Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1991715_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018
37188
UPF
18. December 2018
UUI alm. del
svar på spørgsmål 224 fra Mattias Tesfaye (S)
stillet den 11. december 2018 til udviklingsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, det præcise færre antal asylansøgere, der har ført til
frigivelsen af 476 mio. kr. i udviklingsbistand, jf. Ritzaus telegram ”Færre
flygtninge udløser 476 millioner til nærområder” af 8. december 2018?
Svar
Udlændinge- og Integrationsministeriet og Finansministeriet har bidraget
til besvarelsen af spørgsmålet.
Skønnet for de ODA-rapporterbare udgifter på finansloven for 2018 blev
bl.a. opgjort på baggrund af et skøn på ca. 5.000 for antallet af asylansøgere
i 2018. I løbet af 2018 er skønnet for antallet af asylansøgere i 2018 blevet
nedjusteret til ca. 4.000 asylansøgere. Nedjusteringen af skønnet for
antallet af asylansøgere har bl.a. medvirket til en nedjustering af de
forventede ODA-rapporterbare udgifter i 2018.
Udover antallet af asylansøgere har en række øvrige parametre indflydelse
på ODA-opgørelsen, herunder sammensætningen af asylansøgerne og
antallet af flygtninge, der meddeles opholdstilladelse i Danmark.
Frigivelsen af de pågældende midler er dermed udtryk for den samlede
effekt af en række forskellige parametre.
På finansloven for 2018 blev der opgjort 965,3 mio. kr. som ODA-
rapporterbare udgifter, mens der på udgiftsopfølgning 3 blev opgjort
489,4 mio. kr. som ODA-rapporterbare udgifter.
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om at oplyse, det præcise færre antal asylansøgere, der har ført til frigivelsen af 476 mio. kr. i udviklingsbistand, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
Det bemærkes, at opgørelsen på finansloven for 2018 er opgjort på
baggrund af den hidtidige praksis før det præciserede direktiv for
flygtningemodtagelse blev taget i anvendelse, hvorimod udgiftsopfølgning
3 er opgjort på baggrund af den tilpassede danske praksis for
flygtningemodtagelse ud fra det præciserede direktiv.
Det præciserede direktiv indsnævrer på nogle områder mulighederne for
at rapportere udgifter, som tidligere var en del af rapporteringen. I denne
kategori er eksempelvis udgifter til afviste asylansøgere, ligesom udgifter
til myndighedernes asylsagsbehandling og direkte udgifter til at fremme
jobparathed udgår. På andre områder åbner det præciserede direktiv op
for rapportering af udgifter, som Danmark ikke tidligere inkluderede i
rapporteringen. I denne kategori er eksempelvis udgifter til
familiesammenførte til flygtninge. En opgørelse over de væsentligste
justeringer af den tidligere danske praksis fremgår af faktaarket
”Fakta:
Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flygtningemodtagelse”,
som
kan findes på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Det bemærkes afslutningsvist, at de endelige ODA-rapporterbare udgifter
i 2018 opgøres når regnskabet for 2018 afsluttes primo 2019.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs