Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1991059_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd
samrådsspørgsmål K, L og
M (alm. del) UUI
Hvornår:
14. december 2018
14. december 2018
Sags nr.
Akt-id
2018 - 21043
596020
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål K:
Vil ministeren forud for den endelige vedtagelse i New
York den 18. december 2018 redegøre for den danske
stemmeforklaring til Global Compact for Safe, Orderly
and Regular Migration, og vil ministeren forklare hvilke
forbehold Danmark har i forhold til aftalen?
Samrådsspørgsmål L:
Kan ministeren garantere, at Global Compact for Safe,
Orderly and Regular Migration, ikke vil få nogen konse-
kvenser for Danmark? Såfremt Global Compact for Safe,
Orderly and Regular Migration, har konsekvenser bedes
ministeren redegøre for disse?
Samrådsspørgsmål M:
Ministeren bedes uddybe, hvordan Global Compact for
Safe, Orderly and Regular Migration, kan bruges af na-
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
2
tionale og internationale domstole som fortolkningsbi-
drag?
[Indledning]
Tak for ordet. Jeg skal i dag besvare samrådsspørgsmål
K, L og M, der omhandler FN's migrationserklæring
[Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migrati-
on].
Jeg vil gerne allerførst understrege, som jeg har gjort
mange gange før, at regeringens beslutning om, at Dan-
mark skal tilslutte sig erklæringen, på ingen måde vil
ændre den stramme og konsekvente udlændingepolitik,
som regeringen er kendt for.
Vi har fortsat til hensigt
erklæring eller ej
at sætte en
stopper for den ulovlige migration og sørge for, at de, der
ikke har lovligt ophold, faktisk udrejser, men også, at de
udlændinge, der opholder sig lovligt i Danmark, bliver
behandlet ordentligt men også overholder loven og re-
spekterer vores nationale skikke.
Og jeg synes faktisk også, at finanslovsaftalen taler sit
klare sprog i den forbindelse.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
3
I sagens natur er den ulovlige migration et grænseover-
skridende fænomen, der medfører problemer, som hver-
ken Danmark eller andre lande kan løse alene.
Udviklingen de seneste år har vist os, at der er behov for
mere internationalt samarbejde. På f.eks. udsendelsesom-
rådet er vi simpelthen afhængige af en dialog med oprin-
delseslandene for at kunne sende flere irregulære mig-
ranter, der altså opholder sig i Danmark uden tilladelse,
hjem. Vi er også afhængig af samarbejde med andre lan-
de om at bekæmpe menneskesmugling og sikre grænser,
således at færre irregulære migranter når til Europa.
Erklæringen udstikker som den første af sin slags en
ramme for internationalt samarbejde om en lang række
områder af relevans for at kunne dæmme op for ulovlig
migration, herunder tilbagesendelse og tilbagetagelse.
Og det er helt centralt for regeringen.
Det er i den forbindelse vigtigt at forstå, at det at tage
egne statsborgere tilbage længe har været en forpligtelse,
men en forpligtelse, som alle lande ikke har været lige
parate til at anerkende eksistensen af. Nu anerkender alle
så, at det er en forpligtelse. Det er et fremskridt - også
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
4
selvom der jo ikke er nogen sikkerhed for, at alle lande
nu så retter ind pga erklæringen.
Det er grundlæggende i Danmarks interesse at deltage i
og præge det globale samarbejde for på den måde at sik-
re, at vores prioriteter bliver sat på dagsorden, og at de
bliver hørt og fulgt op på.
Det var mine indledende bemærkninger.
Jeg vil nu gå over til at besvare de enkelte spørgsmål.
[Svar på samrådsspørgsmål K]
Jeg begynder med samrådsspørgsmål K, hvor der spør-
ges ind til den stemmeforklaring, som regeringen vil af-
give i forbindelse med vedtagelsen af erklæringen.
Det er jo sådan, at erklæringen er resultatet af et kom-
promis mellem 192 lande. Det betyder, at der er ting,
som jeg ville have skrevet på en anden måde, hvis jeg
selv kunne bestemme. Sådan må det være, når der er tale
om et globalt kompromis.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Men for at der ikke skal herske nogen som helst tvivl
om, hvordan regeringen og Danmark læser aftalen, vil vi
i forbindelse med vedtagelsen af erklæringen under FN’s
generalforsamling [den 19. december 2018] afgive en
stemmeforklaring, hvor vi understreger, hvordan vi for-
står erklæringen.
