Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1996368_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 249 (Alm. del) efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) til udlændin-
ge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 249:
Vil i istere ko
e tere artikle ”Da sk Flygt i gehjælp: Da ark har se dt
særligt sårbare asylansøgere retur til uværdige
forhold i Italie ” I for atio , de
. de e er
8, s. og rapporte ”Mutual trust is still ot e ough”, der o -
tales i artiklen og redegøre for;
om ministeren finder det tilfredsstillende, at danske myndigheder har overført
særligt sårbare asylansøgere til Italien, hvor de bl.a. har været henvist til at sove
på gaden,
om ministeren vil tage skridt til at sikre, at det ikke sker fremover, og
om ministeren kan bekræfte, at danske myndigheder i december 2017 har væ-
ret bekendt med, at det var forventeligt, at de af Danmark overførte særligt sår-
bare asylansøgere risikerede at skulle sove på gaden i Italien
jf. den udtalelse fra
en dansk polititjenestemand, der refereres i artiklen?
Svar:
Regeri ge efterlever − ligeso tidligere regeri ger –
et armslængdeprincip, der
indebærer, at afgørelser i asylsager i Danmark træffes uafhængigt af den politiske
proces. Som minister hverken kan eller vil jeg derfor gå nærmere ind i de konkrete
afgørelser, som træffes af udlændingemyndighederne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Der har i flere år været øget fokus på i dkvarteri gsforholde e i Italie i
relation til børnefamilier og særligt sårbare asylansøgere, der overføres til
Italien i medfør af Dublin-forordningen.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har den 4. november 2014
afsagt dom i sagen Tarakhel mod Schweiz (application no. 29217/12), heref-
ter Tarakhel-dommen, hvoraf det fremgår, at hvis der er rapporteret om al-
4. januar 2019
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 22015
604977
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om at kommentere artiklen Dansk Flygtningehjælp: Danmark har sendt særligt sårbare asylansøgere retur til uværdige forhold i Italien og rapporten Mutual trust is still not enough, til udlændige- og integrationsministeren
vorlige mangler i modtagelsesforholdene for asylansøgere i et land omfat-
tet af Dublin-forordningen, kan udsendelse til det pågældende land kun ske,
hvis der er givet en garanti for, at den enkelte asylansøger vil blive modta-
get i passende faciliteter, og at familier ikke vil blive adskilt ved ankomst.
I praksis blev garantistillelsen udmøntet således, at de italienske myndighe-
der i juni 2015 udstedte en generel garanti til de øvrige lande, der deltager i
Dublinsamarbejdet, og at denne garanti efterfølgende er blevet genbekræf-
tet hvert år. Garantien er senest blevet genbekræftet i juli 2018.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har sidenhen og senest ved
afvisningsbeslutning af 15. maj 2018 i sagen H m.fl. mod Schweiz (applicati-
on no. 67981/16) efterprøvet denne udmøntning af garantistillelsen, og
domstolen konkluderede i den forbindelse, at den var forenelig med præ-
misserne i Tarakhel-dommen. Det bemærkes hertil, at domstolen i beslut-
ningen af 15. maj 2018 omtalte en rapport, udgivet af Dansk Flygtninge-
hjælp og en schweizisk søsterorganisation i februar 2017, hvoraf det frem-
går, at de garantier, der var udstedt af de italienske myndigheder, ikke var
blevet overholdt i praksis i 6 tilfælde. Domstolen konkluderede dog, at det
antal sager, der var refereret i rapporten, ikke udgjorde et sådant omfang,
at det indikerede, at de italienske garantier generelt ikke blev overholdt.
Når Udlændingestyrelsen siden Tarakhel-dommen har overført asylansøge-
re til Italien i medfør af Dublin-forordningen og i henhold til de garantier,
der løbende er udstedt af de italienske myndigheder, har det således været
i overensstemmelse med praksis fra den Europæiske Menneskerettigheds-
domstol, ligesom denne praksis løbende er stadfæstet af Flygtningenævnet
i forbindelse med konkrete klagesager.
I oktober 2018 er der angiveligt sket visse lovændringer i Italien i relation til
indkvartering af asylansøgere, og på den baggrund besluttede Flygtninge-
nævnet det 21. november 2018 at hjemvise 3 konkrete sager vedrørende
overførsel af 6 særligt sårbare personer til Italien til fornyet behandling i
Udlændingestyrelsen. Flygtningenævnet anmodede i den forbindelse sty-
relsen om at undersøge, om lovændringen var trådt i kraft i Italien, om æn-
dringer efterleves af de italienske myndigheder, og om den indebærer, at
de italienske myndigheder ikke længere administrerer i overensstemmelse
med de tidligere udstedte garantier, herunder hvorvidt særligt sårbare asyl-
ansøgere, der overføres til Italien i medfør af Dublin-forordningen, indkvar-
teres på en måde, der tager hånd om de pågældendes særlige sårbarhed.
På baggrund af Flygtningenævnets hjemvisningsafgørelser iværksatte Ud-
lændingestyrelsen den 4. december 2018 en høring af de italienske myn-
digheder via Udenrigsministeriet. Styrelsen besluttede samtidig at sætte
konkrete sager i bero, hvor asylansøgere, der skal overføres til Italien i med-
før af Dublin-forordningen, vurderes at være omfattet af den personkreds,
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om at kommentere artiklen Dansk Flygtningehjælp: Danmark har sendt særligt sårbare asylansøgere retur til uværdige forhold i Italien og rapporten Mutual trust is still not enough, til udlændige- og integrationsministeren
som Flygtningenævnet i forbindelse med sin hjemvisningsbeslutning har
vurderet er særligt sårbar.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvad en dansk polititjenestemand even-
tuelt har udtalt, å Udlæ di gestyrelse he vise til politiet.”
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
3/3