Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1992669_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 131 (alm. del) efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 131:
Vil ministeren oplyse Grundlovens eksistensminimum i kroner og øre i 2018-
niveau for de mest gængse familietyper ifølge ministeriet?
Svar:
Det følger af grundlovens § 75, stk. 2, at den, der ikke kan ernære sig eller sine, og
hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige,
dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven påbyder herom.
Efter grundlovens § 75, stk. 2, påhviler det således det offentlige at sikre et vist
eksistensminimum for personer, der er omfattet af bestemmelsen. Hjælpens stør-
relse og form, dvs. pengebeløb eller mad og husly, er ikke fastsat i grundlovens §
75, stk. 2.
Domstolene kan prøve, om retten til forsørgelse efter bestemmelsen er overholdt,
jf. Højesterets do af 5. februar
i de såkaldte ”starthjælpssag”.
Det fremgår af dommen, at starthjælpen, der svarede til SU-satserne, ikke var den
eneste ydelse, som de pågældende udlændinge havde mulighed for at få. Herud-
over var der mulighed for enkeltydelser og boligsikring m.v. Højesteret fandt, at
niveauet for starthjælpen efter den daværende integrationslov, der var lavere end
kontanthjælp, ikke var i strid med grundlovens § 75, stk. 2. Starthjælpen blev op-
hævet i 2011, men svarer i vidt omfang til den nuværende integrationsydelse, der
blev indført i 2015.
I sin begrundelse anførte Højesteret vedrørende spørgsmålet om grundlovens
eksistensminimum bl.a. følgende:
”Efter
størrelsen af den introduktionsydelse/starthjælp og de andre ydelser, som
han og hans ægtefælle modtog fra det offentlige, tiltræder Højesteret, at der ikke
17. december 2018
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 20070
582298
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen »Ny flygtningeydelse kan være i strid med Grundloven: Man skal kunne leve et værdigt liv« fra Altinget.dk den 2. december 2018, til udlændinge- og integrationsministeren
er grundlag for at fastslå, at A ikke modtog hjælp fra det offentlige i overens-
stemmelse med grundlove
s § 75, stk. .”
Højesteret foretog således en konkret vurdering af, om familien modtog tilstræk-
kelig hjælp fra det offentlige i lyset af grundlovens § 75, stk. 2.
Det er ikke på det foreliggende grundlag muligt at angive et generelt eksistensmi-
nimum efter grundloven for de enkelte familietyper, da dette afhænger af den
enkeltes økonomiske situation og behov, herunder rådighedsbeløb. I lyset af Hø-
jesterets dom i starthjælpssagen vurderes niveauet for den nuværende integrati-
onsydelse at være i overensstemmelse med grundlovens § 75, stk. 2.
Det indgår i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for
2019, at integrationsydelsen for forsørgere, der i 3 år har optjent ret til børne- og
ungeydelser, nedsættes med 2.000 kr. månedligt for enlige forsørgere og 1.000 kr.
månedligt pr. person for gifte og samlevende forsørgere. Når ydelsen nedsættes
efter tre år, vil familierne efter de standardiserede familietypeberegninger fortsat
have et rådighedsbeløb, der er højere (enlige forsørgere) eller stort set på niveau
(gifte eller samlevende forsørgere) med rådighedsbeløbet umiddelbart efter an-
komsten til Danmark. Efter 6 år vil rådighedsbeløbet for alle familietyper fortsat
være højere, end de tilsvarende familier havde i starten af deres ophold i Dan-
mark. Det skyldes den gradvise optjening af retten til børne- og ungeydelse. Inte-
grationsydelsen vil fra 2020 blive benævnt henholdsvis selvforsørgelses- og hjem-
rejseydelse og overgangsydelse.
Det vurderes på den baggrund, at den foreslåede nedsættelse af integrationsydel-
sen for forsørgere er i overensstemmelse med grundlovens § 75, stk. 2.
Inger Støjberg
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2