Der er intet mystisk ved en sådan stemmeforklaring.
Det er tværtimod helt sædvanlig praksis, at lande eller
landegrupper under vedtagelsen af denne type erklærin-
ger afgiver stemmeforklaringer for at forklare eller tyde-
liggøre nationale fortolkninger og politiske holdninger.
Hvad vil vores stemmeforklaring så omhandle?
Jeg har jo allerede oversendt et udkast til stemmeforkla-
ring til udvalget, og den ligger også på Folketingets
hjemmeside, hvor alle kan gå ind og læse den.
Men her i dag vil jeg selvfølgelig gerne redegøre for no-
get af indholdet.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
1991059_0006.png
6
Det gælder f.eks. i forhold til frihedsberøvelse af irregu-
lære migrantbørn. Stemmeforklaringen vil her præcisere,
at det i særlige tilfælde kan være nødvendigt at friheds-
berøve mindreårige
f.eks. i forbindelse med fastsættel-
se af identiteten eller forud for udsendelse
men også
for at forhindre, at mindreårige bliver ofre for menne-
skehandlere.
Vi vil også understrege det grundlæggende princip i afta-
len, at medlemslandene selv kan skelne mellem regulær
og irregulær migrationsstatus i sin lovgivning og dermed
om de enkelte migrantkategoriers rettigheder og pligter,
og at Danmark i det videre samarbejde vil håndhæve en
klar sondring mellem lovlig og ulovlig migration og mel-
lem regulære og irregulær migranter.
I stemmeforklaringen vil det også stå helt klart, at erklæ-
ringen ikke på nogen måde forpligter Danmark eller an-
dre stater til at øge de lovlige veje for migration. Som det
fremgår helt klart af erklæringen bestemmer stater suve-
rænt over deres egen udlændingepolitik. Sådan er det i
dag og sådan bliver det ved med at være.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Regeringen vil også fremhæve, at det for Danmark har
været væsentligt, at erklæringen ikke er
eller hen af ve-
jen bliver
juridisk bindende, at den bekræfter staternes
suveræne
ret
til
at
bestemme
deres
egen
udlændingepolitik, at den skelner klart mellem migranter
og flygtninges rettigheder, og at den ikke etablerer det at
migrere som en menneskeret.
Den danske stemmeforklaring vil derfor imødegå den
eventuelle usikkerhed, som den seneste tids offentlige
debat måtte have givet anledning til.
Med stemmeforklaringen vil regeringen også understre-
ge, at erklæringen som et ikke-bindende juridisk ramme-
værk ikke på nogen måde begrænser eller indskrænker
veletablerede menneskerettigheder som f.eks. ytringsfri-
heden, og på ingen måde begrænser mediernes og pres-
sens frihed inden for dansk og international ret.
I stemmeforklaringen fremgår det derfor også, at vi læg-
ger stor vægt på mediernes udstrakte frihed til at debatte-
re alle emner af vigtighed for samfundet, herunder mi-
gration i alle dets aspekter.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Stemmeforklaringen vil blive ført til protokol, og vi vil
derfor kunne henvise til den, når vi og verdenssamfundet
fremadrettet drøfter eller henviser til erklæringen.
Men for en god ordens skyld vil jeg gerne understrege, at
regeringen ikke afgiver en stemmeforklaring af juridisk
nødvendighed, men udelukkende for politisk at forhindre
fremtidige fejlfortolkninger og for at imødegå den usik-
kerhed, der i debatten er skabt om karakteren af erklæ-
ringen.
[Svar på samrådsspørgsmål L]
Og så til spørgsmål L, der drejer sig om, hvorvidt jeg kan
garantere, at erklæringen ikke vil få nogen konsekvenser
for Danmark.
Og ja! Vurderingen er helt klart, at erklæringen ikke i sig
selv vil kunne få nogen juridiske konsekvenser for Dan-
mark og dansk udlændingepolitik.
Med andre ord er dansk udlændinge politik hidtil beslut-
tet i Folketinget og vil også fremover blive besluttet her i
Folketinget.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Med fare for at gentage mig selv er der tale om en ikke-
juridisk bindende erklæring, som ikke pålægger landene
nogen nye retlige forpligtelser.
