Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1975415_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-42024
VBE
23. november 2018
URU alm. del
svar på spørgsmål 45 fra Martin Lidegaard
(RV) stillet den 5. november 2018 til ministeren for
udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere Afrika Kontakts rapport "Big Business på
bistand
Rapport om Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) og
dens investeringer i store danske virksomheder" fra oktober 2018 (jf.
https://afrika.dk/IFU)?
Svar
Som minister med ansvar for varetagelse af ejerskabet af IFU forventer
jeg, at IFU lever op til de bedste internationale standarder på sit område.
Jeg synes de fleste af anbefalingerne i rapporten fra Afrika Kontakt peger
i den rigtige retning og underbygger mine forventninger til at IFU skal
bidrage effektivt til at skabe bæredygtig udvikling og bidrage til
realiseringen af Verdensmålene.
I overskriftsform kan rapporten og dens anbefalinger desværre fremstå
lidt kategoriske. Den efterfølgende debat i dele af pressen har da også
savnet nuance og præcision. Det er en skam hvis en ellers vigtig debat sker
på et ufuldstændigt grundlag.
Med en lovændring i 2016 blev IFU afbundet fra danske økonomiske
interesser. Det understreger
IFU’s overordnede formål om at
investere og
bidrage til bæredygtig udvikling, der hvor private investeringer ikke ville
blive gennemført uden offentlig deltagelse.
Små og mellemstore virksomheder er en god kilde til jobs og vækst
også
i Afrika. I 2018 har IFU investeret i en række afrikanske banker og
finansielle institutioner, som har direkte kontakt til
SMV’er.
Det drejer sig
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, kommentar til Afrika Kontakts rapport "Big Business på bistand" om IFUs investeringer i store danske virksomheder, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
bl.a. om African Guarantee Fund, som siden 2012 har opbygget aktiviteter
i 38 afrikanske lande og sikret at ca. 20.000 SMVer har fået adgang til
lånefinansiering til investeringer. IFU har også i 2018 investeret i en SMV-
bank i Kenya og en investeringsfond som investerer i SMV’er i Somalia.
IFU’s
bæredygtighedspolitik bygger på internationale konventioner og
principper vedrørende menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder,
miljø og klima, samt antikorruption. På baggrund af en risikovurdering og
screening opstilles krav til investeringsprojekterne. For projekter med høj
risiko udarbejdes egentlige vurderinger af den mulige påvirkning af miljø
og mennesker. Resultaterne af risikovurdering og screening indgår i det
endelige beslutnings- og aftalegrundlag for det enkelte projekt. Hvis et
investeringsprojekt ikke efterlever samtlige krav og retningslinjer fra
starten, udarbejdes en handlingsplan med løbende opfølgning. Screening
og risikovurdering er identisk for alle investeringsprojekter, uanset om
investeringen foretages af IFU eller en af de fonde, som IFU
administrerer.
IFU er ved at opdatere deres bæredygtighedspolitik bl.a. for i højere grad
at integrere klimahensyn og fastlægge principper for investeringer i
energiprojekter. Den nye bæredygtighedspolitik
forventes forelagt IFU’s
bestyrelse i løbet af foråret. Rapporten fra Afrika Kontakt vil indgå sm
bidrag til dette arbejde.
Jeg har med glæde noteret, at IFU’s bestyrelse i oktober
i år vedtog en
opdatering af skattepolitikken. Ligesom alle andre skal IFU, og de
investorer og virksomheder IFU samarbejder med, overholde skattelove
og betale skat der hvor de har deres økonomiske aktiviteter. Det er
regeringens klare politik at bekæmpe international skatteunddragelse.
IFU er over de senere år blevet en stadig vigtigere og mere synlig del af
udviklingspolitikken. Med denne udvikling følger også et ansvar. Det er
jeg sikker på IFU’s ledelse, bestyrelse og samarbejdspartnere er bevidste
om.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs