Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1967633_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
13. november 2018
Besvarelse af spørgsmål 40 alm. del stillet af udvalget den 31. oktober
2018 efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Seks multinationale virksomheder er indberettet til OECD på baggrund af
Danwatchs undersøgelse, der i 2016 afslørede slavelignende arbejdsfor-
hold på kaffeplantager i Brasilien, jf. artikel ”Efter Danwatch undersøgel-
se: Befriede slavearbejdere i Brasilien klager til OECD over McDonald's,
Dunkin' Donuts og Nestle” dateret den 4. september 2018
(https://danwatch.dk/efter-danwatch-undersoegelse-befriede-
slavearbejdere-i-brasilienklager-til-oecd-over-mcdonalds-dunkin-donuts
og-nestle/), hvoraf det fremgår, at virksomheder som Nestlé, JDE, Star-
bucks, McDonald’s, Dunkin Donuts og Illy er blevet anklaget for ikke at
have gjort tilstrækkeligt for at undgå tvangsarbejde hos deres kaffeleve-
randører.
Ministeren bedes, evt. med bidrag fra andre ministerier, svare på følgende
spørgsmål:
- Hvordan kan offentlige instanser, herunder Folketinget, sikre sig,
at den kaffe, man køber, ikke fremstilles af slaver?
-
Kan hjemmesiden ”Den Ansvarlige Indkøber”
(http://csr-
indkob.dk/) blive opgraderet med anbefalinger til, hvordan man
skriver et udbud, der sikrer, at f.eks. den kaffe, der indkøbes, ikke
er fremstillet af slaver, f.eks. med inspiration fra Sveriges tilgang?
Svar:
I forhold til første spørgsmål, så har jeg indhentet bidrag fra Konkurren-
ce- og Forbrugerstyrelsen, som oplyser følgende:
”Ordregivende
myndigheder, der gennemfører udbud, er forpligtede til at
udelukke virksomheder, som er dømt for børnearbejde eller andre former
for menneskehandel. Derudover kan ordregivende myndigheder udelukke
virksomheder, der i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået
alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om virksomhedens integritet.
Ordregivende myndigheder har også i kontrakten mulighed for at stille
krav til vilkårene for de personer, der er involveret i den specifikke proces
med fremstilling eller levering af den udbudte anskaffelse.”
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvordan offentlige instanser kan sikre sig, at den kaffe de køber, ikke fremstilles af slaver, til erhvervsministeren
2/2
I forhold til andet spørgsmål om hjemmesiden Den Ansvarlige Indkøber,
så har jeg indhentet bidrag fra Erhvervsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Den Ansvarlige Indkøber
er et online værktøj udviklet i samarbejde mel-
lem Erhvervsstyrelsen, KL, Regionerne, Statens Indkøb, SKI, Miljøsty-
relsen og Beskæftigelsesministeriet, hvis formål er at gøre det nemmere
for offentlige indkøbere, der ønsker at stille krav til bl.a. de forhold, ydel-
serne er produceret under, når de udarbejder udbud.
På baggrund af anbefalinger fra Dialogforum for Samfundsansvar og
Vækst om bl.a. at understøtte og udbrede best practise for udformning af
og opfølgning på krav og relevante værktøjer er der igangsat et arbejde
med at forbedre Den Ansvarlige Indkøber. Det ser bl.a. ved at opdatere
tekster (datering, kildehenvisning mv.) og tilføje teksteksempler på, hvor-
dan offentlige indkøber konkret kan stille krav til bl.a. arbejdsforhold hos
leverandører og underleverandører (løn, arbejdstid, arbejdsvilkår).
I forhold til Sverige antages, at spørgeren henviser til, at flere svenske
byer har givet et forpligtende tilsagn om at orientere sig efter Fair Trade-
mærket i deres indkøb.
I den forbindelse bemærkes, at det i offentlige udbud i Danmark er muligt
at tage denne type hensyn i betragtning og eksempelvis stille krav om
’fair handel’ eller rimelige arbejdsforhold med udgangspunkt i FN’s Glo-
bal Compact, som er tilgængelig på Den Ansvarlige Indkøber. Samtidig
skal det understreges, at det er op til den enkelte offentlige institution,
hvordan de arbejder med ansvarlige offentlige indkøb.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov