Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2009008_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 192 (alm. del) efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 192:
Vil ministeren redegøre for, om et loft over antallet af familiesammenføringer vil
være i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, og hvad
konsekvensen af et loft vil være?
Svar:
1.
Det lægges til grund, at der med spørgsmålet sigtes
familiesammenføringsloft, som er en del af finanslovsaftalen for 2019.
til
det
1. februar2019
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 20646
591207
Udlændinge- og Integrationsministeren fremsatte den 15. januar 2019 et forslag
til lov om ændring af bl.a. udlændingeloven (L 140), der bl.a. indeholder forslag
om dette familiesammenføringsloft. Loftet er nærmere beskrevet i afsnit 7.2.2. i
de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 140, hvortil der henvises.
Ministeriet kan endvidere oplyse, at en aktivering af det foreslåede
familiesammenføringsloft indebærer en månedlig grænse (et loft) for antallet af
familiesammenføringstilladelser til herboende flygtninge. Loftet skal i særlige
tilfælde aktiveres administrativt af udlændinge- og integrationsministeren. Loftet
omfatter familiesammenføring til alle grupper af flygtninge, dvs. både
konventionsflygtninge, udlændinge med beskyttelsesstatus, udlændinge med
midlertidig beskyttelsesstatus og kvoteflygtninge efter udlændingelovens §§ 7 og
8.
Formålet med loftet er at styrke kapaciteten og absorptionsevnen i kommunerne
mv. ved at forbedre mulighederne for at håndtere modtagelsen og integrationen
af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge i tilfælde af en markant øget
tilstrømning til Danmark.
Loftet vil kunne anvendes midlertidigt til at håndtere ekstraordinære situationer.
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om ministeren vil redegøre for, om et loft over antallet af familiesammenføringer vil være i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, og hvad konsekvensen af et loft vil være, til udlændinge- og integrationsministeren
Hvis udlændinge- og integrationsministeren fastsætter et loft, vil
Udlændingestyrelsen hver måned skulle tage stilling til, hvilke ansøgere der den
pågældende måned skal meddeles tilladelse til familiesammenføring. Det vil for
nogle udlændinge omfattet af ordningen kunne betyde, at en
familiesammenføring med en herboende flygtning udskydes op til 3-4 måneder.
Loftet skal administreres inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser.
Det følger således af den foreslåede ordning, at der altid skal gives tilladelse til
familiesammenføring til familiemedlemmer til herboende flygtninge, hvis dette
følger af Danmarks internationale forpligtelser.
Der indføres med andre ord en undtagelse til loftet. Undtagelsen indebærer, at
der
uanset loftet
vil skulle meddeles familiesammenføring uden udskydelse i
alle sager, hvor dette følger af Danmarks internationale forpligtelser.
Udlændingestyrelsen skal således i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret
vurdering af, om en ret til familiesammenføring kan udskydes i medfør af et loft.
Undtagelsen har til formål at tage højde for, at der kan være særlige situationer,
hvor en kort udskydelse af en familiesammenføring i medfør af loftet af
absorptions- og kapacitetsmæssige hensyn ikke kan anses for et proportionalt
indgreb i retten til respekt for familielivet efter EMRK artikel 8 om retten til privat-
og familieliv. Det vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis den herboende
flygtning før udrejsen fra hjemlandet har passet en handicappet ægtefælle i
hjemlandet, eller hvis den herboende har alvorligt syge mindreårige børn i
hjemlandet. Det vil også kunne være tilfældet, hvis den herboende er et uledsaget
mindreårigt barn, hvis forældre søger om familiesammenføring. I sådanne tilfælde
kan selv en helt kortvarig yderligere ventetid således være særligt indgribende og
udelukke en udskydelse af retten til familiesammenføring.
I tilfælde, hvor en udskydelse af retten til familiesammenføring vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser, vil der skulle meddeles
familiesammenføring med det samme. I tilfælde, hvor retten til
familiesammenføring vil kunne udskydes efter loftet, vil loftet som nævnt kunne
medføre en yderligere ventetid på op til 3-4 måneder regnet fra det tidspunkt,
hvor retten til familiesammenføring er konstateret.
2.
Forholdet til EMRK og FN’s børnekonvention er behandlet
i de almindelige
bemærkninger til L 140, jf. afsnit 7.2.3.
I forhold til EMRK artikel 8 fremgår det bl.a., at der ikke Udlændinge- og
Integrationsministeriet bekendt foreligger praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol vedrørende en ordning svarende til den foreslåede,
hvor en anerkendt ret til familiesammenføring til en flygtning udskydes med
henblik på varetagelse af absorptions- og kapacitetsmæssige hensyn. Det fremgår
endvidere, at der
henset til, at ordningen vil kunne indebære en kortere
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om ministeren vil redegøre for, om et loft over antallet af familiesammenføringer vil være i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, og hvad konsekvensen af et loft vil være, til udlændinge- og integrationsministeren
udskydelse af en anerkendt ret til familiesammenføring til en udlænding med
opholdstilladelse efter §§ 7-8 (flygtninge)
er en vis mindre risiko for, at Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol i forbindelse med prøvelse af en konkret
sag vil kunne nå frem til, at det ikke efter EMRK artikel 8 er muligt generelt at
udskyde en anerkendt ret til familiesammenføring til en flygtning pga.
absorptions- og kapacitetsmæssige hensyn.
Det fremgår dog også, at der er tungtvejende argumenter for, at den foreslåede
ordning er i overensstemmelse med EMRK artikel 8. Der er i den forbindelse
henvist til, at den foreslåede ordning alene kan medføre en udskydelse af
begrænset varighed, og at den alene kan finde anvendelse midlertidigt i tilfælde
med ekstra-ordinært stor tilstrømning, samt at der i alle tilfælde skal foretages en
konkret vurdering af, om en sag kan udskydes i medfør af loftet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 7.2.3 i de almindelige bemærkninger til L 140 og til
afsnit 2.4.1. i høringsnotatet vedrørende lovforslaget.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3