Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1959488_0001.png
Samrådsspørgsmål AB om USA’s beslutning om at indstille støtten til
UNRWA, hvor FN’s Generalsekretær,
António Guterres, har opfordret
andre lande til at træde til at udfylde det økonomisk hul. Herunder
hvordan Danmark og ligesindede lande vil hjælpe i denne akutte situ-
ation i Palæstina.
Til:
Ministeren for Udviklings-
samarbejde
Enhed:
HMC
Dato:
22-10-2018
Sag:
2018 - 36324
TALEPUNKT
Tak for muligheden for at svare på spørgsmålet om Danmark og
ligesindede landes reaktion på at afhjælpe den økonomiske situa-
tion i UNRWA efter
USA’s
beslutning om at indstille sin støtte.
Jeg vil besvare spørgsmålet ved at redegøre for forløbet siden de
første indikationer på en ændret amerikansk kurs over for
UNRWA i januar i år.
* * *
[Forløbet forud for
USA’s
beslutning om at indstille støtten]
USA besluttede i januar kun at udbetale 60 millioner US Dollars
mod de forventede 125 millioner US Dollars som første rate på
deres 2018-bevilling. USA meddelte samtidig, at udbetaling af de
resterende 65 millioner US Dollars kun ville komme på tale, hvis
der skete en reform af UNRWA, og hvis flere donorer bidrog med
mere finansiel støtte til organisationen. USA havde på daværende
1
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 24. oktober 2018 om, hvad Danmark og ligesindede lande kan gøre for at hjælpe palæstinensiske flygtninge, efter at USA har trukket støtten til UNRWA, til udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
tidspunkt ikke taget stilling til udbetalingen af de resterende to ra-
ter af deres 2018-bevilling. I udgangspunktet var den samlede
støtte for 2018 budgetteret til at udgøre 360 millioner USD.
Danmark har fulgt situationen nøje, og vi har flere gange genbe-
kræftet vores støtte til UNRWA. Udenrigsministeren understre-
gede allerede i januar i sin samtale med USA's daværende uden-
rigsminister, Rex Tillerson, at UNRWA har en vigtig stabilise-
rende rolle i regionen, hvorfor en reduceret finansiering ville kunne
få alvorlige humanitære og sikkerhedsmæssige konsekvenser.
Danmark genbekræftede også vores støtte til UNRWA under den
ekstraordinære ministerkonference d. 15. marts 2018 i Rom, hvor
Jordan, Sverige og Egypten var værter.
Den 31. august i år meddelte USA, at de helt ville indstille støtten
til UNRWA, og at de resterende 300 millioner US Dollars under
indeværende års forventede støtte således ikke ville blive udbetalt.
Det har selvsagt skabt en alvorlig situation for UNRWA
og der-
med også for Mellemøsten. USA har i årevis været den største do-
nor til UNRWA og stod i 2017 for ca. 35 pct. af
UNRWA’s
sam-
lede finansiering.
Krisen er imidlertid afbødet på den korte bane ved øget støtte fra
andre lande. Alene siden den amerikanske beslutning i august om
2
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 24. oktober 2018 om, hvad Danmark og ligesindede lande kan gøre for at hjælpe palæstinensiske flygtninge, efter at USA har trukket støtten til UNRWA, til udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
at stoppe bevillingerne helt har de øvrige donorer bidraget med i
alt 153 millioner US Dollars. UNRWAs underskud for 2018 er på
nuværende tidspunkt reduceret til 64 millioner US Dollars, hvilket
er en del mindre end frygtet. Der er imidlertid meget udbredt be-
kymring for, at det nuværende finansieringsniveau ikke vil kunne
fastholdes i 2019 og frem, hverken for UNRWA eller for de øvrige
humanitære aktører i de palæstinensiske områder, som jo også er
blevet hårdt ramt af amerikanske nedskæringer.
[Reaktioner fra Danmark]
Fra dansk side har linjen været klar gennem hele forløbet. Efter
Regeringens opfattelse er UNRWA ansvarlig for at levere helt ba-
sale fornødenheder i nogle af de mest udsatte områder i Mellem-
østen
og et stop for bistand til UNRWA risikerer at destabilisere
situationen i regionen yderligere, ikke bare på Vestbredden og i
Gaza men også i Jordan og Libanon. I yderste konsekvens - hvis
UNRWA nødsages til at stoppe sine aktiviteter helt eller delvist
trods fraværet af en politisk løsning på den historiske konflikt - kan
det forstærke presset på Europas grænser, fordi palæstinenserne
tvinges til at søge tryghed og hjælp uden for regionen.
