er
8. Mi istere edes særligt forholde
sig til, hvorledes det kan vurderes sikkert at rejse til Somalia, når terrororganisati-
onen Al-Shabab ifølge artiklen fortsat gennemfører kidnapninger og smider bom-
ber.
Svar:
Regeri ge efterle er − ligeso tidligere regeri ger –
et armslængdeprincip, der
indebærer, at afgørelser i asylsager i Danmark træffes uafhængigt af den politiske
proces. Som minister hverken kan eller vil jeg derfor gå nærmere ind i de konkrete
afgørelser, som træffes af udlændingemyndighederne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlæ di gest relse ka ge erelt opl se o sikkerhedssituatio e i So-
malia, at forholdene i det sydlige og centrale Somalia har ændret sig efter
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols afgørelse fra 2011 i sagen
Sufi og Elmi mod UK, hvor domstolen vurderede, at sikkerhedssituationen i
Somalia var omfattet af den europæiske menneskerettighedskonventions
artikel 3.
Efterfølgende har Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i hhv. 2013
og 2015 truffet afgørelse i 2 sager som bekræfter, at forholdene i Mogadi-
shu generelt ikke længere er af en sådan karakter, at enhver, som er til ste-
de i landet, befinder sig i en reel risiko for overgreb som omfattet af den eu-
ropæiske menneskerettighedskonventions artikel 3.
10. januar 2019
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 22203
607409
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Søren Bendixen i Somalia: Rejser med bevæbnede vagter, vedr. hjemsendelser af somaliere, til udlændinge- og integrationsministeren
Det følger endvidere af Udlændingestyrelsens
Country of Origin Report:
Somalia. Den generelle sikkerhedssituation 2017-2018,
at den somaliske
hær og den Afrikanske Unions fredsbevarende styrker i Somalia (AMISOM)
til en vis grad har militær kontrol over de fleste bycentre i det sydlige og det
centrale Somalia, men at al-Shabaab kontrollerer eller fortsat har indflydel-
se i de fleste landdistrikter i det sydlige og centrale Somalia. Til trods for
denne udvikling, er sikkerhedssituationen i det sydlige og centrale Somalia
stadig præget af udfordringer. Det fremgår således af Udlændingestyrelsens
Country of Origin Report,
at al-Shabaab har skjult tilstedeværelse i de fleste
bycentre, hvorfra de udfører bombeangreb.
Oplysningerne i Søren Bendixens artikel omkring hans rejse til Somalia, og
at al-Shabaab fortsat befinder sig i landet og foretager angreb, stemmer
overens med disse baggrundsoplysninger. Der bliver således fortsat gen-
nemført angreb fra al-Shabaabs side. Sådanne angreb er dog primært rettet
mod profilerede personer, som har et udestående med organisationen. Det
fremgår blandt andet af baggrundsoplysningerne, at al-Shabaabs primære
mål er embedsmænd, klanledere, forretningspersoner, medarbejdere i in-
ter atio ale NGO’er og a dre
personer, der modarbejder al-Shabaabs ideo-
logi. Ifølge flere kilder er civile personer i sig selv ikke angrebsmål for al-
Shabaab, men al-Shabaab tager i forbindelse med deres angreb ikke højde
for i ile ta .”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har yderligere til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
”I
dommen Sufi and Elmi v. UK (appl. no. 8319/07 and 11449/07) af 28. juni
2011 udtalte Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol blandt andet, at
den generelle vold i Mogadishu havde nået et niveau, hvor enhver, der
vendte tilbage til byen, som udgangspunkt ville være i reel risiko for at blive
udsat for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tions (EMRK) artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i byen.
Somaliske statsborgere fra det sydlige og centrale Somalia fik herefter i en
periode opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 eller 3, med
henvisning til de generelle forhold i den del af landet.
De generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia er efterfølgende æn-
dret væsentligt. Dette afspejles også i praksis ved den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fandt således i dommen
K.A.B. v. Sweden (appl. no. 886/11) af 5. september 2013, at de aktuelle
forhold i Mogadishu ifølge de foreliggende baggrundsoplysninger ikke læn-
gere var af en sådan karakter, at enhver, som var til stede i byen, befandt
sig i en reel risiko for overgreb i strid med artikel 3. Denne vurdering fast-
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Søren Bendixen i Somalia: Rejser med bevæbnede vagter, vedr. hjemsendelser af somaliere, til udlændinge- og integrationsministeren
holdt domstolen i dommen R.H. v. Sweden (appl. no. 4601/14) af 10. sep-
tember 2015.
