Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1951718_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 9 (Alm. del) efter ønske fra Jacob Mark (SF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9:
Vil ministeren redegøre for beslutningen om at udvise 13-årige Atcharapan
Yaungyai til Thailand (jf. bl.a. artiklen » Mints tidligere lærer er dybt bekymret: -
Hendes familie er jo her«, www.sn.dk den 3. oktober 2018) I den forbindelse
bedes ministeren;
konkret og generelt forklare, hvordan det at gå i dansk skole, have danske
venner, tale det danske sprog og bo hos en fuldtidsarbejdende familie, der også
taler da sk, ka give i isteriet a led i g til at ko kludere at et bar ”ikke har e
sådan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for vellykket integration her i
la det”?
redegøre for, hvad der kræves udover deltagelse i dansk undervisning, danske
venner, at tale dansk, og bo hos en fuldtidsarbejdende familie, der også taler
dansk, for at der kan siges at være grundlag for vellykket integration?
redegøre for, om ministeren mener, at loven fungerer efter hensigten når
integrationspotentialet for en ung, flittig studerende i en arbejdende kernefamilie
ikke kan siges at have et tilstrækkeligt grundlag for vellykket integration i
Danmark?
Svar:
1.
Spørgsmålet vedrører en konkret sag om familiesammenføring, som har været
behandlet i Udlændingenævnet.
Udlændingenævnet er et uafhængigt sagkyndigt domstolslignende organ og
øverste administrative myndighed, for så vidt angår klager over bl.a. afgørelser
om familiesammenføring med børn, der er truffet af Udlændingestyrelsen.
Som minister på området må jeg ikke gå ind i konkrete sager, der er under
behandling i Udlændingenævnet, eller som nævnet har afgjort.
11. oktober 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 17714
545202
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om den 13-årige pige i Køge, Mint, der står til udvisning af Danmark på mandag, hvis ministeren gerne ville, til udlændinge- og integrationsministeren
Det er ikke muligt inden for fristen for besvarelse af spørgsmålet at indhente en
udtalelse fra Udlændingenævnet om den konkrete sag.
2.
Jeg kan generelt om betingelserne for familiesammenføring med børn oplyse,
at der efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, under visse betingelser kan gives
opholdstilladelse til et ugift mindreårigt barn under 15 år af en i Danmark
fastboende person eller dennes ægtefælle.
Det følger af udlændingelovens § 9, stk. 20, 1. pkt., at hvis barnet og en af barnets
forældre er bosiddende i hjemlandet eller et andet land, og barnet er over 8 år,
kan opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 2, kun gives, hvis barnet har eller har
mulighed for at opnå en sådan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en
vellykket integration her i landet. Ved denne vurdering skal der lægges vægt på
både barnets og begge forældres forhold.
Udlændingemyndighederne foretager en konkret vurdering af muligheden for en
vellykket integration i alle de tilfælde, hvor kravet stilles. Vurderingen er baseret
på samtlige oplysninger i sagen. I vurderingen indgår der en række nærmere
bestemte kriterier, der både er knyttet til barnets og forældrenes forhold.
Udlændingemyndighederne skal ved vurderingen lægge vægt på bl.a.:
-
-
barnets alder (jo yngre barnet er, jo større er sandsynligheden for, at
barnet har mulighed for en vellykket integration),
længden og karakteren af barnets ophold i henholdsvis Danmark og
hjemlandet (der lægges vægt på, hvor barnet har haft hovedparten af sin
opvækst og har gået i skole, og om barnet har haft ophold i Danmark,
herunder skoleophold),
barnets sproglige kundskaber (der lægges vægt på, om barnet taler
dansk),
den herboende forælders intentioner i forhold til at lade barnet blive i
hjemlandet (der lægges vægt på, om den herboende forælder bevidst har
valgt at lade barnet blive i hjemlandet med henblik på, at barnet skulle
have en opvækst i overensstemmelse med hjemlandets kultur og skikke),
den herboende forælders integration i det danske samfund (der lægges
bl.a. vægt på, om den herboende forælder har opnået og fortsat har fast
beskæftigelse), og
barnets forhold til forælderen i hjemlandet og denne forælders forhold.
-
-
-
-
Det følger af udlændingelovens § 9, stk. 20, 3. pkt., at betingelsen om, at barnet
har eller har mulighed for at opnå en sådan tilknytning til Danmark, at der er
grundlag for en vellykket integration her i landet, ikke gælder, hvis ganske særlige
forhold, herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod.
Kravet om mulighed for en vellykket integration skal således ikke stilles, hvis det
vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Bl.a. vil hensynet til
bar ets tarv efter FN’s
børnekonvention kunne indebære, at der skal gives
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om den 13-årige pige i Køge, Mint, der står til udvisning af Danmark på mandag, hvis ministeren gerne ville, til udlændinge- og integrationsministeren
tilladelse til familiesammenføring her i landet, uden at der foretages en vurdering
af barnets grundlag for en vellykket integration i Danmark.
3.
Vi har med reglen ønsket at skabe en tilskyndelse til, at man hurtigst muligt får
sit barn hertil, hvis man flytter til Danmark og har børn. Hensynet er, at der kan
påbegyndes en integrationsproces, så barnet får de bedst mulige forudsætninger
for at kunne klare sig i Danmark. Desto flere formative år barnet tilbringer i
udlandet, desto sværere bliver det alt andet lige at sikre en vellykket integration.
Det hensyn i udlændingereglerne bakker et meget bredt flertal af Folketingets
partier op om.
Jeg undersøger selvfølgelig løbende, om der er behov for at justere bl.a. de krav,
der stilles i sager om familiesammenføring med børn. Efter min opfattelse er
kravet om muligheden for en vellykket integration nødvendigt, idet børn så vidt
muligt bør vokse op her i landet og tilegne sig danske værdier og normer og ikke i
deres formative år blive fastholdt i værdier og normer, der ligger meget langt fra
vores. Det er således for mig afgørende, at vi fastholder kernen i kravet.
Jeg kan sagtens forstå, at familien i den sag, som spørgeren henviser til, gerne
havde set et andet udfald af sagen, men jeg har tillid til, at der er foretaget en
grundig sagsbehandling af både Udlændingestyrelsen og det uafhængige
Udlændingenævn.
Inger Støjberg
/
Merete Milo
Side
3/3