Lad mig kort redegøre for hovedelementerne i den danske linje i
samarbejdet med UNRWA i den aktuelle situation:
[1. Humanitær støtte]
3
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 24. oktober 2018 om, hvad Danmark og ligesindede lande kan gøre for at hjælpe palæstinensiske flygtninge, efter at USA har trukket støtten til UNRWA, til udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
For det første har regeringen fastholdt vores markante humanitære
støtte til UNRWA. Det omfatter dels det danske kernebidrag til
UNRWA på 70 mio. kr., som er indeholdt i Finansloven for 2018,
der som bekendt blev vedtaget af et bredt flertal. Derudover frigav
jeg i april måned et ekstraordinært bidrag på 20 millioner kroner
til
UNRWA’s
indsats i og omkring Syrien. Vi vurderer løbende
behovet for yderligere, ekstraordinære bidrag. Det gælder ikke
bare til UNRWA men også til andre humanitære aktører, som yder
essentiel støtte til palæstinenserne.
[2. Reformbestræbelser]
For det andet er det regeringens holdning, at de igangværende re-
formbestræbelser i UNRWA skal fortsætte. I fraværet af en politisk
løsning på konflikten må det forventes, at behovene i de palæsti-
nensiske områder vil være stigende. Samtidig vil finansieringen af
den nødvendige humanitære bistand være utilstrækkelig. I den si-
tuation er fortsat effektivisering nødvendig, hvilket UNRWA er
fuldt opmærksom på. Det er en proces, som Danmark løbende un-
derstøtter gennem en aktiv dialog med UNRWA.
[3. Udvidelse af donorbasen]
For det tredje skal vi støtte UNRWA i at udvide deres donorbase
for at sikre et bredere og dermed mere robust finansielt grundlag.
4
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 24. oktober 2018 om, hvad Danmark og ligesindede lande kan gøre for at hjælpe palæstinensiske flygtninge, efter at USA har trukket støtten til UNRWA, til udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
Som jeg allerede har nævnt, så har flere Golflande øget deres bi-
drag, hvilket må siges at være et vigtigt skridt i den rigtige retning.
[Reaktioner fra ligesindede lande]
Det samme gælder
UNRWA’s
vestlige donorer, som alle ligger på
linje med Danmark
med USA som eneste markante undtagelse.
Der er en udbredt bekymring for, at
UNRWA’s
vigtige arbejde un-
dergraves af den finansielle situation. Danmark har derfor sammen
med ligesindede lande haft en løbende dialog om mulighederne for
at afværge en forværret humanitære krise gennem øget fokus på
såvel fundraising som reformer. Danmark tog eksempelvis det før-
ste skridt til at samle de største donorlande til en drøftelse med
UNRWAs generalkommissær, Pierre Krähenbühl, i Ramallah, da
den amerikanske beslutning om en reduktion var en realitet i ja-
nuar. Senest har Sverige sammen med en række andre lande og EU
afholdt en højniveaufrokost om UNRWA under
FN’s
Generalfor-
samling, hvori Danmark også deltog.
Vi må heller ikke glemme, at Danmark bidrager til UNRWA igen-
nem EU, der siden den amerikanske udmelding d. 31. august har
givet en ekstraordinær bevilling på 40 millioner euro. Det afspej-
ler, at EU fuldt ud anerkender UNRWAs afgørende rolle i forhold
til den fortsatte stabilitet i regionen. EU var i 2017 den næststørste
donor til UNRWA.
5
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 24. oktober 2018 om, hvad Danmark og ligesindede lande kan gøre for at hjælpe palæstinensiske flygtninge, efter at USA har trukket støtten til UNRWA, til udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
Vi vurderer som nævnt løbende behovet for yderligere ekstraordi-
nære humanitære bevillinger, både til UNRWA og til andre cen-
trale humanitære aktører i de palæstinensiske områder. Der er tale
om en vanskelig afvejning op imod behovene for støtte til indsatser
i andre alvorlige humanitære kriser såsom Yemen, Syrien og Syds-
udan.
[Besøg af Generalkommissæren]
Jeg vil have lejlighed til at drøfte den aktuelle situation med
UNRWA’s Generalkommissær, Pierre Krähenbühl, i starten af det
kommende år, hvor han forventes at besøge Danmark. Mødet vil
være en lejlighed for mig til at genbekræfte Danmarks støtte til
UNRWA, og til at drøfte vores kerneprioriteter ift. organisationens
reformarbejde, ligesom vi også vil drøfte den finansielle krise og
de mulige konsekvenser heraf for den regionale stabilitet i Mel-
lemøsten. Vi vil også arbejde for, at Krähenbühl får lejlighed til at
drøfte de samme spørgsmål med jer og andre interesserede med-
lemmer af Folketinget, præcis som han også gjorde under sit besøg
i februar 2016.
HMC
6