Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1991140_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-41035
AFR
17. december 2018
URU alm. del
svar på spørgsmål 95 fra Nick Hækkerup (S)
stillet den 10. december 2018 til udviklingsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes forholde sig til henvendelsen fra Niels Vesterbæk
Nielsen, jf. URU alm. del - bilag 71, herunder beskyldningerne om
”åbenlys korruption og magtmisbrug” i CRDB bank i Tanzania, som
Danida er engageret i. Ligeledes om der er fulgt op på disse
beskyldninger?
Ministeren bedes også forholde sig til de beskyldninger om passivitet
fra den danske ambassade i Tanzania, som det fremgår af artikelserien
om Niels Vesterbæk bragt i Politiken, jf. artikel dateret 23. oktober
2018 https://politiken.dk/udland/art6783163/
Ulykkerne-v%C3%A6lter-ned-over-Vesterb%C3%A6k-efter-brud-
med-lokal-partner og artikel dateret 25. oktober 2018
https://politiken.dk/udland/art6790827/Erhvervsfolk-anklager-
Danmark-lukker-%C3%B8jnene-og-er-medskyldig-i-korruption?
Svar
Jeg har vanskeligt ved at genkende fremstillingen af
Udenrigsministeriets ageren i denne sag, herunder påstanden om
passivitet fra den danske ambassade i Tanzania.
Udenrigsministeriet er bekendt med, at en tvist mellem Niels og Jens
Vesterbæk og deres lokale partner i Tanzania førte til midlertidig
lukning af virksomhedens konto i CRDB-banken. En sådan lukning er
dog efter det oplyste normal procedure i forbindelse med tvist.
Forløbet med genåbningen af kontoen tog bl.a. tid på grund af den
valgte konstruktion af virksomheden, herunder spørgsmålet om
tegningsretten til kontoen. I sidste ende blev der fundet en løsning og
pengene er siden frigivet til brødrene Vesterbæk. Det skal understreges,
at den danske ambassade hverken har været involveret i valg af lokal
partner eller rådgivning ift. ejerforhold samt den lokale partners adgang
til bankkonti.
Den danske ambassades fokus og mandat har været på de konsulære
aspekter, og ambassaden har ved flere lejligheder ydet bistand til Niels
og Jens Vesterbæk. Dette bl.a. i forbindelse med Niels Vesterbæks
anholdelser pga. udløb af opholdstilladelse samt indrejse på turistvisum,
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm., om henvendelse fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i CRDB bank i Tanzania, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
hvilket ifølge Tanzanias love ikke giver mulighed for at arbejde eller
drive forretning. Imellem de to anholdelser for ulovligt ophold i landet
har ambassaden gennem kontakt til immigrationsmyndighederne
udvirket en to-måneders midlertidig opholdstilladelse til Niels
Vesterbæk. Desuden har ambassaden forsøgt at hjælpe Niels Vesterbæk
med efterfølgende appel til indenrigsministeren om at få omstødt et
forbud mod indrejse i Tanzania.
Ambassaden har rejst sagen på højt niveau i forbindelse med Niels
Vesterbæks ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse i Tanzania, og
der er blevet fulgt op på ministerniveau, hvor ambassadøren blandt
andet har haft kontakt til industriministeren, udenrigsministeren,
indenrigsministeren og finansministeren. Sådanne skridt er taget for at
markere, at vi fra dansk side interesserer os for sagen og forventer en
korrekt sagsbehandling. Men ambassaden har selvsagt ikke mulighed
for at påvirke en retlig proces i Tanzania endsige udvirke bestemte
beslutninger. Det gælder også tilbagevisning af både skattekrav og
andre skridt i det tanzanianske retssystem.
Som det fremgår af Udenrigsministeriets hjemmeside, kan
Udenrigsministeriet ved en lovovertrædelse i udlandet, der involverer
en dansk statsborger, som en del af den konsulære bistand være
behjælpelig med at finde en lokal advokat, som kan hjælpe med
anmeldelse til det lokale politi samt følge efterforskning og en eventuel
retssag
hvilket også har været tilfældet i brødrene Vesterbæks sag.
Valg og brug af professionel assistance er dog borgerens eget ansvar, og
Udenrigsministeriet, og de danske ambassader og konsulater i udlandet
kan ikke drages til ansvar for kvaliteten af den valgte assistance - heller
ikke for udfaldet af en evt. retssag. Udenrigsministeriet har ikke
mulighed for at bistå med forfølgelse af erstatningskrav.
Udenrigsministeriet har i sin vurdering af den pågældende sag ikke
fundet beviser på svindel eller korruption med danske bistandsmidler.
Det vurderes endvidere, at det Danida-finansierede bestyrelsesmedlem i
CRDB banken har ageret inden for rammerne af sit bestyrelsesmandat
og sin forpligtelse til at reagere.
Udenrigsministeriet søger gennem sit engagement i Tanzania at
forbedre rammebetingelserne for privatsektoren. Herudover tager
ministeriet også sine forholdsregler ift. brugen af Danmarks
bistandsmidler, og sikring mod korruption og tab af danske midler er et
fast element i samtlige af de programmer og projekter, som vi
finansierer. Men som i en række andre lande er det fortsat vanskeligt at
drive virksomhed i Tanzania
specielt for små virksomheder, idet der
er væsentlige barrierer for privatsektorens udvikling i Tanzania,
herunder i relation til eksempelvis bureaukrati og korruption.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm., om henvendelse fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i CRDB bank i Tanzania, til ministeren for udviklingssamarbejde
3
På baggrund af ovenstående er det Udenrigsministeriets vurdering, at
henvendelserne i sagen er behandlet og besvaret inden for rammerne af
Udenrigstjenestens virke.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs