Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1952561_0001.png
Samrådstale
Samråd om traktat om sikring af lokalsamfunds ret-
tigheder over for transnationale virksomheder, Udenrigsudvalget den
9. oktober 2018
Tak for indkaldelsen til samrådet. Jeg vil gerne starte med at sige,
at jeg fuldt ud deler den holdning, at enhver virksomhed har et an-
svar for at overholde menneskerettighederne. Dér hvor vandene
skiller er i spørgsmålet om, hvordan vi så bedst sikrer at flest mu-
lige virksomheder tager ansvaret på sig.
Menneskerettigheder og erhverv har været et prioriteret område for
FN’s
Menneskerettighedsråd siden 2005, hvor en særlig repræsen-
tant for FN’s generalsekretær blev udpeget til at udvikle en fælles
international ramme for virksomheders menneskerettighedsansvar.
Efter seks års arbejde præsenterede den særlige repræsentant FN’s
Retningslinjer for Erhverv og Menneskerettigheder. De blev en-
stemmigt vedtaget af FN’s Menneskerettighedsråd i 2011
med
overvældende tilslutning fra stater, erhvervsliv og civilsamfund.
At man fik global konsensus om retningslinjerne for et historisk
ømtåleligt emne var en meget vigtig milepæl. Retningslinjerne har
tre søjler:
1.
Staters
forpligtelse til at
beskytte
borgerne mod virksomhe-
ders menneskerettighedskrænkelser,
2.
Virksomheders
ansvar for at
respektere
menneskerettighe-
derne,
1
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. oktober 2018 om traktat om sikring af lokalsamfunds rettigheder over for transnationale virksomheder, til udenrigsministeren
1952561_0002.png
Og
3.
Staters
ansvar for at sikre borgerne adgang til effektiv gen-
oprejsning ved krænkelser.
Retningslinjerne fastslår, at enhver stat har pligt til at sikre og be-
skytte borgerne mod krænkelser af menneskerettighederne forår-
saget af virksomheder. Samtidig fastslår retningslinjerne, at enhver
virksomhed har et ansvar for at respektere menneskerettighederne
uanset hvor den har hjemme, uanset hvor den opererer, og uanset
størrelse.
Retningslinjerne er ikke juridisk bindende og afhænger derfor af
staters og virksomheders effektive implementering. Derfor etable-
rede Menneskerettighedsrådet i juni 2011 en arbejdsgruppe for
menneskerettigheder og transnationale virksomheder og andre sel-
skaber. Arbejdsgruppen som i daglig tale kaldes
”Arbejdsgruppen
for Erhverv og Menneskerettigheder”
arbejder for en global udbre-
delse og implementering af FN-retningslinjerne. Danmark støtter
aktivt op om denne arbejdsgruppe og dens
årlige ”Forum
for Er-
hverv og Menneskerettigheder”,
hvor regeringer, virksomheder,
civilsamfundet, internationale organisationer og fagforeninger fra
hele verden mødes.
2
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. oktober 2018 om traktat om sikring af lokalsamfunds rettigheder over for transnationale virksomheder, til udenrigsministeren
Der er tale om et vigtigt og prioriteret område for Danmark. I 2014
var Danmark et af de første lande til at udvikle en national hand-
lingsplan om menneskerettigheder og erhvervsliv. I dag har om-
kring 21 lande udviklet nationale handlingsplaner, og i mange flere
lande er processen i gang. Så der er stor opbakning til retningslin-
jerne, som i stigende grad bliver integreret i både international og
national regulering, ligesom store og små virksomheder i både
Danmark og i resten af verden arbejder aktivt med implementering.
Arbejdet for at udbrede FN-retningslinjerne
til stater, til investo-
rer og til virksomheder
er desuden en afgørende krumtap for
2030-dagsordenen.
Udbredelsen og efterlevelsen af retningslinjerne er fortsat i en tid-
lig fase, men vi oplever bred opbakning. Implementering tager tid,
og det er klart, at der er udfordringer. Det er det arbejde vi bør
fokusere på, før vi begynder at overveje noget nyt. Forhandling af
et juridisk bindende instrument på nuværende tidspunkt vil alt an-
det lige fjerne fokus fra det vigtige arbejde med at sikre fuld im-
plementering af retningslinjerne. Og det er langt fra sikkert, at vi
kan opnå universel tilslutning til et juridiske bindende instrument,
som vi nu har det til FN-retningslinjerne.
Det er også en af grundene til, at mange lande var skeptiske, da
man i 2014 oprettede et parallelt spor i form af
FN’s mellemstats-
3
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. oktober 2018 om traktat om sikring af lokalsamfunds rettigheder over for transnationale virksomheder, til udenrigsministeren
1952561_0004.png
lige arbejdsgruppe for menneskerettigheder og transnationale virk-
somheder, som arbejder for udarbejdelsen af et juridisk bindende
instrument for transnationale virksomheder og dermed ikke for im-
plementeringen af FN’s retningslinjer.
Faktisk var der flere lande,
der stemte imod eller afholdt sig fra at stemme, end der stemte for.
Ikke ligefrem et solidt grundlag at forhandle en ny traktat på.
