Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2030551_0001.png
Samrådsspørgsmål K om den historiske udredning til besvarelse den
13. marts 2019
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
JTK
Dato:
11-03-2019
Sag:
2019 - 993
Tak for indkaldelsen til samrådet og tak for ordet.
[Indledning om udredningens konklusioner]
Inden jeg besvarer samrådsspørgsmålet, vil jeg gerne indlede med
nogle få generelle bemærkninger om sagen.
I maj 2016 blev et politisk flertal enige om at iværksætte en uvildig
udredning af det historiske forløb i forbindelse med Danmarks
deltagelse i krigene i Kosovo, Irak og Afghanistan.
Formålet var at se på den politiske baggrund for at gå i krig og
blive klogere på erfaringerne.
Nu hvor udredningen er blevet offentliggjort, synes jeg, vi kan
konkludere, at vi heldigvis også er blevet klogere.
Forskerne bag udredningen har leveret et grundigt arbejde og
medvirket til, at de tre historiske forløb er velbelyste og
velbeskrevne for eftertiden.
1
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om krigsudredningen "Hvorfor gik Danmark i krig", til udenrigsministeren
2030551_0002.png
Det er samtidig værd at bemærke, at der ikke er tale om en juridisk
undersøgelse, men altså om en historisk udredning, der kortlægger
beslutningerne om de tre krigsindsatser.
Og lad mig så gå over til at besvare selve samrådsspørgsmålet.
[Besvarelse af samrådsspørgsmål vedrørende Irak-krigen]
Der spørges for det første til, hvad jeg mener om
og jeg citerer
”at
der blev givet mangelfulde og fordrejede oplysninger til
Folketinget op til Irak-krigen?”
Lad mig indledningsvis sige, at udredningen i mine øjne
indeholder en balanceret gennemgang af forløbet omkring Irak-
krigen.
Og jeg konstaterer, at både den daværende statsminister og
udenrigsminister
har
bidraget
til
udredningen
og
også
efterfølgende udtalt sig om udredningens konklusioner.
Det er konklusioner, som er blevet udlagt på forskellige måder.
Både af udvalgsmedlemmer omkring bordet hér i dag og af de
daværende ministre.
Uenighederne om Irak er velkendte. Debatten har strakt sig over
mange år. Og den vil givetvis fortsætte. Derfor er det også kun
2
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om krigsudredningen "Hvorfor gik Danmark i krig", til udenrigsministeren
naturligt, at der er forskellige holdninger til udredningens
konklusioner.
I forlængelse heraf vil jeg gerne slå fast, at jeg ikke ser det som
min opgave hér i dag at gå ind i en detaljeret diskussion og
vurdering af en tidligere regerings håndtering af et forløb, der fandt
sted for knap 16 år siden, og som jeg ikke selv var en del af.
Jeg er mere optaget af den fremadrettede opfølgning, som jeg skal
komme tilbage til om lidt.
Om det bagudrettede vil jeg derfor blot sige følgende:
Udredningen indeholder en balanceret gennemgang af forløbet op
til deltagelsen i Irak, som føjer sig til snart mange års intens debat
om Irak-krigen.
Man kan konstatere, at forskerne i rapporten på den ene side gør
op med nogle af de myter, der ofte er blevet forbundet med Irak-
krigen. F.eks. svarer forskerne afvisende på det meget
omdiskuterede spørgsmål, om den daværende danske regering talte
usandt om eksistensen af masseødelæggelsesvåben i Irak.
3
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om krigsudredningen "Hvorfor gik Danmark i krig", til udenrigsministeren
Forskerne mener også, at der var generel overensstemmelse
mellem de overvejelser, regeringen gjorde sig bag lukkede døre,
og hvad den meddelte Folketinget og Det Udenrigspolitiske Nævn.
På den anden side henviser forskerne til eksempler på, at
regeringen efter deres mening
”strammede”
oplysningerne.
Begge dele kommer til udtryk i følgende sammenfatning fra
forskerne
jeg citerer:
”Endvidere
har spørgsmålet været rejst, om den danske regering
talte usandt om eksistensen af masseødelæggelsesvåben i Irak.
Svaret på det spørgsmål er afvisende. Regeringen byggede på FEs
trusselsvurderinger, hvori det blev antaget, at Irak havde
masseødelæggelsesvåben. Alle troede de fandtes, men måske
overdrev regeringen oplysningernes troværdighed, ligesom der er
eksempler på, at regeringen strammede
oplysningerne.” Citat slut.