Flygtningenævnet traf i august og september 2016 afgørelse i fem princi-
pielle sager vedrørende somaliske statsborgere, hvor Udlændingestyrelsen
havde vurderet, at forholdene i Somalia havde ændret sig således, at grund-
laget for den meddelte opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2,
ikke længere var til stede, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, og derfor
havde truffet afgørelse om at inddrage/nægte at forlænge de pågældendes
opholdstilladelser.
I afgørelserne i disse fem sager henviste Flygtningenævnet blandt andet til
bemærkningerne til lovforslag nr. 72 af 14. november 2014 om ændring af
udlændingeloven, hvoraf det fremgår, at der for udlændinge med beskyt-
telsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, og midlertidig beskyttelsessta-
tus efter udlændingelovens § 7, stk. 3, skal foretages en vurdering af, om
der på inddragelsestidspunktet aktuelt fortsat er et krav på beskyttelse i
Danmark i henhold til Danmarks internationale forpligtelser, herunder om
e til age e de til hje la det il i de ære o ergre i strid ed EMRK’s
artikel 3.
Endvidere fremgår det af disse bemærkninger, at der i situationer, hvor
spørgsmålet om inddragelse af opholdstilladelsen opstår som følge af en
forbedring af de generelle forhold i hjemlandet, efter omstændighederne
kan træffes afgørelse om inddragelse, uanset at forholdene
trods forbed-
ri ger e − fortsat er al orlige og å eteg es so skrø elige og
uforudsi-
gelige. Inddragelse vil dog kræve, at ændringerne ikke må antages at være
af helt midlertidig karakter.
Efter en samlet vurdering af de aktuelle baggrundsoplysninger om forhol-
dene i Somalia fandt Flygtningenævnet i de fem sager, at de generelle for-
hold i Mogadishu var forbedret
om end forholdene fortsat var alvorlige og
måtte betegnes som skrøbelige og uforudsigelige
ligesom ændringerne ik-
ke fandtes at være af helt midlertidig karakter. Flygtningenævnet stadfæ-
stede derfor Udlændingestyrelsen afgørelser om at inddrage/nægte at for-
længe de pågældendes opholdstilladelser, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1,
nr. 1.
Flygtningenævnet har efterfølgende stadfæstet Udlændingestyrelsens afgø-
relser vedrørende somaliske statsborgere fra andre byer i det sydlige og
centrale Somalia, hvor nævnet har fundet, at de generelle forhold var for-
bedret, ligesom ændringerne ikke fandtes at være af helt midlertidig karak-
ter.
Flygtningenævnet har i 2017 og 2018 (frem til den 17. december 2018)
modtaget 503 klager over Udlændingestyrelsens afgørelse om inddragelse
eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser vedrørende somaliske
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Søren Bendixen i Somalia: Rejser med bevæbnede vagter, vedr. hjemsendelser af somaliere, til udlændinge- og integrationsministeren
statsborgere, der er meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelo-
vens § 7, stk. 2 eller 3. Af disse sager har nævnet truffet afgørelse i 173 sa-
ger. Flygtningenævnet har stadfæstet Udlændingestyrelsens afgørelse i 76
sager, omgjort i 34 sager og hjemvist i 63 sager. Dertil kommer 18 sager,
som er afsluttet uden afgørelse, idet klageren enten har frafaldet sin klage,
er udrejst af Danmark eller er forsvundet.
Flygtningenævnets koordinationsudvalg følger situationen og udviklingen i
Somalia nøje, ligesom udvalget
som et fast punkt på udvalgets dagsorden
drøfter Flygtningenævnets behandling af sager vedrørende statsborgere
fra Somalia. I grundlaget for disse drøftelser indgår blandt andet relevant,
opdateret baggrundsmateriale om de generelle forhold i Somalia.
Det skal understreges, at Flygtningenævnet i forbindelse med nævnets af-
gørelser
udover de generelle forhold
naturligvis tager stilling til, om den
enkelte klager måtte have et individuelt asylmotiv, der gør, at klageren har
beskyttelsesbehov efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller 2. Klagere, der
efter en individuel vurdering risikerer forfølgelse eller overgreb efter EMRK
artikel 3, får naturligvis ikke inddraget/nægtet forlængelse af deres op-
holdstilladelse.”
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
4/4