Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1980977_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 108 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 108:
Vil ministeren på baggrund af svar på UUI alm. del - spm. 25 af 30. oktober 2018
redegøre for, hvilke andre og yderligere rettigheder en person med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, stk. 2 eller stk. 3 opnår frem
for en person, der er familiesammenført til enten en herboende dansker eller en
flygtning?
Svar:
I forlængelse af mit svar på UUI alm. del
spørgsmål 25 om herboende
udlændinge, som skifter opholdsgrundlag, kan jeg indledningsvist oplyse, at jeg
forstår spørgsmålet som, hvilke rettigheder
henholdsvis efter udlændingeloven
og integrationsloven
en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 har sammenlignet med familiesammenførte udlændinge.
En udlænding med opholdstilladelse som flygtning har selvstændige rettigheder,
hvorimod en udlænding, der er familiesammenført, afleder rettigheder fra den
person, udlændingen er familiesammenført til.
F.eks. vil en ægtefællesammenført udlænding således kunne miste sin
opholdstilladelse, hvis den pågældende bliver skilt eller ikke længere samlever på
fælles bopæl med den person, den pågældende er ægtefællesammenført til. Det
følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, hvorefter en tidsbegrænset
opholdstilladelse kan inddrages, hvis grundlaget for opholdstilladelsen ikke
længere er til stede. Opnår en ægtefællesammenført udlænding opholdstilladelse
som flygtning, kan opholdstilladelsen ikke inddrages som følge af skilsmisse eller
samlivsophør.
En opholdstilladelse som ægtefællesammenført skal normalt betinges af, at
ægtefællerne ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
integrationsloven, i tiden indtil den ægtefællesammenførte udlænding meddeles
4. december 2018
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 19471
572967
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke andre og yderligere rettigheder en person med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, stk. 2 eller stk. 3 opnår frem for en person, der er familiesammenført til enten en herboende dansker eller en flygtning, til udlændinge- og integrationsministeren
tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 9, stk. 5. En
opholdstilladelse som ægtefællesammenført skal også normalt betinges af, at den
herboende godtgør at råde over en selvstændig bolig af rimelig størrelse, der ikke
ligger i et boligområde, som er omfattet af bekendtgørelsen om boligkravslisten
for ægtefællesammenføring, i tiden indtil den ægtefællesammenførte udlænding
meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse. Dette følger af udlændingelovens § 9,
stk. 6.
Hvis opholdstilladelsen er betinget af disse krav, og den ægtefællesammenførte
udlænding eller den person, den pågældende er ægtefællesammenført til,
modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, eller de
pågældende flytter til en bolig, der ikke er af rimelig størrelse eller ligger i et
boligområde, som er omfattet af bekendtgørelsen om boligkravslisten for
ægtefællesammenføring, inden den ægtefællesammenførte udlænding opnår
tidsubegrænset opholdstilladelse, kan opholdstilladelsen inddrages, jf.
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 4-9. Opnår en ægtefællesammenført udlænding
opholdstilladelse som flygtning, kan opholdstilladelsen ikke inddrages som følge
heraf.
En opholdstilladelse som ægtefællesammenført skal normalt også betinges af, at
den pågældende inden for visse frister består danskprøver på A1-niveau og A2-
niveau eller andre danskprøver på et tilsvarende eller højere niveau. Hvis en
ægtefællesammenført udlænding ikke har bestået prøverne inden for fristerne,
kan opholdstilladelsen inddrages, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 15. Opnår
en ægtefællesammenført udlænding opholdstilladelse som flygtning, kan
opholdstilladelsen ikke inddrages som følge heraf.
Det bemærkes, at kravene om selvforsørgelse, bolig og danskprøver ikke stilles,
hvis den herboende ægtefælle er meddelt opholdstilladelse som flygtning og
fortsat risikerer forfølgelse ved en tilbagevenden til hjemlandet.
For både ægtefællesammenførte udlændinge og flygtninge gælder det, at
opholdstilladelsen bortfalder, når udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark, eller
når udlændingen har opholdt sig uden for landet i mere end 6 eller 12 på
hinanden følgende måneder, jf. udlændingelovens § 17, stk. 1. For flygtninge er
bortfald endvidere betinget af, at den pågældende frivilligt har taget bopæl i
hjemlandet eller har opnået beskyttelse i et tredje land, jf. udlændingelovens §
17, stk. 4.
Endelig kan jeg oplyse, at det efter integrationsloven som altovervejende
hovedregel alene er nyankomne flygtninge, som er omfattet af reglerne om
boligplacering og skal visiteres til en kommune. En udlænding, der skifter
opholdsgrundlag fra familiesammenført til flygtning, skal derfor som
altovervejende hovedregel ikke boligplaceres.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke andre og yderligere rettigheder en person med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, stk. 2 eller stk. 3 opnår frem for en person, der er familiesammenført til enten en herboende dansker eller en flygtning, til udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at tilbud om integrationsprogram og adgang til integrationsydelse
omfatter såvel flygtninge som familiesammenførte udlændinge, som er fyldt 18
år.
Inger Støjberg
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
3/3