***
Jeg vil derfor til det første spørgsmål svare, at selvom Danmark
og EU har været skeptiske, så har man fra EU’s side deltaget i ar-
bejdsgruppens sessioner og fremført en fælles EU-position. Det
er nemlig både Danmarks
og EU’s holdning, at såfremt man vil
udarbejde et retligt bindende instrument, så skal det gælde for alle
økonomiske aktører, også nationale selskaber og statsejede sel-
skaber. Og ikke alene transnationale selskaber. Det er også afgø-
rende, at instrumentet har en reel merværdi i forhold til retnings-
linjerne. Vi ser fortsat arbejdet med udarbejdelse af nationale
handlingsplaner som afgørende for beskyttelsen af borgere mod
menneskerettighedskrænkelser. Og sammen med en række andre
lande tilskynder vi Kommissionen til at udarbejde en EU hand-
lingsplan for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Udover at det kan vise sig umuligt at opnå global konsensus om et
juridisk bindende instrument, så kan man risikere, at processen i
sig selv vil sætte implementeringen af retningslinjerne i bero: Når
4
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. oktober 2018 om traktat om sikring af lokalsamfunds rettigheder over for transnationale virksomheder, til udenrigsministeren
1952561_0005.png
virksomhederne oplever usikkerhed om, hvad fremtiden bringer,
vil mange afvente udviklingen fremfor at gå videre på basis af FN’s
retningslinjer. Det kan i værste fald underminere FN-retningslin-
jerne.
Fra dansk side ønsker vi under alle omstændigheder at følge for-
handlingerne tæt med henblik på løbende at vurdere, om der skulle
opstå grundlag for, at vi engagerer os i større grad end hidtil. Der-
for forventer vi at være tilstede under arbejdsgruppens kommende
samling. Tilsvarende deltog vi i går i et møde, hvor man drøftede
arbejdsprogrammet for den kommende samling i Geneve.
***
Til det andet spørgsmål må jeg svare, at jeg vurderer det som
usikkert, om man vil styrke menneskerettighederne med en trak-
tat. Men det afhænger jo selvsagt af, hvordan et sådan instrument
kommer til at se ud, og om man kan få skabt den nødvendige op-
bakning.
Jeg har allerede redegjort for vores bekymringer. Det er for tidligt
at spå om, hvorvidt man for det første kan opnå tilstrækkelig op-
bakning og for det andet om, hvorvidt teksten kan ende et sted,
hvor det vil styrke menneskerettighederne. Som det ser ud nu, er
5
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. oktober 2018 om traktat om sikring af lokalsamfunds rettigheder over for transnationale virksomheder, til udenrigsministeren
1952561_0006.png
det ikke min vurdering. Men jeg vil selvfølgelig ikke helt ude-
lukke, at det kan ændre sig, hvis arbejdsgruppen i højere grad be-
gynder at være lydhør over for de forskellige synspunkter i sagen.
***
Til det tredje og sidste spørgsmål om den franske lovgivning fra
2017, kan jeg oplyse, at loven blev vedtaget af det franske parla-
ment i februar 2017, og stiller krav om nødvendig omhu
(’due di-
ligence’)
i multinationale selskaber i forhold til bl.a. miljø og
menneskerettigheder. Kravene er formuleret med afsæt i OECD’s
retningslinjer for multinationale virksomheder. Loven forventes,
ifølge oplysninger fra den franske ambassade i København, at
omfatte ca. 150-200 virksomheder.
Det er ikke det eneste nationale lovgivningstiltag, som er taget
fornylig, og som tager afsæt i nævnte internationale retningslin-
jer.
Eksempelvis vedtog det hollandske parlament i februar 2017 en
’due
diligence’-lov mod børnearbejde. I Storbritannien har man
senest i 2015 gennemført den såkaldte ”UK Modern Slavery Act”
med krav til, at virksomheder med forretninger i Storbritannien
udarbejder en årlig udtalelse om slaveri og menneskehandel.
Jeg mener som nævnt, at vi skal fremme en udvikling, hvor virk-
somheder tager arbejdet med at respektere nævnte internationale
6
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. oktober 2018 om traktat om sikring af lokalsamfunds rettigheder over for transnationale virksomheder, til udenrigsministeren
1952561_0007.png
retningslinjer alvorligt. Men jeg er ikke overbevist om, at tenden-
sen til nationale særtiltag er den rette vej frem.
Hvis denne tendens fortsætter, kan vi risikere at ende med et vir-
var af nationale lovgivninger for udvalgte grupper af virksomhe-
der på et område, der har en kompleks global karakter.
Regeringen vil fortsat arbejde for at fremme en udvikling, hvor
danske såvel som udenlandske virksomheder tager arbejdet med
ansvarlige virksomhedsadfærd og respekten for internationale ret-
ningslinjer alvorligt.
Det er også baggrunden for, at udviklingsministeren og den da-
værende erhvervsminister i oktober 2017, sammen med en række
andre lande, i et brev til Kommissionen har opfordret til, at også
EU udarbejder en handlingsplan, der kan vise vejen for ansvarlig
virksomhedsadfærd (CSR) i Europa.
Det er vigtigt, at dialogen også løftes ind i EU, da EU spiller en
vigtig rolle på denne dagsorden. Og dialogen bør foregå i tæt dia-
log med virksomheder, NGO’er og andre kerneinteressenter.
***
Jeg håber, at jeg har besvaret jeres spørgsmål. Mange tak for ordet.
7