Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2028394_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
0
2019 - 3614
VBE
12. marts 2019
URU alm. del
endeligt svar på spørgsmål 131 fra Christian
Juhl (EL) stillet den 22. februar 2019 til udviklingsministeren.
Spørgsmål
I ministerens svar på URU alm. del - spørgsmål 45 fremhæves det, at de
fleste af Afrika Kontakts anbefalinger i rapporten "Big Business på bistand
- Rapport om Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) og dens
investeringer i store danske virksomheder" fra oktober 2018 peger i den
rigtige retning. Adspurgt om hvordan disse anbefalinger vil blive brugt
fremadrettet af IFU på samråd d. 19. februar 2018, svarede
udviklingsministeren, at IFU bør investere i flere mindre danske
virksomheder og inkludere flere kvinder i dets investeringer. Det er
positive meldinger. Men foruden dette, handler Afrika Kontakts
anbefalinger også om, at IFU bør investere i mindre lokalt ejede
virksomheder, sikre land for land-rapportering og stoppe for
klimabelastende investeringer, såsom fossile kraftværker og storskala
svinebrug. Når ministeren synes, at de fleste af disse anbefalinger peger i
den rigtige retning, hvordan ser ministeren så gerne, at anbefalingerne vil
ændre IFU’s måde at investere på fremadrettet? Hvordan vil disse
anbefalinger indgå i udarbejdelsen af IFU’s ny klimapolitik?
Svar
Jeg mener stadig, at de fleste af anbefalingerne peger i den rigtige retning.
Når det kommer til forudsætningerne for anbefalingerne, og hvordan de
skal udmøntes, er jeg mindre enig.
Som illustration er her nogle eksempler på, hvordan jeg ser anbefalingerne,
og hvordan jeg gerne ser, IFU’s måde at investere på udvikler sig i
overensstemmelse med anbefalingerne:
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, hvordan ministeren gerne ser, at Afrika Kontakts anbefalinger vil ændre IFU’s måde at investere på fremadrettet, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
IFU må først og fremmest investere efter at bidrage mest muligt til en bæredygtig
lokal udvikling.
Her ser jeg gerne, at IFU bliver endnu bedre til at sikre
bæredygtigheden i porteføljen, og jeg er derfor glad for at se, at IFU
netop har vedtaget en ny ambitiøs bæredygtighedspolitik. Samtidig skal
investeringerne løbe rundt, ellers bliver den finansielle bæredygtighed
sat over styr, og det bliver svært at tiltrække privat finansiering til at nå
Verdensmålene.
IFU bør investere i projekter, der ikke ville blive finansieret uden offentlige midler.
Det er et kerneprincip i statens ejerskab af IFU, og her ser jeg gerne, at
IFU bliver endnu bedre til at dokumentere sin additionalitet.
IFU bør finde måder at investere i lokalt ejede virksomheder.
IFU investerer
altid i virksomheder, der er beliggende i udviklingslandet. Og med
afbindingen af IFU (2017) er det blevet lettere at investere i lokalt ejede
virksomheder.
IFU bør finde måder at investere i småbønder og små og mellemstore virksomheder
(SMV`er).
Det er ikke IFU’s opgave at investere direkte i småbønder og
små og mellemstore virksomheder. Men IFU bør investere, så det også
kommer disse grupper til gode. Det er netop, hvad IFU har gjort, for
eksempel med investeringen i African Guarantee Fund og en fond, der
investerer i mindre virksomheder i Somalia. Når det er sagt, så kan
investeringer i store virksomheder have en væsentlig positiv effekt,
både socialt og økonomisk. Derfor skal IFU også investere her.
IFU bør klima-screene alle investeringer - ikke kun investeringer i
Verdensmålsfonden og investeringer i energi.
Jeg forventer, at IFU’s
bestyrelse
i løbet af indeværende år vedtager en ny klimapolitik og at denne vil
indeholde en udvidelse af klimascreeningen.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs