Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1973904_0001.png
Samrådsspørgsmål E
Hvad kan ministeren oplyse om ansættelsen af en dansk diplomat på Hudson-instituttet.
Herunder bl.a. følgende: - Hvordan varetages danske interesser i ansættelsen? Hvilke
opgaver forventes den pågældende at udføre? - Arbejder den danske diplomat under instruks
fra den danske regering? Hvem skal vedkommende referere til? - Som bekendt er Hudson-
instituttet en holdningsbåret tænketank. Forventes det, at vedkommende skal medvirke til
meningsdannelse, som støtter den amerikanske højrefløj? Hvis ikke: hvordan sikres det, at
det ikke bliver tilfældet? - Skal Udenrigsministeriet godkende eventuelle rapporter, som den
pågældende udarbejder? - Ser ministeren ikke et problem i, at den danske regering kan blive
medansvarlig for et arbejde, som involverer sig i amerikansk politik?
Svar:
Danmark udbreder i disse år kredsen af partnere, vi arbejder med
inden for det udenrigs- og udviklingspolitiske område. I en
verden under forandring er der behov for, at vi bruger flere
instrumenter end kun klassisk diplomatisk dialog regering-til-
regering. Der er mange nye aktører med indflydelse på den
verden, der omgiver Danmark. Dermed også på varetagelsen af
danske interesser.
Tænketanke spiller en unik rolle i amerikansk forskning og
idéudvikling vedr. udviklings- og udenrigspolitik, og har stor
betydning i amerikansk politisk liv. De huser mennesker med stor
viden på deres felt, hvoraf flere står på spring til indflydelsesrige
poster i den amerikanske administration.
En amerikansk tænketank
og i den nuværende kontekst især en
konservativ en af slagsen
giver således et unikt indblik i, hvor
amerikansk politik bevæger sig hen i de kommende år.
At have en dansker placeret helt inde i maskinrummet i en af
disse tænketanke har styrket Danmarks - og særligt ambassaden i
1
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. november 2018 om ansættelsen af en dansk diplomat på Hudson-instituttet, til ministeren for udviklingssamarbejde
Washingtons, adgang til det netværk, tænketankene udgør. Det
gælder ikke mindst på det udviklingspolitiske område. Der er
tradition for, at tænketankene udformer en del af de ideer, der på
sigt bliver samlet op af politiske beslutningstagere i
administrationen og i Kongressen. Sådanne kontakter mellem
institutionerne fortsætter - også selvom der løbende er
personudskiftninger.
Dertil kommer det rent indholdsmæssige i forhold til de analyser
og diskussionspapirer, som den sekunderede er med til at forme,
hvor det er relevant med et dansk perspektiv.
ooOoo
I forhold til spørgsmålet om opgaver, så beskæftigede den første
pilot-sekundering sig særligt med udvikling i skrøbelige stater.
Den kommende skal især beskæftige sig med analyser og
dialogarrangementer, der kan bidrage til innovative bud på,
hvordan vi fremadrettet styrker det multilaterale samarbejde. Det
er et vigtigt spørgsmål for Danmarks udenrigs- og
udviklingspolitik, hvordan USA forholder sig til de internationale
institutioner fremover. Danmark har en klar interesse i at
opretholde en regelbaseret international orden og at holde USA
inde i teltet. Det gælder ikke mindst i forhold til de multilaterale
organisationer, der beskæftiger sig med udviklingsspørgsmål,
som f.eks. FN og Verdensbanken.
ooOoo
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. november 2018 om ansættelsen af en dansk diplomat på Hudson-instituttet, til ministeren for udviklingssamarbejde
Sekunderet personel indgår i de institutioner de udsendes til
det
gælder for såvel sekunderede i FN-systemet, EU og
udviklingsbankerne som for sekunderingen til Hudson Institute.
Arbejdsopgaverne for en sekunderet fastlægges i et sæt Terms-of-
Reference, der indgår som en del af det kontraktlige grundlag for
sekunderingen.
Sekunderede danskere modtager ikke instruktioner fra eller
refererer til Udenrigsministeriet om indholdet af deres arbejde.
De rapporter, der udarbejdes af den sekunderede, godkendes
heller ikke af Udenrigsministeriet. Disse sendes som færdige
produkter til Udenrigsministeriets orientering, ligesom de gøres
offentligt tilgængelige via fx Hudson’s hjemmeside.
ooOoo
For så vidt angår problematikken om Hudson’s
politiske ståsted,
så er det vigtigt at understrege, at Ambassaden i Washington i
mange år har samarbejdet med en række amerikanske tænketanke
og institutioner, der tilsammen repræsenterer et bredt udsnit af
amerikansk politisk tænkning. Flere af disse, ligger i amerikansk
sammenhæng til venstre for midten, selvom de
ligesom Hudson
i øvrigt - betegner sig selv som partipolitisk uafhængige.
For tiden samarbejder ambassaden med 6 tænketanke: The
Brookings Institution, Center for Global Development, Center for
Strategic and International Studies, International Center for
Research on Women, samt Hudson Institute. Hertil kommer et
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. november 2018 om ansættelsen af en dansk diplomat på Hudson-instituttet, til ministeren for udviklingssamarbejde
samarbejde med Atlantic Council, der er ved at blive etableret.
Det er vigtig for ambassaden at have dialog med mange
forskellige sider af det amerikanske samfund, uanset hvor de
placerer sig politisk. Den brede kreds giver et bredt indblik i de
forskellige tilgange, der kan være til bl.a. forskellige
udviklingspolitiske spørgsmål.
Hudson Institute er, som de øvrige amerikanske tænketanke,
stærkt optaget af deres renommé som uafhængige
vidensproducenter med en høj faglig standard, uanset hvor deres
politiske grundsympatier ligger. Tænketankene sætter en ære i at
være rammerne for udtænkning af nye uortodokse ideer og
politikudspil. Det gælder ikke mindst på det udviklingspolitiske
område. Her er der så en række konkrete områder, hvor vi i
Danmark har stor interesse i at følge, hvordan USA’s politik
måske vil udvikle sig de kommende år. Den nuværende
amerikanske administration har om noget forøget behovet for at
få en fornemmelse af, hvor tænkningen er på vej hen. Med en
bedre forståelse heraf, bl.a. gennem sekunderingen af en
medarbejder til Hudson Institute, vil Ambassaden og
Udenrigsministeriet alt andet lige være bedre i stand til at påvirke
denne tænkning på udvalgte områder - fx i forhold til det
multilaterale samarbejde om udvikling.