De retlige forpligtelser, der henvises til i erklæringen, er
ikke nye forpligtelser. Det er forpligtelser, som vi og an-
dre lande allerede er underlagt og som Danmark helt fri-
villigt har tiltrådt
bl.a. fordi vi ser det som værende i
vores interesse, at lande forpligter sig på disse.
Det fremgår også krystalklart af den juridiske vurdering,
som regeringen har oversendt til Folketinget, at erklæ-
ringen er ikke-juridisk bindende, ikke pålægger landene
nye, retlige forpligtelser og ikke etablerer ny folkeretlig
sædvaneret.
Hvad er så betydningen af erklæringen?
Erklæringen indeholder politiske tilsagn, men vel at
mærke tilsagn, som Danmark allerede lever op til.
Vi skal altså ikke ændre et komma i udlændingeloven
eller integrationsloven for at leve op til erklæringens po-
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
10
litiske tilsagn. Men jeg skal hilse at sige, at det er der
mange andre lande, der skal.
Og det er netop derfor, at erklæringen med tiden stille og
roligt vil kunne vise sig at være en fordel for Danmark.
For hvis alle lande sørger for resolut at bekæmpe den
ulovlige migration og gøre den lovlige migration sikker
og ordentlig, så er vi nået et godt og vigtigt stykke vej.
Der er jo mange andre lande, der ikke lever op til erklæ-
ringens politiske tilsagn. Hvor f.eks. migrantarbejdere
behandles under slavelignende forhold. Der har vi da en
klar interesse i, at andre lande retter ind. Så vi sikrer fair
og lige konkurrence
og ordentlig behandling af de be-
rørte.
[Svar på samrådsspørgsmål M]
Det bringer mig videre til det sidste spørgsmål, hvor der
spørges til, hvordan erklæringen kan bruges af nationale
og internationale domstole som fortolkningsbidrag.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Til det er mit svar, at man jo aldrig kan udelukke, at en
part i en retssag vil forsøge at påberåbe sig erklæringen
til støtte for sin sag. Folk har jo ret til at påberåbe sig,
hvad de vil i en retssag.
Og man kan jo heller ikke udelukke, at en domstol i en
afgørelse vil henvise til erklæringen
for eksempel til
støtte for en forståelse af de regler, som allerede gælder
på et givent område
men det vil jo kunne være tilfæl-
det, uanset om Danmark tilslutter sig erklæringen eller
ej.
Bundlinjen er, at erklæringens mulige betydning som
fortolkningsbidrag vil være yderst begrænset, bl.a. fordi
udlændingeområdet er tæt lovgivningsmæssigt reguleret
i Danmark. Det fremgår også klart af den juridiske vur-
dering, som regeringen har oversendt til Folketinget.
[Afslutning]
Som afslutning vil jeg sige, at udfordringer knyttet til
migration vil præge den internationale dagsorden mange
år frem. Det er et grænseoverskridende fænomen, der og-
så berører os herhjemme i Danmark.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Erklæringen vil ikke løse alle de problemer, vi står oven-
for, men det er illusorisk at tro, at Danmark egenhændigt
kan håndtere fremtidens udfordringer, hvor den demo-
grafiske, sociale og klimamæssige udvikling må forven-
tes at skabe et stadig større pres på Europa.
Kun ca. 36 % af de irregulære migranter, der var meddelt
en udsendelsesafgørelse af EU-lande i 2017, blev faktisk
udsendt. Det tal taler for sig selv. Danmark og EU har en
klar interesse i, at der samarbejdes endnu tættere med op-
rindelseslandene omkring udsendelse og forebyggelse af
ulovlig migration. Erklæringen kan danne en nyttig
ramme herfor.
Ville jeg have ønsket, at erklæringen var skrevet alene af
mig? Ja, men så var der jo ikke tale om international
tekst.
Bundlinjen er dog, at vi har fået gennemslag for de fleste
af vores synspunkter, og at resultatet er blevet en ikke-
juridisk bindende erklæring, der krystalklart bekræfter
staternes suveræne ret til at fastsætte sin egen
udlændingepolitik.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 14. december 2018 om en uddybning af Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
13
Sidst, men ikke mindst, har vi sikret en global erklæring,
hvori staters forpligtigelse til at tage sine egne borgere
tilbage for første gang anerkendes bredt.