Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1961384_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. oktober 2018
Internationalt Politikon-
tor
Katrine Hjortnæs
2018-0032/40-0174
901145
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalget har stillet til justitsministeren den 4.
oktober 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen
(RV).
Søren Pape Poulsen
/
Anne Vibe Bengtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ministeren vil oplyse, hvilke opgaver, som den styrkede indsats i grænseområderne var tiltænkt at løse, og om disse opgaver bedst løses med den midlertidige grænsekontrol ud fra et politifagligt perspektiv (jf. svar på UUI alm. del – spm. 948 (2017-18), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 12 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvilke opgaver, som den styrkede ind-
sats i grænseområderne var tiltænkt at løse, og om disse opga-
ver bedst løses med den midlertidige grænsekontrol ud fra et po-
litifagligt perspektiv (jf. svar på UUI alm. del – spm. 948 (2017-
18)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”I flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi
i 2016-2019 styrkes indsatsen mod grænseoverskridende krimi-
nalitet og illegal indvandring bl.a. gennem mere synlig polititil-
stedeværelse i de grænsenære områder og mere patruljering med
fokus på udlændingekontrol og bekæmpelse af grænseoverskri-
dende kriminalitet, og der tilføres øget mandskab og nyt udstyr
til politiets efterforskningsaktiviteter. Det er med aftalen forud-
sat, at den fulde indsats indfases gradvist og vil være indfaset i
2019.
Målsætningen om at styrke kontrolindsatsen i Danmarks græn-
senære områder realiseres i aftalen gennem fem initiativer:
1. Flere dedikerede patruljer i grænseområderne, som ud-
fører udlændingekontrol og medvirker til bekæmpelse af
grænseoverskridende kriminalitet.
2. Mere synlig polititilstedeværelse i de grænsenære områ-
der som en del af det daglige beredskab.
3. Intensivering af efterforskning og monitorering af uden-
landske kriminelle grupperinger på baggrund af konkret
mistanke f.eks. i form af konkrete oplysninger om
mistænkelige køretøjer eller ved forstærket observation
af personer, grupper eller netværk, som mistænkes for at
deltage i grænseoverskridende kriminalitet.
4. Øget udlændingekontrol i færge- og lufthavne.
5. Opsætning af portaler ved centrale grænseovergange til
kameraer med nummerpladegenkendelsesteknologi.
Opgaven er varetaget ved opsætning af ANPG-kameraer
på alle grænseovergange mod Tyskland.
Flerårsaftalen blev indgået, før der blev indført midlertidig
grænsekontrol, og flerårsaftalen tager derfor udgangspunkt i en
stikprøvebaseret udlændingekontrol i de grænsenære områder
efter passage af den danske grænse.
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ministeren vil oplyse, hvilke opgaver, som den styrkede indsats i grænseområderne var tiltænkt at løse, og om disse opgaver bedst løses med den midlertidige grænsekontrol ud fra et politifagligt perspektiv (jf. svar på UUI alm. del – spm. 948 (2017-18), til justitsministeren
Indsatsområderne fra den styrkede grænseindsats fra flerårsaf-
talen varetages helt eller delvist som en del af den midlertidige
grænsekontrol. Initiativ 1 og 2 varetages via den midlertidige
grænsekontrol, initiativ 3 og 4 er gennemført uafhængigt af den
midlertidige grænsekontrol og forventes at være fuldt indfaset i
2019, og initiativ 5 er gennemført.
Hertil er der fokus på en tæt koordination med SKAT om kon-
trol og efterforskning i Danmarks grænseområder, herunder ved
udnyttelse af udstyr mv.
Det forudsættes, at alle initiativerne i flerårsaftalen vil være
fuldt indfaset i 2019, når ressourcerne fra flerårsaftalen er ind-
faset på området. Med den midlertidige grænsekontrol er den
stikprøvebaserede udlændingekontrol i de grænsenære områder
suppleret med en stikprøvebaseret grænsekontrol ved de fysiske
grænseovergange.
Såfremt den midlertidige grænsekontrol ophører, vil politiet
fortsat varetage stikprøvebaseret udlændingekontrol i de græn-
senære områder.”
3