Det er ikke op til mig at fælde dom over forskernes konklusioner.
Jeg vil blot henvise til, at den daværende udenrigsminister, Per Stig
Møller, i et interview har udtalt, at der er begået fejl, når man læser
afsnittet om
”stramning” af oplysninger i udredningen,
og at det er
beklageligt, hvis der er sket et skred i formuleringerne uden grund,
så man har givet en anden fornemmelse end den, man egentlig ville
give.
4
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om krigsudredningen "Hvorfor gik Danmark i krig", til udenrigsministeren
2030551_0005.png
Når det gælder tidligere beskyldninger, om at den daværende
regering ligefrem skulle have vildledt Folketinget til at gå i krig, er
det derimod efter den nuværende regerings opfattelse ikke
beskyldninger, der bliver underbygget af udredningen.
Men igen: Jeg er helt med på, at der har været
og fortsat vil være
forskellige politiske holdninger til Irak-forløbet.
***
[Om udredningens anbefalinger]
Så spørges der til, hvad jeg mener om udredningens fire
fremadrettede anbefalinger.
Lad mig starte med at gentage, at udredningen i mine øjne udgør
et værdifuldt bidrag til forståelsen af, hvordan skiftende regeringer
har truffet beslutninger om at gå i krig.
Udredningen er også en vigtig anledning til at bekræfte og
understrege betydningen af et tæt og fortroligt samarbejde mellem
Folketinget og den til enhver tid siddende regering i de her
situationer.
Og jeg vil gerne
på regeringens vegne
igen slå fast, at enhver
beslutning om dansk udsendelse sker efter nøje overvejelse og
5
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om krigsudredningen "Hvorfor gik Danmark i krig", til udenrigsministeren
behørig inddragelse af relevante myndigheder og ikke mindst
Folketinget for at sikre størst mulig demokratisk forankring.
Det er ikke beslutninger, som tages let.
Regeringen vurderer løbende om og hvordan, man kan styrke
inddragelsen af Folketinget
inden for ansvarsdelingen mellem
regering og Folketinget.
Regeringen er i den sammenhæng meget opmærksom på, at den
uformelle kontakt med regeringsordførere og oppositionspolitikere
aldrig må eller kan erstatte den formelle behandling i Folketinget
og i Det Udenrigspolitiske Nævn.
Udredningen og dens anbefalinger har også været en naturlig
anledning for regeringen til at se på beslutningsprocesserne, når vi
udsender danske militære bidrag. Og til at spørge os selv, om der
er noget, vi kan gøre anderledes og bedre fremover.
Og jeg vil gerne fremhæve to områder, hvor regeringen i lyset af
udredningens hovedkonklusioner og anbefalinger gerne vil styrke
indsatsen. Begge områder lægger sig tættest op ad anbefaling nr. 2
og 3.
[1. Tættere inddragelse af Det Udenrigspolitiske Nævn]
6
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om krigsudredningen "Hvorfor gik Danmark i krig", til udenrigsministeren
Det handler for det første om en tættere inddragelse af Det
Udenrigspolitiske Nævn.
Inddragelsen af Det Udenrigspolitiske Nævn skal både være - og
blive oplevet som -
mere end ”minimalistisk”.
Hér synes jeg dog også det er vigtigt at bemærke, at anbefalingerne
er baseret på læren fra Kosovo-, Irak- og Afghanistan-krigene,
altså operationer, der ligger mange år tilbage. Over tid har der
udviklet sig en mere udbygget praksis for at involvere Nævnet.
Når det er sagt, vil regeringen gerne alligevel se på mulighederne
for fremover at inddrage Nævnet endnu tættere og tidligere i
situationer, hvor det kan være relevant.
Som eksempel på en tidlig inddragelse kan senest nævnes det
danske militær bidrag til Operation Barkhane i Sahel, hvor
regeringen har haft mulighed for at rådføre sig med Nævnet på et
meget
tidligt
tidspunkt
i
forhold
til
fremsættelse
af
beslutningsforslag.
I lyset af udredningens anbefalinger om styrket erfaringsopsamling
vil regeringen fremover også i endnu højere grad bestræbe sig på
at dele erfaringer med Nævnet om større danske militære indsatser.
7
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om krigsudredningen "Hvorfor gik Danmark i krig", til udenrigsministeren
Operation Barkhane er et eksempel på en udsendelse, hvor
regeringen vil sørge for at give Nævnet en status undervejs i
udsendelsen. I andre tilfælde kan man forestille sig, at
erfaringsdelingen med Nævnet vil ske efter udsendelsen er
afsluttet.
[2. Tværgående styrkelse af regeringens interne kapacitet]
Det andet område, hvor regeringen vil styrke indsatsen, gælder
regeringens interne forberedelse af beslutninger om militær
deltagelse.
Regeringen er i færd med at vurdere forskellige muligheder for på
tværs af de mest berørte ministerier
Udenrigsministeriet og
Forsvarsministeriet
at styrke kapaciteten til at sikre, at erfaringer
fra og evalueringer af Danmarks militære engagementer mere
systematisk inddrages, når der planlægges nye danske indsatser.
Det er regeringens forventning, at det vil kunne bidrage til et mere
fyldigt informationsgrundlag op til beslutninger om militær
deltagelse. Og så vil det i øvrigt også kunne understøtte en så tæt
inddragelse af Det Udenrigspolitiske Nævn som muligt.
Overvejelserne er ikke afsluttede endnu, men jeg vil naturligvis
holde Folketinget orienteret om de tiltag, der sættes i værk.
8
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om krigsudredningen "Hvorfor gik Danmark i krig", til udenrigsministeren
2030551_0009.png
Udredningens to andre anbefalinger handler om henholdsvis
kommunikationsvejene mellem regering og Folketinget og om
principper for prioritering af danske militær deltagelse.
Der er tale om væsentlige punkter til fælles refleksion, men efter
regeringens opfattelse ikke punkter, der giver anledning til
konkrete opfølgningsskridt nu og hér.
Kommunikationsvejene
både de formelle og uformelle
mellem
regering og Folketing er allerede velkendte og velfungerende.
Uformelle kontakter og dialog er som bekendt en vigtig del af det
politiske arbejde. Det afgørende er at sikre, at den uformelle
kontakt med regeringsordførere og oppositionspolitikere aldrig
kommer til at erstatte den formelle behandling i Folketinget og i
Det
Udenrigspolitiske Nævn.
Det er
Regeringen meget
opmærksom på.
Og med hensyn til principperne for militære udsendelser, så er det
i den nuværende sikkerhedspolitiske situation yderst vanskeligt at
forudse, hvilke udfordringer Danmark og vores partnere står
overfor om bare 2, 3, 4 år. Jeg tror derfor næppe, at det vil være
muligt at fastlægge mere håndfaste og langsigtede principper for
prioriteringer af militære engagementer, end de prioriteter, som
enhver regering allerede har med i sit regeringsgrundlag og i den
til enhver tid gældende udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi.
9
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om krigsudredningen "Hvorfor gik Danmark i krig", til udenrigsministeren
[Afslutning]
Her til sidst vil jeg blot gerne gentage, at den historiske udredning
udgør en vigtig anledning til at bekræfte og understrege
betydningen af et tæt og fortroligt samarbejde mellem Folketinget
og den til enhver tid siddende regering, når der skal træffes
beslutninger om at udsende danske militære styrker.
Der må på den ene side ikke være tvivl om, at det er regeringen,
som fører Danmarks udenrigspolitik, og at det er regeringen, der
inddrager Nævnet i regeringens overvejelser.
Men der må heller ikke være tvivl om, at regeringen fuldt ud
anerkender og respekterer Det Udenrigspolitiske Nævns rolle i de
situationer.
Beslutninger om at sende danske kvinder og mænd til verdens
brændpunkter er nogle af de tungeste, vi kommer til at tage som
politikere.
Vi skal løbende sikre en grundig forberedelse af beslutningerne og
altid bestræbe os på en åben og tæt inddragelse af Folketinget og
Nævnet.
10
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om krigsudredningen "Hvorfor gik Danmark i krig", til udenrigsministeren
Krigsudredningen har ydet et værdifuldt bidrag til dén fælles
bestræbelse. Jeg håber, at vi sammen kan følge op med en
konstruktiv og fremadrettet drøftelse af udredningen hér i dag.
Tak.
11